Jump to content

Datorhjälptråden

Ace
 Share

Recommended Posts

• Inlägg 6,9k
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Min dators internet vill icke fungera och har inte gjort det på en vecka nu. En kompis sa att jag skulle använda XP-cd:n och reparera, men när jag valt reparera kommer det bara en massa kommandon som jag inte alls vet vad jag ska göra med. Någon mer datakunnig som vill hjälpa till?

Jag hade samma problem. Formaterade om. B)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hur gör man det då?

Det var inte dig jag snackade med! B)

Nåväl

Start > Alla program > tillbehör > systemverktyg > systemåterställning.

Hur mycket som åter ställs hänger bara på hur mycke utrymme du lagt undan för systemåterställning.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vad baserar du det på? Minnet spelar inte stå stor roll. Kortet är inte överdrivet bra, men vad hade du förväntat dig av en dator för 5000 spänn?

Sälj ditt x1600 och köp ett PCI-e-dito för några hundringar extra.

Vad jag hade förväntat mig av en dator för 5000 spänn? Inte något jätte bra. Men de grafikkortet duger jätte bra. De är rekommenderat för BF2. Så jag e hel nöjd. Och jag ska sälja min gamla dator. Skulle gissa att jag får 4000-5000 för den. Eller hur? :wub:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vad jag hade förväntat mig av en dator för 5000 spänn? Inte något jätte bra. Men de grafikkortet duger jätte bra. De är rekommenderat för BF2. Så jag e hel nöjd. Och jag ska sälja min gamla dator. Skulle gissa att jag får 4000-5000 för den. Eller hur? :wub:

Haha, nej tyvärr, det får du inte. Sälj delarna en och en och håll tummarna. Du kanske kan få upp till 2500 om du har tur. :D

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade samma problem. Formaterade om. :wub:

Ja, jag misstänker att jag måste göra det. Men nu har jag en hel del spel på hårddisken som jag ännu inte klarat, finns det någon möjlighet att man kan spara sina sparfiler? Spelen får jag väl bränna ut och installera om igen...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, jag misstänker att jag måste göra det. Men nu har jag en hel del spel på hårddisken som jag ännu inte klarat, finns det någon möjlighet att man kan spara sina sparfiler? Spelen får jag väl bränna ut och installera om igen...

Jadå, om du gräver lite i mapparna så kan du nog hitta någon slags sparfil. Om du avinstallerar spelen så frågar en del om du även vill ta bort dina sparade karaktärer, banor etc. Välj då "nej", så är de det enda som ligger kvar i mappen. Men det är inte alla spel som frågar det, så kolla om du hittar sparfilen först. :wub:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jadå, om du gräver lite i mapparna så kan du nog hitta någon slags sparfil. Om du avinstallerar spelen så frågar en del om du även vill ta bort dina sparade karaktärer, banor etc. Välj då "nej", så är de det enda som ligger kvar i mappen. Men det är inte alla spel som frågar det, så kolla om du hittar sparfilen först. :wub:

Ja, det vet jag. Men finns det något ställe jag kan lägga mina sparfiler på (i datorn alltså) så de inte försvinner när jag formaterar om?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, det vet jag. Men finns det något ställe jag kan lägga mina sparfiler på (i datorn alltså) så de inte försvinner när jag formaterar om?

Har du ingen annan hårddisk, MP3- spelare eller liknande? Du kan ju alltid ladda upp dem på valfri server annars.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Eftersom nya datorn jag tänkte beställa blev uppköpte över hela landet igår natt, så får jag leta ny. Och jag har bestämt mig för att vänta med skärmen, så istället för 5000 till dator så blir de 7000. Så, jag är öppen för förslag.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Om man glor film i VLC, och man vill ha undertext, måste undertextfilen stämma överens med filmens format eller kvittar det vad det är för format på filmerna? Måsta jag ha en vad-det-nu-den-hette (.txt?) till en avi-film? Eller kan jag använda en-sån-där-som-igentligen-är-till-för-mpeg-filmer likaväl?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Edit: Är så rädd att datorn ska dö när som helst, så jag skriver inlägget i smådelar. Det höll visst. Men jag ursäktar för om följande inlägg är slarvigt skrivet.

Jävlar grabbar! Nu skrämde min dator mig ordentligt! Som ni vet så har jag ju haft mina tvister med blåskärmar, men jag är egentligen för slö för att göra något åt det. Men nu måste jag göra något snart!

Den här skärmen kom upp alldeles nyss. Jag blev skiträdd och tänkte: nu kommer jag säkert inte ens kunna starta datorn igen. Men det funkade, som tur var. När den hade startat så kom en "datorn har återställts efter ett allvarligt fel-ruta" (som alltid) Och den här gången vlade jag att rapportera det för windows. Då kom en hemsida upp ( http://oca.microsoft.com/en/response.aspx?...ddc9eb&SID=1445 ) där följande stod:

Solution not found: consider BIOS Upgrade

Thank you for submitting an error report.

Problem description

Microsoft is unable to determine what specifically caused the problem you reported.

Consider BIOS Upgrade

During the crash analysis, we noticed the basic input/output (BIOS) system version on this computer does not match the specifications for the processor that is installed on your computer. This can occur when a newer processor is installed on an older system board or older BIOS. Using a BIOS that does not support the installed processor can result in Windows system crashes. Please contact your computer manufacturer or motherboard manufacturer for an updated version of BIOS for your computer's processor.

Important: Upgrading the BIOS version may require moderate to advanced troubleshooting skills. If you are uncomfortable with performing these steps, you might want to consider consulting with paid technical support.

If your computer contains an Intel processor, you can use special utilities to identify your specific processor. Please click the following link for more information:

Intel Processor Identification Utility

Och äntligen verkar jag hitta en lösning på problemet.. Frågan är bara: exakt vad är BIOS och hur uppgraderar jag den? Måste vi lämna in datorn igen?

Redigerad av Kebab
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Edit: Är så rädd att datorn ska dö när som helst, så jag skriver inlägget i smådelar.

Jävlar grabbar! Nu skrämde min dator mig ordentligt! Som ni vet så har jag ju haft mina tvister med blåskärmar, men jag är egentligen för slö för att göra något åt det. Men nu måste jag göra något snart!

Den här skärmen kom upp alldeles nyss. Jag blev skiträdd och tänkte: nu kommer jag säkert inte ens kunna starta datorn igen. Men det funkade, som tur var. När den hade startat så kom en "datorn har återställts efter ett allvarligt fel-ruta" (som alltid) Och den här gången vlade jag att rapportera det för windows. Då kom en hemsida upp ( http://oca.microsoft.com/en/response.aspx?...ddc9eb&SID=1445 ) där följande stod:

Och äntligen verkar jag hitta en lösning på problemet.. Frågan är bara: exakt vad är BIOS och hur uppgraderar jag den? Måste vi lämna in datorn igen?

Typiskt microsoft och inte veta vad felet är. Men Bios är inte de typ..eller... glöm de. :ermm:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Edit: Är så rädd att datorn ska dö när som helst, så jag skriver inlägget i smådelar.

Uppenbarligen är det en konflikt emellan BIOS och din dators processor. Kontakta de du köpte datorn av och fråga om du har rätt verision av BIOS till din processor. Det bästa, om du inte allt för väl kan det där, är att helt enkelt lämna in datorn och låta de fixa det.

Boomer: Jag hittade den här datorn från Siba, som är rätt bra om du är villig att lägga till en femhundring. Men, som sagt, märkesdatorer är aldrig trevligt. Jag ska kolla vidare.

Redigerad av Siana
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Uppenbarligen är det en konflikt emellan BIOS och din dators processor. Kontakta de du köpte datorn av och fråga om du har rätt verision av BIOS till din processor. Det bästa, om du inte allt för väl kan det där, är att helt enkelt lämna in datorn och låta de fixa det.

Mjo.. det beror på. Om det inte är en allt för komplicerad process, så kan jag nog klara det. Jag är inte speciellt dum på datorer, men med tanke på att jag aldrig har gjort något liknande så är väl det bästa att lämna in den.. Suuck.. blir typ..7:e gången på 3 år :ermm:

Just det ja. Det har jag ju glömt säga (jäävlar vad trög/nybörjar-aktig man känner sig nu): Allting började efter att vi hade haft datorn på reparation. Moderkortet byttes. Nu känns det hela ganska självklart.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Mjo.. det beror på. Om det inte är en allt för komplicerad process, så kan jag nog klara det. Jag är inte speciellt dum på datorer, men med tanke på att jag aldrig har gjort något liknande så är väl det bästa att lämna in den.. Suuck.. blir typ..7:e gången på 3 år :ermm:

Just det ja. Det har jag ju glömt säga (jäävlar vad trög/nybörjar-aktig man känner sig nu): Allting började efter att vi hade haft datorn på reparation. Moderkortet byttes. Nu känns det hela ganska självklart.

Bwahah! Jaja, men då är det självklart. I och med moderkortbytet byttes väl processorn också. Lämna bara tillbaka datorn till de som bytte det, så fixar de det. Mycket lättare än att försöka själv. :>

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Gäst
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...