Jump to content

Datorhjälptråden

Ace
 Share

Recommended Posts

• Inlägg 6,9k
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Klaga inte om de nu är de. De är väl bara bättre för dig om den bättre är billigare. (w00t)

Jag upptäckte ju det precis efter att jag beställt det dyrare kortet. Och jag hoppas att någon kan förklara varför det är så, jag kanske har fel.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Var inne i musik och grafik forumet. När jag tittar på sidan 100 i både penna och powepoint tråden (eller vad den heter) så kan jag inte se hela sidan. Halvvägs ner kan jag knapt skrolla ner och det ser ut så här: http://img233.imageshack.us/img233/3361/kontigt3lv.png Sen blir det normalt igen? Varför?

Patrik har trixat med bilden på något magiskt sätt, så att det hela tiden är markerat. Men din webbläsare klarar väl helt enkelt inte av det.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Visst, jag fattar ungefär vad som menas men kan nån översätta och förklara dessa utryck närmare?

URL

TAG

GIF

JPG

JPEG

PNG

BMP

SWF

URL (Uniform Resource Locator) - en internetadress som till exempel http://www.gewgle.de.

TAG - Kan vara mycket. Något som graffiti-snubbar tycker är coolt eller html/bbkod-taggar (<html>, ) till exempel.

GIF - Ett bildformat som numera är föråldrat, har få färger, är patenterat och är inte bättre än png på något (förutom animeringar där pngs version mng inte riktigt har tagit fart än).

JPG - Ett annat bildformat. Väldigt vanligt. Förstör bilden, spara inte om för många gånger.

JPEG - Samma som jpg.

PNG (Portable Network Graphics) - Ett väldigt bra bildformat som också är open source. Förstör inte bilden, klarar av transparens (förutom i IE där man helt enkelt inte har tyckt att det är viktigt nog) och är oftast väldigt litet.

BMP - Annat bildformat. Standard i Paint. Tar stor plats men behåller kvaliteten. Ingen egentlig anledning att använda det istället för PNG.

SWF - Flashfil. Kan vara animation, spel eller nåt sånt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

JPG - Ett annat bildformat. Väldigt vanligt. Förstör bilden, spara inte om för många gånger.

Hur kan JPG formaten förstöra kvaliten på bilden?. Det beror väl på hur du sparar den?. Om du väljer att spara en bild i JPG format i PS med 100% kvalle så förstörs väl inte bilden?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hur kan JPG formaten förstöra kvaliten på bilden?. Det beror väl på hur du sparar den?. Om du väljer att spara en bild i JPG format i PS med 100% kvalle så förstörs väl inte bilden?

Jodå, det gör den. Men den förstörs mindre än på 50%. För varje gång du sparar om den förstörs den lite mer och till slut ser det ut som att du har sparat den i paint.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jodå, det gör den. Men den förstörs mindre än på 50%. För varje gång du sparar om den förstörs den lite mer och till slut ser det ut som att du har sparat den i paint.

Ok. Bra att veta. Jag har aldrig iallafall sett någon sånt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ok. Bra att veta. Jag har aldrig iallafall sett någon sånt.

På 100 syns det knappt, men det finns. Till exempel om man har mycket vitt så blir det av någon anleding mindre bild om man färgar det lite slumpvis, som jpg gör.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vill ha ett bra anti-popup program som är gratis och STOPPAR poup fönster.

Tack på förhand!

Jag har iafl 2 blockers, en är MSN Toolbar:s, tror jag fick den med Messenger 7.5 men är inte säker, sen har jag Google toolbar också, följde med i installationen till Realplayer :lol: testa att gåggla efter MSN toolbar tex. jag är inte säker på om detfunkar men annars kan du ju experimentera dig fram :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Gäst
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...