Jump to content

Datorhjälptråden

Ace
 Share

Recommended Posts

• Inlägg 6,9k
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Jag hade fö fan 15 FPS!! Va är detta för skit spel?, tar bort alla träd det mesta gräs, vattnet ser ju för fäligt ut och ändå får man 15 FPS!!!!111

Häuh, det kan jag tänka mig laggigt ^_^

Hur många GHz CPU, Hur mycket DDR, och hur stort är ditt GPU?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

3GHZ, 2 CPU Hyperthreading.

1024 DDR

X800XL 256 MB, AGP 400MHZ

Ok, då vågar jag inte skaffa det där spelet ^_^

Jag:

2.4 Ghz AMD Athlon 64 4000+

GeForce7800GT, 256 mb

1024mb DDR RAM

BTFW, Som jag sagt tidigare så har jag problem med min DVD läsare...

För övrigt är det en LG DVD-RW, läsandet och brännandet av CD skivor funkar, men inte DVD :wub:

Vad kan felet vara?

Redigerad av I lol
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

BTFW, Som jag sagt tidigare så har jag problem med min DVD läsare...

För övrigt är det en LG DVD-RW, läsandet och brännandet av CD skivor funkar, men inte DVD ^_^

Vad kan felet vara?

Asså vadå, så när du stoppar in DVD skivan så händer inget? Enheten hittar inte skivan eller vad händer?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Asså vadå, så när du stoppar in DVD skivan så händer inget? Enheten hittar inte skivan eller vad händer?

Japp, jag stoppar i skivan, enheten laddar lite men hittar inte DVD skivan.

Bara i bland den hittar DVD skivan, men väldit sällan.. ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade fö fan 15 FPS!! Va är detta för skit spel?, tar bort alla träd det mesta gräs, vattnet ser ju för fäligt ut och ändå får man 15 FPS!!!!111

Mysko, jag har 1024x768, AA av och de flesta andra inställningarna på medium och får ganska så skaplig FPS. Använder ett 9800 Pro...

En klassisk fråga, har du installerat nyaste drivrutinerna och defragmenterat hårddisken?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Mysko, jag har 1024x768, AA av och de flesta andra inställningarna på medium och får ganska så skaplig FPS. Använder ett 9800 Pro...

En klassisk fråga, har du installerat nyaste drivrutinerna och defragmenterat hårddisken?

Skiter blankt i detta spel, Iallafall tills vidare.

Ska spara till en ny dator ända till DX 10 kort kommer ut, Om runt ett år.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Oblivion är det mest avancerade spel som gjorts. Även om de flesta får så dålig fps är det helt otroligt optimerat om man jämför med t.ex. FEAR.

Sätter man på inställningen softshadows i FEAR så räcker det med att en fiende kommer i bild och din fps är i 20 trakterna - även med kort som X800XL och 7800GT. Då ska vi ändå komma ihåg att FEAR spelas i små, trånga korridorer.

Oblivion, är en hel enorm värld. Dessutom har oblivion stöd för HDR, något FEAR saknar. Lägg till softshadows (shadow filter i options) och du har två av de mest krävande effekterna på marknaden = man måste ha de allra bästa korten för att klara av spelet (kan jag garanterat säga, då det flyter på min - maxxat 1280X1024 med HDR och 16xHQAF).

Man måste helt enkelt vara väldigt sparsam när det gäller inställningarna i spelet. Det första man absolut ska göra med svagare kort är att stänga av HDR - använd bloom istället. Stäng av eventuell AA. Testa stänga av gräs helt och hållet - hjälper det så ber jag er att leta efter "grass-tweaket" på spelets officiella forum. Dra även ned antalet synliga skuggor. Object/item distance är också rätt krävande.

Innan ni trycker "play" på dialogen ni får upp efter att ni startat spelet - välj options. SE TILL ATT VSYNC ÄR AV. Detta är något som drar ned prestanda i oblivion (nej, kapar inte enbart vid Hz - utan drar ned fps). Testa även att bocka av de tre olika "distant" inställningarna.

Fps på min dator: http://img85.imageshack.us/my.php?image=ob...110238321ac.jpg

http://img81.imageshack.us/my.php?image=ob...110605703fz.jpg

http://img209.imageshack.us/my.php?image=o...110641955mh.jpg

Inga drömsiffror direkt - men detta är som sagt krävande och de fps jag har känns väldigt mjuka och konstanta. Dessutom är det inställningar som är högre än spelets max som jag kör med (16xAF high quality).

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vad jag vet så kunde inget där hjälpa mig  :wub:

Kan du inte använda Systemåterställning eller formatera datorn? Förmodligen har du Daemon Tools, och det kan ha gjort så att det blivit nåt fel med Enheterna. Eller så är det nåt annat.

EDIT: Jag läste här att den här killen verkar ha samma problem som du, och har provat systemåterställning som inte ändrade något. Så glöm systemåterställning. Det är nog bara Formatering kvar ^_^ ?

Redigerad av Tux
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kan du inte använda Systemåterställning eller formatera datorn? Förmodligen har du Daemon Tools, och det kan ha gjort så att det blivit nåt fel med Enheterna. Eller så är det nåt annat.

Har redan gjort systemåterställning, och det är inte Daemons fel kanske riktar sig mer åt Alcohols fel ^_^

Min brorsa har WINDOWS XP skivan så jag kan inte formatera om datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Gäst
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...