Jump to content

Datorhjälptråden

Ace
 Share

Recommended Posts

• Inlägg 6,9k
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Nätverket Fungerar nu :)

Stängde av routern och drog ur dess sladdar och tryckte på en knapp där bak på datorn, hade av det i 5 minuter som Gizmo sa och sen började allt fungera igen :)

Tack GiZmo :rolleyes:

Congratz, Post 2000 i tråden!

Nu undrar jag, Varför jag inte kan bränna en mapp till en CD genom att högerklicka och ta Bränn till, Måste jag ladda enr typ Nero eller Ashampoo för att det ska funka?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Congratz, Post 2000 i tråden!

Nu undrar jag, Varför jag inte kan bränna en mapp till en CD genom att högerklicka och ta Bränn till, Måste jag ladda enr typ Nero eller Ashampoo för att det ska funka?

Du är bara att dra mappen till CD-enheten och bränna

Vet inte om det inbygga brännarprogrammet är bra, föredrar Nero

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det här är nog lite pinsamt men jag frågar iaf :rolleyes: .

hur kollar man följande:

Datortyp

Processor

Ram-minne

Grafikkort (gärna inkl drivrutinsversion)

Ljudkort (gärna inkl drivrutinsversion)

Ledig plats på hårddisken

Typ av eventuell uppkoppling

jag kan absolut ingenting om datorer ( :) ) så plz hjälp mig!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det här är nog lite pinsamt men jag frågar iaf :rolleyes: .

hur kollar man följande:

Datortyp

Processor

Ram-minne

jag kan absolut ingenting om datorer ( :) ) så plz hjälp mig!

Datortyp?

Processor: Start -> Högerklicka på "Den här datorn" och välj egenskaper

Ram-minne: Samma som ovan.

Grafikkort: Start -> Högerklicka på "Den här datorn", välj egenskaper sedan fliken "maskinvara" och klicka på "Enhetshanteraren". Tryck på "Bildskärmskort" och då borde det stå vad för grafikkort du har. Dubbelklicka på det och välj "Drivrutin" och där har du version och datum på den.

Ljudkort: Lite osäker, fast de ligger i "Enhetshanteraren" kollar jag där så ser jag ett antal olika saker, nån annan kanske vet mer..

Ledig plats på hårddisken: Gå in på "Den här datorn" klicka på den hårddisken du vill veta hur mycket plats det är kvar på. Till vänster borde det stå, om inte tryck på "Information" (till vänster)

Uppkoppling: Ladda ner TPtest3 och kör standard test..

Edit: förutsätter att du har Windows XP (pro, vet inte om det är annurlunda på home)

Redigerad av GiZmo
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ett problem med uTorrent som jag inte kan minnas att jag hade när jag använde Azureus. Jag har en 8Mbitslina och jag får ut ungefär 6Mbit av dem. Det skumma är att ifall jag har en nerladdning från en seg torrentsida och laddningen går i 50 kbit/s så segar sig surfning jäkligt mycket i Firefox. Det känns nästan som om jag sitter på modem och ändå ska jag ju ha 550 kbit/s till godo. :P Och det verkar jag verkligen inte ha. Vill alltså förtydliga att jag kan ladda filer annars i uppåt 600 kbit/s så detta är mycket konstigt :wub:

Redigerad av samool
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ett problem med uTorrent som jag inte kan minnas att jag hade när jag använde Azureus. Jag har en 8Mbitslina och jag får ut ungefär 6Mbit av dem. Det skumma är att ifall jag har en nerladdning från en seg torrentsida och laddningen går i 50 kbit/s så segar sig surfning jäkligt mycket i Firefox. Det känns nästan som om jag sitter på modem och ändå ska jag ju ha 550 kbit/s till godo. :P Och det verkar jag verkligen inte ha. Vill alltså förtydliga att jag kan ladda filer annars i uppåt 600 kbit/s så detta är mycket konstigt :wub:

Jag har 10mbit och tankar i 30 kb/s, Skatta dig lycklig! Det beror ju på seedarnas uppladdning också

Men iaf, Klicka på Options > Speedguide och se till att porten som står där är öppen

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Datortyp?

Processor: Start -> Högerklicka på "Den här datorn" och välj egenskaper

Ram-minne: Samma som ovan.

Grafikkort: Start -> Högerklicka på "Den här datorn", välj egenskaper sedan fliken "maskinvara" och klicka på "Enhetshanteraren". Tryck på "Bildskärmskort" och då borde det stå vad för grafikkort du har. Dubbelklicka på det och välj "Drivrutin" och där har du version och datum på den.

Ljudkort: Lite osäker, fast de ligger i "Enhetshanteraren" kollar jag där så ser jag ett antal olika saker, nån annan kanske vet mer..

Ledig plats på hårddisken: Gå in på "Den här datorn" klicka på den hårddisken du vill veta hur mycket plats det är kvar på. Till vänster borde det stå, om inte tryck på "Information" (till vänster)

Uppkoppling: Ladda ner TPtest3 och kör standard test..

Edit: förutsätter att du har Windows XP  (pro, vet inte om det är annurlunda på home)

tackar!

det stod datortyp på ea:s hemsida. jag vet inte heller vad dom menar..

edit: man måste logga in för att kunna kolla.

jag skulle kontakta support och då stod det att dom ville ha info om datorn så dom skulle kunna hjälpa än - där fanns en lista på vad man måste ha för info, på listan stod det datortyp.

Redigerad av gurfi
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kolla om det är så att du har mycket upp samtidigt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Dubbelpost, för att uppmärksamma er på mitt problem.

När jag spelar film, försvinner en bit av filmen, den undre och den övre kanten. Jag tror att det är övre också, jag vet inte, men ofta ser personernas huvud för avklippta ut. Den undre kanten vet jag försvinner, eftersom jag inte kan se undertexterna. Men jag vet att undertexterna fungerar, för ibland när det sägs en lång mening, blir undertexten tvåradig, och då ser jag den övre raden. Det är svårt att förklara, helt enkelt. Det är som om hela bilden är inzoomad. Detta sker när jag använder media player. När jag använder VLC eller Winamp vet jag inte, eftersom det inte går att få undertexter till dem. Men det är just därför jag vill få media player att fungera, så jag kan se undertexterna. Detta har stört mig länge, så snälla, hjälp mig.

Edit: Testade ett par saker. Jag jämförde bilden på VLC och Media Player, om bara någon säger mig hur man printar från Media Player kan jag visa skillnaden. Sedan fick jag fram undertexten på ett annat sätt, nämligen genom att sätta på bild- och textremsor. Men då fick jag en mobbad Times New Roman- text UNDER bilden. Jag vill ha som det ska vara. Bilden är alltså fortfarande inzoomad, och Siana behöver alltså fortfarande hjälp.

Edit2: Hrm, undertexter i VLC fungerar ju visst. Nu klarar jag mig egentligen, men det skulle alltid vara roligt om Media Player också fungerar, så vet ni vad felet är är jag fortfarande tacksam för svar.

Redigerad av Siana
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Dubbelpost, för att uppmärksamma er på mitt problem.

När jag spelar film, försvinner en bit av filmen, den undre och den övre kanten. Jag tror att det är övre också, jag vet inte, men ofta ser personernas huvud för avklippta ut. Den undre kanten vet jag försvinner, eftersom jag inte kan se undertexterna. Men jag vet att undertexterna fungerar, för ibland när det sägs en lång mening, blir undertexten tvåradig, och då ser jag den övre raden. Det är svårt att förklara, helt enkelt. Det är som om hela bilden är inzoomad. Detta sker när jag använder media player. När jag använder VLC eller Winamp vet jag inte, eftersom det inte går att få undertexter till dem. Men det är just därför jag vill få media player att fungera, så jag kan se undertexterna. Detta har stört mig länge, så snälla, hjälp mig.

Edit: Testade ett par saker. Jag jämförde bilden på VLC och Media Player, om bara någon säger mig hur man printar från Media Player kan jag visa skillnaden. Sedan fick jag fram undertexten på ett annat sätt, nämligen genom att sätta på bild- och textremsor. Men då fick jag en mobbad Times New Roman- text UNDER bilden. Jag vill ha som det ska vara. Bilden är alltså fortfarande inzoomad, och Siana behöver alltså fortfarande hjälp.

Edit2: Hrm, undertexter i VLC fungerar ju visst. Nu klarar jag mig egentligen, men det skulle alltid vara roligt om Media Player också fungerar, så vet ni vad felet är är jag fortfarande tacksam för svar.

Om Media Player = Windows Media Player så behöver du ett tilläggsprogram. Jag vet inte i huvet vad nåt sånt heter, men kolla igenom listan med "feautures" i KLite Mega Codec pack, nånting där i är det.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ingen som kan lösa mitt problem? BOT brukar kunna sånt..

Med flikarna?

Hmmm pröva att gå in på egenskaper för bildskärm (högerklicka på skrivbordet & välj egenskaper) välj Utseende - Effekter - Avmarkera Använd följande övergångseffekt....

Tror inte detta har något med det att göra iof, men det kan vara värt ett försök.

BOT

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det här är nog lite pinsamt men jag frågar iaf ;) .

hur kollar man följande:

Datortyp

Processor

Ram-minne

jag kan absolut ingenting om datorer ( :wacko: ) så plz hjälp mig!

Skriv "dxdiag" i "kör"fältet och tryck ENTER

Redigerad av tojo909
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Gäst
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...