Curly Skrivet 11 november, 2006 Rapportera Share Skrivet 11 november, 2006 Nytt datorsytem skall införskaffas inom kort. Detta är då vad jag hade tänkt mig. Gnäll på om ni tycker det är nödvändigt. Asus P5B, P965, ATX, GbLAN, 6xSATAII, PCI-Ex16 - 1.275:- Intel Core 2 Duo E6300 1.86GHz - 1.750:- Scythe Ninja PLUS 120mm - 449:- Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 2048MB (2x CM2X1024A-6400) - 2.595:- PowerColor Radeon X1950PRO 256MB GDDR3 EXTREME Edition (Arctic Cooling Accelero X-2 monterad från fabrik) - 1.895:- Seagate Barracuda 7200.10 320GB SATA2 16MB 7200RPM - 895:- Antec Sonata II 450W - 1.025:- Slutpris inkl. frakt: 9884:- Sen även en 3Com Gigabitswitch och Arctic Silver ArtiClean. Om Ninja-kylaren tar slut i lager blir det en Noctua NH-UH12F för 579:-. Värt att nämnas är att processorn ska överklockas, därav kraftfull kylare och 800MHz-minnen. Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
R2D2 Skrivet 11 november, 2006 Rapportera Share Skrivet 11 november, 2006 Har märkt en sak de senaste gångerna som jag gjort en diskdefragmentering. Det finns tre st stora vita utrymmen där ingenting läggs. Varför gör det inte det? Defragmenteraren är ju till för att lägga ihop filerna. Kan tänka mig att det har med att dom ska ligga på ungefär samma ställe på skivan. ------ / * \ / * \ | * | \ / \ / ------- Säg att * är data. Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
AngryAxel Skrivet 11 november, 2006 Rapportera Share Skrivet 11 november, 2006 enmassahjälp *EDIT2* Snabbt svar, va? Indeed, tackar så mycket för det snabba svaret! Får väl dra fram mina haxxor-film-dvd-Daemontools-skillz imorgon och se på Almodóvar, om jag kan finna tid över mellan studerande och Fars dag. Tack igen! Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Boomer Skrivet 11 november, 2006 Rapportera Share Skrivet 11 november, 2006 Var det inte du som hade en halvdålig dator i övrigt? Den blir nog lätt en flaskhals om du ska ha ett så bra grafikkort samtidigt. Haha Så här är det. Funderar på att beställa en ny dator (på päronens bekostnad). Och i den dator finns ett 7900GTX. Så, jag undrar alltså om 7900GTX är något att hurra över? Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Pain To ThE MaX Skrivet 11 november, 2006 Rapportera Share Skrivet 11 november, 2006 Nytt datorsytem skall införskaffas inom kort. Detta är då vad jag hade tänkt mig. Gnäll på om ni tycker det är nödvändigt. Asus P5B, P965, ATX, GbLAN, 6xSATAII, PCI-Ex16 - 1.275:- Intel Core 2 Duo E6300 1.86GHz - 1.750:- Scythe Ninja PLUS 120mm - 449:- Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 2048MB (2x CM2X1024A-6400) - 2.595:- PowerColor Radeon X1950PRO 256MB GDDR3 EXTREME Edition (Arctic Cooling Accelero X-2 monterad från fabrik) - 1.895:- Seagate Barracuda 7200.10 320GB SATA2 16MB 7200RPM - 895:- Antec Sonata II 450W - 1.025:- Slutpris inkl. frakt: 9884:- Sen även en 3Com Gigabitswitch och Arctic Silver ArtiClean. Om Ninja-kylaren tar slut i lager blir det en Noctua NH-UH12F för 579:-. Värt att nämnas är att processorn ska överklockas, därav kraftfull kylare och 800MHz-minnen. Märks att du gått igenom dina val noggrant. Corsair gör bäst minnen just nu (enligt tester). X1950Pro är ett perfekt val för prestanda/bildkvalite/pris. CPU kylaren (har själv än sådan) är hel tyst och extremt effektivt. Har du kollat att den har stöd för Core2Duo-processorer? Processorn är, trots att den är en "budget"-model, en mycket snabb sådan. Överklockad lär den inte vara något som inte är annat än high-end. Med både tyst cpu och gpu kylare kommer denna dator inte att låta för mkt heller. Total pris även det väldigt bra. Ser aboslut inget fel på det bygget. Ha så kul med det. Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
diarrehampus Skrivet 11 november, 2006 Rapportera Share Skrivet 11 november, 2006 Haha Så här är det. Funderar på att beställa en ny dator (på päronens bekostnad). Och i den dator finns ett 7900GTX. Så, jag undrar alltså om 7900GTX är något att hurra över? Med det grafikkortet kan du köra högsta inställningar, om datorn inte suger förstås. Men antagligen gör den inte det om det sitter i ett sånt bra grafikkort Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Curly Skrivet 12 november, 2006 Rapportera Share Skrivet 12 november, 2006 (redigerad) Märks att du gått igenom dina val noggrant. Corsair gör bäst minnen just nu (enligt tester). X1950Pro är ett perfekt val för prestanda/bildkvalite/pris. CPU kylaren (har själv än sådan) är hel tyst och extremt effektivt. Har du kollat att den har stöd för Core2Duo-processorer? Processorn är, trots att den är en "budget"-model, en mycket snabb sådan. Överklockad lär den inte vara något som inte är annat än high-end. Med både tyst cpu och gpu kylare kommer denna dator inte att låta för mkt heller. Total pris även det väldigt bra. Ser aboslut inget fel på det bygget. Ha så kul med det. Ah, yes. Det är inte delar som jag tyckte "lät bra", mycket efterforskning kan jag lova. Angående kompatibilitet med Core2Duo så hittade jag denna söta sak på Scythes hemsida: http://www.scythe-eu.com/products/cpu/ninja_plus-revb/dual-core.jpg Så det är nog bara att köra på. Elakingarna på Komplett har bara två i lager, medan Dustin Home inte har någon. Hoppas jag hinner hoppa på tåget innan det är för sent. Edit: Dumma kommatecken. Redigerad 12 november, 2006 av Curly Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
SallaD Skrivet 12 november, 2006 Rapportera Share Skrivet 12 november, 2006 Tillverkningsfel? Fan asså.. Och kartongen var helt jävla omöjlig att öppna fint Satt i ungefär 30 minuter och försökte få upp den.. Sen så lackade jag och rev sönder hela kartongen.. Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
diarrehampus Skrivet 12 november, 2006 Rapportera Share Skrivet 12 november, 2006 Är det här nånting att hänga i granen? Uppgraderingspaket Nätaggregat Går på cirka 3,5k Tror inte farsan vill att det ska vara så dyrt Slängde med ett nätagg också eftersom vårat är 6 år gammalt och kanske inte fungerar så bra Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Curly Skrivet 12 november, 2006 Rapportera Share Skrivet 12 november, 2006 Är det här nånting att hänga i granen? Uppgraderingspaket Nätaggregat Går på cirka 3,5k Tror inte farsan vill att det ska vara så dyrt Slängde med ett nätagg också eftersom vårat är 6 år gammalt och kanske inte fungerar så bra Vilket grafikkort tänker du köra med det där? Det är väl ett bra paket om man har väldigt begränsad budget. Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
diarrehampus Skrivet 12 november, 2006 Rapportera Share Skrivet 12 november, 2006 Vilket grafikkort tänker du köra med det där? Det är väl ett bra paket om man har väldigt begränsad budget. Ett ATI Radeon 9800 Sapphire 256mb Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Boomer Skrivet 12 november, 2006 Rapportera Share Skrivet 12 november, 2006 Ett ATI Radeon 9800 Sapphire 256mb Du kanske borde puffa upp grafikkortet lite också. Förmodar att du kör på AGP. http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=318040 (om du gillar ATI) http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=324733 (om du gillar nVidia) Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
diarrehampus Skrivet 12 november, 2006 Rapportera Share Skrivet 12 november, 2006 (redigerad) Du kanske borde puffa upp grafikkortet lite också. Förmodar att du kör på AGP. http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=318040 (om du gillar ATI) http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=324733 (om du gillar nVidia) Vet att jag behöver nytt kort men tror inte farsan pröjsar Fast ATI-kortet såg dugligt ut Redigerad 12 november, 2006 av diarrehampus Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Pain To ThE MaX Skrivet 12 november, 2006 Rapportera Share Skrivet 12 november, 2006 Diarrehampus: Det där uppgraderingspaketet innehåller ett moderkort med PCI-E så du kan inte köpa AGP kort till det. Detta är dock bra då PCI-E grafikkort är framtiden, men även billigare än AGP-kort (samma model). Budget: http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=324855 Bättre: http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=319765 (rekommenderas starkt). Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
R2D2 Skrivet 12 november, 2006 Rapportera Share Skrivet 12 november, 2006 Fan asså.. Och kartongen var helt jävla omöjlig att öppna fint Satt i ungefär 30 minuter och försökte få upp den.. Sen så lackade jag och rev sönder hela kartongen.. Du ska få garanti även om kartongen inte är hel. Bara du har kvittot kvar ska det vara lungt. Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
SallaD Skrivet 12 november, 2006 Rapportera Share Skrivet 12 november, 2006 Du ska få garanti även om kartongen inte är hel. Bara du har kvittot kvar ska det vara lungt. Åh ! Fan va dum jag är.. Det hände samma sak när jag skulle flytta över något till min kompis externa hårddisk. Någon som vet vad jag kanske kan göra nu ? Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
diarrehampus Skrivet 12 november, 2006 Rapportera Share Skrivet 12 november, 2006 Diarrehampus: Det där uppgraderingspaketet innehåller ett moderkort med PCI-E så du kan inte köpa AGP kort till det. Detta är dock bra då PCI-E grafikkort är framtiden, men även billigare än AGP-kort (samma model). Budget: http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=324855 Bättre: http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=319765 (rekommenderas starkt). Det la jag inte ens märke till Tack iaf Nu kostar det cirka 5k att fixxa datorn Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Hew Skrivet 12 november, 2006 Rapportera Share Skrivet 12 november, 2006 Märkte tidigare idag att datorn började sega så jag kollade i aktivitetshanteraren vad som drog massor av CPU-kraft. Var en fil som hette vsmon.exe som kördes i System, googlade på det och såg att det tillhörde brandväggen ZoneAlarm. Är väl okej att stänga av då tänkte jag, men går ju självklart inte. Så jag testar stänga av ZoneAlarm men filen är fortfarande där, sen går det inte sätta på ZoneAlarm igen heller. Läste också att det är en mask som har maskerat sig som vsmon.exe och lägger sig i Windows/system32, men har ingen vsmon.exe där utan den ligger i Windows/system32/ZoneLabs, precis som den ska göra. Testade logga ut från användaren och logga in igen men vsmon.exe startar direkt och går fortfarande inte att stänga av processen. Försöker avinstallera ZoneAlarm men går inte för att vsmon.exe körs. Vafan ska man göra? Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Pain To ThE MaX Skrivet 12 november, 2006 Rapportera Share Skrivet 12 november, 2006 Märkte tidigare idag att datorn började sega så jag kollade i aktivitetshanteraren vad som drog massor av CPU-kraft. Var en fil som hette vsmon.exe som kördes i System, googlade på det och såg att det tillhörde brandväggen ZoneAlarm. Är väl okej att stänga av då tänkte jag, men går ju självklart inte. Så jag testar stänga av ZoneAlarm men filen är fortfarande där, sen går det inte sätta på ZoneAlarm igen heller. Läste också att det är en mask som har maskerat sig som vsmon.exe och lägger sig i Windows/system32, men har ingen vsmon.exe där utan den ligger i Windows/system32/ZoneLabs, precis som den ska göra. Testade logga ut från användaren och logga in igen men vsmon.exe startar direkt och går fortfarande inte att stänga av processen. Försöker avinstallera ZoneAlarm men går inte för att vsmon.exe körs. Vafan ska man göra? Start - kör, skriv; "msconfig" (utan "). Gå till fliken "tjänster", dölj alla microsoft-tjänster och bocka av "TrueVector internet monitor...". Klicka sedan på fliken autostart. Bocka där av "zlclient". Verskställ. Starta om - men välj att starta datorn i felsäkert läge med nätverk (tryck F8 under omstart för att få listan med val). När du väl är inne i windows igen, avinstallera zonealarm. När detta är gjort, starta om som vanligt. Ladda ned den senaste versionen av Zonealarm och installera igen - se om saker o ting förbättras. Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Panimala Skrivet 12 november, 2006 Rapportera Share Skrivet 12 november, 2006 (redigerad) Jag ska köpa ny dator efter jul, det här är delarna, grafikkortet är inget speciellt, ska uppgraderas när DirectX 10 slår igenom när Crysis kommer och allt bjäfs. Allt fungerar tillsammans va? (DVD-läsare) SAMSUNG DVD-ROM 16X48X INTERN IDE BULK SVART 225,00 kr (Hårddiskar) SEAGATE BARRACUDA 7200.10 320GB 7200RPM SATA/300 995,00 kr ( 2 stycken) (Processor) INTEL CORE 2 DUO E6400 2.13GHZ 2MB 1066MHZ S-775 2 195,00 kr (RAM-minnen)CORSAIR 2GB VS DDR2 PC5300 667MHZ CL5 (2X1GB) 2 395,00 kr (Moderkort) MSI P965 PLATINUM S-775 DDR2 RAID GBLAN PCI-E ATX 1 495,00 kr (Chassifläkt) 120X120MM ACOUSTI SILENT 195,00 kr (Grafikkort, kan ändras)ASUS GEFORCE 7600GT 256MB HDTV 2XDVI PCI-E 1 650,00 kr (Chassit) ANTEC MIDITOWER SONATA II PIANO BLACK 450W SILENT 1 025,00 kr Totalt: 11 170,00 kr. Redigerad 12 november, 2006 av Panimala Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts