minigun Skrivet 26 augusti, 2005 Rapportera Share Skrivet 26 augusti, 2005 Jag vill ha lite bättre ljud i min dator, så kom jag på att jag har ju ett Philips FWC 80 minisystem 2x120W, Men nu undrar jag hur jag kopplar det till datorn.. Vad behöver jag och hur bär jag mig åt? Kan inte mycket om elektronik Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
KalleR Skrivet 26 augusti, 2005 Rapportera Share Skrivet 26 augusti, 2005 (redigerad) Antingen kör du ljud ut från daton, till AUX om du har sån på förstärkaren, med vanlig stereosladd. eller så kör du ljud ut från datorn, till lågnivå på förstärkaren Redigerad 26 augusti, 2005 av KalleR Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
minigun Skrivet 26 augusti, 2005 Skapat av Rapportera Share Skrivet 26 augusti, 2005 tack, måste fixa det ikväll visste inte vad aux var tillför.. :"> Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Arvid Skrivet 26 augusti, 2005 Rapportera Share Skrivet 26 augusti, 2005 Om du ska koppla samman datorn med stereons AUX behöver du en sån här kabel med en stereoplugg i ena änden och två RCA-hankontakter i andra. http://www.clasohlson.se/images/products/S/lo/B/321372_X_2004-06-30_111413.jpg Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
KalleR Skrivet 26 augusti, 2005 Rapportera Share Skrivet 26 augusti, 2005 (redigerad) Om du ska koppla samman datorn med stereons AUX behöver du en sån här kabel med en stereoplugg i ena änden och två RCA-hankontakter i andra. http://www.clasohlson.se/images/products/S/lo/B/321372_X_2004-06-30_111413.jpg AUX brukar inte vara lågnivå utan vanlig stereo, så lågnivå som rca heter i vardagligt tal behövs oftast bara om man inte har aux in Redigerad 26 augusti, 2005 av KalleR Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Arvid Skrivet 26 augusti, 2005 Rapportera Share Skrivet 26 augusti, 2005 AUX brukar inte vara lågnivå utan vanlig stereo, så lågnivå som rca heter i vardagligt tal behövs oftast bara om man inte har aux in Vanliga stereosystem brukar ha RCA på AUX-ingången, i alla fall har alla de jag sett inklusive min egen haft det. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
minigun Skrivet 26 augusti, 2005 Skapat av Rapportera Share Skrivet 26 augusti, 2005 (redigerad) Nu har ni gjort mig förvirrad Men det är alltså en sån här jag ska ha?: http://komplett.se/k/ki.asp?sku=304807&cks=PRL Men om ni kollar på den HÄR sidan så finns det andra ljudkablar att välja mellan, vad ska jag ha? Redigerad 26 augusti, 2005 av minigun Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Arvid Skrivet 26 augusti, 2005 Rapportera Share Skrivet 26 augusti, 2005 Kolla vad du har för ingångar på din stereo om du är osäker men jag är 99% säker på att din stereo har RCA. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
minigun Skrivet 26 augusti, 2005 Skapat av Rapportera Share Skrivet 26 augusti, 2005 fick tag på en sån där sladd ikväll men har inte haft möjlighet att testa, ska man koppla den från datorns högtalarutgång till stereon? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
berit Skrivet 26 augusti, 2005 Rapportera Share Skrivet 26 augusti, 2005 (redigerad) Oops wrong tråd *borta* Redigerad 26 augusti, 2005 av berit Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
minigun Skrivet 26 augusti, 2005 Skapat av Rapportera Share Skrivet 26 augusti, 2005 Kom att tänka på en sak... Hur vikitgt är det att ha ett "riktigt" ljudkort?? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
skribb Skrivet 26 augusti, 2005 Rapportera Share Skrivet 26 augusti, 2005 Det beror helt på vad du själv tycker. Vad du anser är värt pengarna, osv... Precis som med allt annat... fast detta är ännu mer "ljudbögigt". Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
minigun Skrivet 26 augusti, 2005 Skapat av Rapportera Share Skrivet 26 augusti, 2005 men det funkar, alltså låter ändå bra med ett intregerat? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
skribb Skrivet 26 augusti, 2005 Rapportera Share Skrivet 26 augusti, 2005 Nej du. Testa med att använda ett Audigy istället. Även fast det är hur gammalt som helst, så låter det hur bra som helst om man jämför med integrerat. Dessutom drar det mindre CPU. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
minigun Skrivet 27 augusti, 2005 Skapat av Rapportera Share Skrivet 27 augusti, 2005 Tror inte att min ekonomi tillåter ett ljudkort just nu.. att processorn får jobba lite när jag lyssnar på musik gör inte mig nått men i spel är det förstås en nackdel. även ett ljudkort för cirkus 300kr funkar väl bättre än ett intregerat? frågan är om det är så mycket bättre att det är värt att köpa..? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
skribb Skrivet 27 augusti, 2005 Rapportera Share Skrivet 27 augusti, 2005 Jorå.. det kan du ge dig på. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Pain To ThE MaX Skrivet 27 augusti, 2005 Rapportera Share Skrivet 27 augusti, 2005 (redigerad) Om du köper ett ljudkort för att använda funktioner som t.ex. EAX i spel, så ska du se till att du har en snabb dator (MED snabb processor). EAX kan dra ner prestandan och om du inte har en bra processor så slutar det med att du får stänga av EAX ändå. (pratar bara om nytt ljudkort + spel). edit: stavfel Redigerad 27 augusti, 2005 av Pain To ThE MaX Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Ebeeto Skrivet 27 augusti, 2005 Rapportera Share Skrivet 27 augusti, 2005 Om du köper ett ljudkort för att använda funktioner som t.ex. EAX i spel, så ska du se till att du har en snabb dator (MED snabb processor). EAX kan dra ner prestandan och om du inte har en bra processor så slutar det med att du får stänga av EAX ändå. (pratar bara om nytt ljudkort + spel). edit: stavfel Ljudkortet är väl där delvis för att ta hand om ljudeffekter och ljudkvalité i applikationer och spel, precis som ett grafikkort tar hand om den grafiska renderingen? Då ska man väl inte behöva en så väldigt snabb CPU om man sitter på ett rejält ljudkort? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Pain To ThE MaX Skrivet 27 augusti, 2005 Rapportera Share Skrivet 27 augusti, 2005 Ljudkortet är väl där delvis för att ta hand om ljudeffekter och ljudkvalité i applikationer och spel, precis som ett grafikkort tar hand om den grafiska renderingen? Då ska man väl inte behöva en så väldigt snabb CPU om man sitter på ett rejält ljudkort? Nej.. det är det som är det konstiga. Man antar ju, precis som du gör, att starkare ljudkort = man kan höja ljud inställningar och få lika/bättre prestanda... precis som med grafikkort. Men så är det inte. Om du har ljudkort (ett bättre då ), så kan du mäta fps med och utan EAX på, du kommer se skillnad Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
minigun Skrivet 27 augusti, 2005 Skapat av Rapportera Share Skrivet 27 augusti, 2005 är det någon som har kopplat stereon till datorn? det måste vara skönt att spela HL2 eller nått annat med riktigt feta högtalare men mest ska jag göra det för att lyssna på musik.. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts