Jump to content

Lumptråden

darkjak
 Share

Ska ni gå Lumpen?  

119 röster

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Men om två olika länder har lika teräng, som Finland och Sverige t.ex. Kanske ska tänka över lite vad du säger. Däremot så vet ju sällan fienden vad som finns i det andra landet.

Sverige skär inte ned hela tiden. Dom byter faktiskt ut en hel del också. Eftersom vissa saker passerar sina bäst före datum.

Hur mycke du än gillar militären och är intresserad av det precis som jag är så måste man inse att det kostar tokmycket pengar! Under Soviets tid så hade man ett stort försvar för då hade Sverige ett hot från Soviet. Men vad har vi för hot idag egentligen, vilket land skulle vilja anfalla Sverige? Inte för att få mark iaf. Möjligen för att få olja men sånt har inte vi. Det är ju perfekt att Sverige är neutralt. Då står vi på ingens sida och slipper bli anfallna. Sen har vi en massa andra länder runt omkring oss som "fienden" måste ta sig igenom för att anfalla oss. Du borde tänka över sånt här lite mer istället för att sitta och drömma om krig.

Du är dålig på att läsa tidigare posts. Möjliga hot har jag redan gått igenom:

Och vad gäller framtida krig, har jag flera scenarion. Här ska jag rangordna óch beskriva efter sannolikhet:

1) Taiwankrig blir till världskrig:

Taiwan är ett ganska högtstående kapitalistiskt land, som Kina kallar sitt eget, trots att Taiwan har andra lagar, egen ledare med mera. Kina har hotat med militär aktion om Taiwan kommer kalla sig självständigt. Om det sker i framtiden att Kina på grund av detta invaderar Taiwan, kommer troligtvis USA att hjälpa till. Taiwan kommer kanske bli som ett nytt Vietnam, så att USA tvingas backa sig ur. Sedan kommer kanske Kina, och deras vänner Ryssarna (dom är fortfarande vänner, ju) bestämma sig för att ta över världen.

2) USA och Ryssland krigar om oljan, resulterandes i en front i Europa:

Som Jacker sa: båda länder är stormakter, båda är starkt beroende av olja. USA och dess allierade kan stänga in Ryssarna i Östersjön, vilket Ryssarna kan lösa genom att invadera Norge, och enklaste vägen till Norge är IGENOM SVERIGE.

3)Sötvattenbrist orsakar krig:

Många forskare påstår att dagens föroreningar inom hundra år kan förstöra så mycket sötvatten, att världen kommer börja kriga om den livsnödvändiga genomskinliga vätskan... Krigen kommer börja i Afrika, men kommer fortsätta till hela världen. Idén om krig om vatten är inte min, utan har gjorts av många forskare. Sverige har bland världens bästa dricksvatten, exempelvis i de forna Sovietländerna är dricksvattnet så smutsigt, att man tillsätter små mängder klor för att göra det drickbart. Detta sätter oss i en position som kan innebära att vi blir anfallna från många håll.

Och som tillägg kan jag skriva:

4)Tyskarna blir på hugget igen... för TREDJE gången (av tre möjliga):

Ni gissade det: tyskarna blir återigen sura av nån orsak (uppfattade ni några riktiga orsaker de två tidigare gångerna?), och startar nytt världskrig... De har ju skett två gånger tidigare... och måste jag påminna er om att det bara funnits två världskrig(om man inte räknar Napoleonkrigen).

Och om att det kostar tokmycket: det är en extremt liten del av vår budget som går till försvaret. Tror att man sa att den misstänkta summan av bidragsfusk är ungefär hälften så stor som försvarsbudgeten. Och så är försvarsbudgeten ungefär lika hög som långtidssjukskrivningarna.

Sverige bör ha ÅTMINSTÅNDE 200 (till skildnad från regeringens planer: 90-100) flygplan kapabla till jakt eller attackuppdrag (Irak hade mindre än 200, och det gick så dåligt för dom att dom inte lyckades ha ihjäl EN ENDA jänkare), och kanske 100 attackhelikoptrar, samt 300 pansarvagnar. Sen måste vi ha fungerande försvarsfästningar, och ha möjlighet att vid behov sätta samman största möjliga antal soldater, samt snabbproducera avancerade vapen (såsom flygplan).

Och att jag "längtar" till ett krig är inte sant. Jag vill bibehålla freden. Det finns ett gammalt Latinskt ordspråk: "om du vill ha fred, var beredd på krig", och så fanns det ett som var tvärtom: "Då du tar freden för given, kommer kriget".

Redigerad av darkjak
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

• Inlägg 182
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Ni gissade det: tyskarna blir återigen sura av nån orsak (uppfattade ni några riktiga orsaker de två tidigare gångerna?), och startar nytt världskrig... De har ju skett två gånger tidigare... och måste jag påminna er om att det bara funnits två världskrig(om man inte räknar Napoleonkrigen).

Vet du hur de lyckades starta krig? Det var på den tiden då media inte var lika stort som det är idag. På den tiden då propagandan var relativt ny att använda genom media. Idag så skulle aldrig ett land lyckas få med sig så många människor som tyskland. Media övervakar i stort sett allt idag. Hade media varit lika stort då som det är idag så hade psykiskt sjuka personer som Hitler och hans män aldrig lyckats driva igenom med sin propaganda.

Bara för att det bara har funnits två världskrig, måste det komma flera?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Efter WWII var Tyskland delat i Öst och väst-tyskland.

Senare före Berlin muren revs hade dom skrivit på

några avtal, bl.a. att dom inte får ha nån riktig militär.

Källa = Historie boken. :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Efter WWII var Tyskland delat i Öst och väst-tyskland.

Senare före Berlin muren revs hade dom skrivit på

några avtal, bl.a. att dom inte får ha nån riktig militär.

Källa = Historie boken. :rolleyes:

Jo dom får visst ha militär. Dom har ju militär trupper i irak och afghanistan.

Anledningen till att tyskarna krigade i andra världskriget var att Hitler ledde tyskland och ville ha Polen som han tog över. Men de accepterade inte frankrike och england så dom fick rejält med stryk. Så kom amerikanarna och så vann allierade.

Så något maktgalet tyskland tror jag inte kommer igen :P

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jo dom får visst ha militär. Dom har ju militär trupper i irak och afghanistan.

Det e Special styrkor, ingen riktig militär. :rolleyes:

Special styrkor (del av militär) = Tillägnad att stoppa terrorismen.

Militär = Tillängnad Offensiva ändamål.

Försvarsstyrkor (del av militär) = Deffensiva ändamål.

Redigerad av I lol
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Anledningen till att tyskarna krigade i andra världskriget var att Hitler ledde tyskland och ville ha Polen som han tog över. Men de accepterade inte frankrike och england så dom fick rejält med stryk. Så kom amerikanarna och så vann allierade.

Så något maktgalet tyskland tror jag inte kommer igen :unsure:

Sorry för dubbelpost. Jo ja glömde.....

Allt startar... Tyskarna krigar i Polen och sen fortsätta till Ryssland.

1940 Tyskland vill ha allians med England och Frankrike, så dom ska hjälpa till mot Ryssland, Tyskland får ingen allians kriget fortsätter mot dom.

han försöker tvinga dom till Allians.

1940-1941 Luffwaffe bombar London.

1942 det blev mindre bombatentat på England.

Tyskland fortsätter mot Ryssland själv.

1942-1943 Tyskarna drabbas av extrem kyla och ingen mat,

dom fryser och svälter i hjäl.

1943-1944 Tyskland försöker reperera sina trupper.

1944 Där kommer USA in och Ryssarna från andra hållet.

1944-1945 Hitler tar självmord, Berlin muren byggs.

1945+ Kalla kriget. Som fortsätter ända tills Berlin muren rivs.

Källa: Band of brothers, historie böckerna.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det e Special styrkor, ingen riktig militär. :unsure:

Special styrkor (del av militär) = Tillägnad att stoppa terrorismen.

Militär = Tillängnad Offensiva ändamål.

Försvarsstyrkor (del av militär) = Deffensiva ändamål.

Specialstyrkor används även i offensiva uppdrag.

De kan skickas in själva(alltså som ensam enhet, inte ensam person) i en militär anläggning, och spränga ett mål.

Och som sagt: det alternativet var det minst sannolika i min lista (jag satte det ju sist).

Dessutom: dom hade skrivit under avtal i slutet av WWI.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Berätta gärna dina resultat ^_^

Fick inte veta mina resultat eftersom jag bara gjorde det första testet, sen skickades jag in till en psykriatiker som SKULLE berätta vad jag fick på testet. Men eftersom jag hade kryssat i att jag inte ville göra lumpen, att jag har varit inne på barn psyk pga. självmordsförsök och rökt brajj så sa hon bara att jag kunde åka hem.. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Shit, det var som fan. Får väl dra i mig ett par joints och skära några skåror i handleden bara för att vara säker :teehee:

Förresten var kryssar man i att man inte vill göra lumpen? Det fanns inte ett sådant alternativ på min blankett :wacko:

Det är inte på blanketten. Du får en pärm när du skriver in dig. På den permen är en lapp fastklistrad. Och på den lappen är det 6 frågor som frågar om man vill göra lumpen, vilken tjänst man önskar, om man tror man ska trivas och sånt.

Sen när du gör "IQ-testet" så kommer det ett par sånna frågor med.

Så om du bara kryssar i att du inte vill göra lumpen överallt, och säger det till psykriatikern så är du garanterad att inte kallas in. I värsta fall blir du reserv. Och med det menas inte att du kan ryka in när som hellst som många tror. Blir du reserv så är du kvar i registret 5 år framåt. Efter dom 5åren skrivs du ur och kommer inte kallas in.

Om det dock skulle bli krig innan dom 5 åren har gått kallas alla reserver in och får en snabbutbildning så dom blir krigsdugliga.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Låter lovande... skall erkännas att jag varit rätt orolig :teehee:

Tror de flesta som INTE vill göra lumpen har varigt oroliga att dom ska komma in iaf.

I dagsläget så kommer 3/10 in som VILL. Alla som säger till att dom inte vill göra lumpen slipper. Sen så får 7/10 som vill göra lumpen åka hem pga. sjukdomar eller dåliga testresultat. :wacko:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tror de flesta som INTE vill göra lumpen har varigt oroliga att dom ska komma in iaf.

I dagsläget så kommer 3/10 in som VILL. Alla som säger till att dom inte vill göra lumpen slipper. Sen så får 7/10 som vill göra lumpen åka hem pga. sjukdomar eller dåliga testresultat. :teehee:

Låter bra, fast skulle nog ändå inte fått va med även om jag vill, är pollenalergiker och brorsans kompis blev hemskickad direkt för att han är det.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Shit, det var som fan. Får väl dra i mig ett par joints och skära några skåror i handleden bara för att vara säker :wub:

Förresten var kryssar man i att man inte vill göra lumpen? Det fanns inte ett sådant alternativ på min blankett :wacko:

Ursäkta uttrycket, men WIMP!

Varför gör alla sånna himla desperata åtgärder för att slippa lumpen? Själv anser jag att ALLA (inklusive kvinnor, eftersom att dom VILL ha jämställdhet) bör genomgå nån form av militär utbildning.

Sverige är inte ett offensivt land, så vi kommer inte anfalla någon annan, och det folk verkar kalla orsak för sin ovilja till att utförsa sin plikt, är just att man påstår att man inte vill skada oskyldiga. Det enda svenska försvaret ska göra är att FÖRSVARA sitt eget folk från invaderande styrkor. Och jag ska upprepa en sak för miljonte gången för att ni inte verkar ta åt er:

För att svara ja eller nej i den här pollen måste ni ha MÖNSTRAT. Alltså ska inga fjortonåriga fjortisar hålla på att svara nej för att dom råkar vara pacifister!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor