darkjak Skrivet 25 augusti, 2005 Skapat av Rapportera Share Skrivet 25 augusti, 2005 (redigerad) Ska jag inte rösta bara för att jag inte tycker vi ska armé? Klart jag tycker om Sverige och vill oss det bästa. Jag har ett starkt politiskt intresse och nog fan ska jag rösta när jag får den chansen. Jag bryr mig och Sverige och sveriges befolkningen och därför vill jag inte skicka in dom att dö in en meningslös strid (som med största sannolikhet inte kommer att äga rum) Tror du allvarligt talat att ett land i dagans samhälle skulle attackera Sverige bara för att vinna landområden. Det funkar liksom inte så, världen skulle inte acceptera det. Inte för att du inte tycker att vi ska ha en armé. För att du inte verkar tycka Sverige är värt att kämpa för! Visst skulle man kunna acceptera att nån invaderar oss. Man verkade skita blankt i att israel invaderade palestina, och det fanns inget som vågade göra något då tyskarna invaderade de första länderna. Dessutom är det en hederssak att kämpa emot, med kanske hjälp från andra länder, istället för att bara räkna med andras hjälp. Redigerad 25 augusti, 2005 av darkjak Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Jacker Skrivet 25 augusti, 2005 Rapportera Share Skrivet 25 augusti, 2005 (redigerad) Ska jag inte rösta bara för att jag inte tycker vi ska armé? Klart jag tycker om Sverige och vill oss det bästa. Jag har ett starkt politiskt intresse och nog fan ska jag rösta när jag får den chansen. Jag bryr mig och Sverige och sveriges befolkningen och därför vill jag inte skicka in dom att dö in en meningslös strid (som med största sannolikhet inte kommer att äga rum) Tror du allvarligt talat att ett land i dagans samhälle skulle attackera Sverige bara för att vinna landområden. Det funkar liksom inte så, världen skulle inte acceptera det. Nej, inte i vårat perspektiv. Men vi vet inte hur omvärlden ser på oss. Jag säger inte att Sverige ska skaffa en stor krigsmakt med hangarfartygsflotta och hela köret. Däremot kan ett slagkraftigt försvar avskräcka andra länder från att gå i krig med oss. Neutralitet och ett litet försvar är ingen garanti att andra länder låter oss vara ifred. Som jag skrev i en annan tråd: Om Ryssland och USA skulle hamna i krig skulle det vara farligt för oss. Storbrittanien är USA's allierade, så Royal Navy skulle förmodligen stänga in rysska flottan i Östersjön. För att ryssarna ska kunna undvika detta måste dom har direkt tillgång till Atlanten. Vilket dom kan få via Norge, som är perfekt som utgångspunkt med sina fjordar. Och med tanke på hur bergigt norra Norge är skulle det inte löna sig att ta den vägen. Istället skulle dom gå igenom Sverige. Jag vet, det låter lite naivt och otänkbart i dagens läge. Men ett krig mellan USA (och dess allierade) och Ryssland är inte omöjlig. Jag tror själv att nästa storkrig kommer bero på olja. Och eftersom både USA och Ryssland är jättar inom detta område så är det inte fullt omöjligt. Redigerad 25 augusti, 2005 av Jacker Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
skytten Skrivet 25 augusti, 2005 Rapportera Share Skrivet 25 augusti, 2005 Usa krigar om oljan idag så varför skulle inte fler länder kunna göra det Istället för att lägga pengar på att kriga om oljan kan man lägga pengar på forskning för nya driftmedel tycker jag Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
MAFIA_KING Skrivet 25 augusti, 2005 Rapportera Share Skrivet 25 augusti, 2005 Får jag chansen så ska jag göra det.. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Jacker Skrivet 25 augusti, 2005 Rapportera Share Skrivet 25 augusti, 2005 Usa krigar om oljan idag så varför skulle inte fler länder kunna göra det Istället för att lägga pengar på att kriga om oljan kan man lägga pengar på forskning för nya driftmedel tycker jag Jupp, och det är det skattepengarna på bensin ska gå till. Därför ska man inte sänka den skatten. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
darkjak Skrivet 26 augusti, 2005 Skapat av Rapportera Share Skrivet 26 augusti, 2005 (redigerad) Jupp, och det är det skattepengarna på bensin ska gå till. Därför ska man inte sänka den skatten. Jag tycker att skatten ska bero lite på ålder... Jag är 18, och jag kan få det svårt att skaffa bil, och sen kunna driva den. Men det blir ju ÄNNU svårare att skaffa en begagnad bil med alternativt bränsle, och driva DEN. Speciellt eftersom att det är förbjudet att konvertera bilar till etanol, och att etanol ska börja beskattas från nästa år! Och vad gäller framtida krig, har jag flera scenarion. Här ska jag rangordna óch beskriva efter sannolikhet: 1) Taiwankrig blir till världskrig: Taiwan är ett ganska högtstående kapitalistiskt land, som Kina kallar sitt eget, trots att Taiwan har andra lagar, egen ledare med mera. Kina har hotat med militär aktion om Taiwan kommer kalla sig självständigt. Om det sker i framtiden att Kina på grund av detta invaderar Taiwan, kommer troligtvis USA att hjälpa till. Taiwan kommer kanske bli som ett nytt Vietnam, så att USA tvingas backa sig ur. Sedan kommer kanske Kina, och deras vänner Ryssarna (dom är fortfarande vänner, ju) bestämma sig för att ta över världen. 2) USA och Ryssland krigar om oljan, resulterandes i en front i Europa: Som Jacker sa: båda länder är stormakter, båda är starkt beroende av olja. USA och dess allierade kan stänga in Ryssarna i Östersjön, vilket Ryssarna kan lösa genom att invadera Norge, och enklaste vägen till Norge är IGENOM SVERIGE. 3) Sötvattenbrist orsakar krig Många forskare påstår att dagens föroreningar inom hundra år kan förstöra så mycket sötvatten, att världen kommer börja kriga om den livsnödvändiga genomskinliga vätskan... Krigen kommer börja i Afrika, men kommer fortsätta till hela världen. Idén om krig om vatten är inte min, utan har gjorts av många forskare. Sverige har bland världens bästa dricksvatten, exempelvis i de forna Sovietländerna är dricksvattnet så smutsigt, att man tillsätter små mängder klor för att göra det drickbart. Detta sätter oss i en position som kan innebära att vi blir anfallna från många håll. Redigerad 26 augusti, 2005 av darkjak Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Azore Skrivet 2 september, 2005 Rapportera Share Skrivet 2 september, 2005 Fick idag brev från Pliktverket om att jag inte behöver mönstra. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
xstreem Skrivet 2 september, 2005 Rapportera Share Skrivet 2 september, 2005 Jag har inte mönstrat (är bara 14 år) men om jag klarar mönstringen så ska jag lätt göra lumpen. Spendera flera månader från plugg och flera månaders träning. Jag har skitkass kondis så jag vet inte om jag klarar det. (Jag har iaf 4 år att träna upp den på!) Ps. Ang. Lumpen.nu grejset så kan jag inte rätta inskrivningsprovet! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Peskele Skrivet 3 september, 2005 Rapportera Share Skrivet 3 september, 2005 Hur mycket underviktig får man vara för att göra lumpen(BMI)? om man nu får vara underviktig Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Azore Skrivet 3 september, 2005 Rapportera Share Skrivet 3 september, 2005 Spendera flera månader från plugg Du vet väl att man inte gör lumpen förrän efter gymnasiet är avklarat? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
The Dude Skrivet 3 september, 2005 Rapportera Share Skrivet 3 september, 2005 Du vet väl att man inte gör lumpen förrän efter gymnasiet är avklarat? Men vi som går NV iaf ska ju börja på universitet/högskola strax efter studenten. Kanske ett sabbatsår innan, men det vill iaf inte jag spendera på lumpen. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
skytten Skrivet 3 september, 2005 Rapportera Share Skrivet 3 september, 2005 Jag skulle kunna tänka mig att göra lumpen men det får jag ta den dagen det kommer. Jag ska i vilket fall fortsätta studera. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
darkjak Skrivet 3 september, 2005 Skapat av Rapportera Share Skrivet 3 september, 2005 Hur mycket underviktig får man vara för att göra lumpen(BMI)? om man nu får vara underviktig Tror inte dom bryr sig så mycket om din BMI... Så länge du klarar dig någorlunda på kondistestet och styrketestet, skiter dom nog i hur du ser ut... men folk som är underviktiga ÄR oftast svagare, dessutom tror jag att man vid ordentlig undervikt får sämre blodtryck, och annorlunda hjärtrytm, vilket dom också kan se... Har jag krossat alla som trodde på evig fred, eller VARFÖR har ingen försökt motargumentera mitt förra inlägg? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Streetwave Skrivet 3 september, 2005 Rapportera Share Skrivet 3 september, 2005 (redigerad) Nej, inte i vårat perspektiv. Men vi vet inte hur omvärlden ser på oss. Jag säger inte att Sverige ska skaffa en stor krigsmakt med hangarfartygsflotta och hela köret. Däremot kan ett slagkraftigt försvar avskräcka andra länder från att gå i krig med oss. Neutralitet och ett litet försvar är ingen garanti att andra länder låter oss vara ifred. Och du tycker inte att det är det minsta provocerande? darkjak: Min fiendes fiende är min vän. Om Ryssland skulle försöka invadera Sverige så skulle vi nog kunna lita på att USA och Storbritannien skulle göra allt för att förhindra det. Jag tror inte att en större krigsmakt skulle kunna avskräcka stora Ryssland från att försöka invadera det lilla sketna 9-miljoner-invånare-landet Sverige. Edit: Råkade skriva Sovjet. Redigerad 3 september, 2005 av Streetwave Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
darkjak Skrivet 3 september, 2005 Skapat av Rapportera Share Skrivet 3 september, 2005 Och du tycker inte att det är det minsta provocerande? darkjak: Min fiendes fiende är min vän. Om Ryssland skulle försöka invadera Sverige så skulle vi nog kunna lita på att USA och Storbritannien skulle göra allt för att förhindra det. Jag tror inte att en större krigsmakt skulle kunna avskräcka stora Ryssland från att försöka invadera det lilla sketna 9-miljoner-invånare-landet Sverige. Edit: Råkade skriva Sovjet. USA och Ryssland är inte längre fiender. USA med allierade skulle vänta till Ryssarna tar över ett NATO-land innan de skulle agera. Därför måste vi bli ett NATO-land. Dessutom är det en hederssak att göra allt man kan för att rädda sig. Det är dessutom alltid svårare att anfalla än att försvara sig. De som försvarar sig kan sin terräng bättre än fienderna, och kan ställa upp stora försvarsanläggningar, som kan sätta stopp för fienden. Men vi HAR INGA försvarsanläggningar. Vi hade kanoner vid kusterna, men dom skrotade vi, och så skrotar vi massvis med bunkrar (vilket kostar mer än att hålla dom i drift det närmsta århundradet). Polen rustar upp med nya Hummer pansarbilar, Walter P2K-pistoler och F-16 stridsflyg (och en massa annat jag inte känner till)... Det ses INTE som provocerande, så varför skulle det ses som provocerande om vi skulle göra detsamma? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Streetwave Skrivet 4 september, 2005 Rapportera Share Skrivet 4 september, 2005 USA och Ryssland är inte längre fiender. USA med allierade skulle vänta till Ryssarna tar över ett NATO-land innan de skulle agera. Därför måste vi bli ett NATO-land. Dessutom är det en hederssak att göra allt man kan för att rädda sig. Det är dessutom alltid svårare att anfalla än att försvara sig. De som försvarar sig kan sin terräng bättre än fienderna, och kan ställa upp stora försvarsanläggningar, som kan sätta stopp för fienden. Men vi HAR INGA försvarsanläggningar. Vi hade kanoner vid kusterna, men dom skrotade vi, och så skrotar vi massvis med bunkrar (vilket kostar mer än att hålla dom i drift det närmsta århundradet). Polen rustar upp med nya Hummer pansarbilar, Walter P2K-pistoler och F-16 stridsflyg (och en massa annat jag inte känner till)... Det ses INTE som provocerande, så varför skulle det ses som provocerande om vi skulle göra detsamma? Hm...du har nog rätt. Men det är ändå kört för oss hur som helst. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
hyperberit Skrivet 4 september, 2005 Rapportera Share Skrivet 4 september, 2005 (redigerad) Jag tänkte att köra på taktik; sinnesförvirrad mobbad mammapojke låtsas inte förstå något som säger och berätta för psykiatrikern (stavning?) att jag inte har svårt att få kompisar och att min mamma är alkis och pappa död... slipper jag då tro? darkjak: om någon försöker invadera oss så äre väl ändå bara att sno moffas älgstudsare och gå lös som en vilde? Redigerad 4 september, 2005 av hyperberit Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
aKi Skrivet 4 september, 2005 Rapportera Share Skrivet 4 september, 2005 darkjak: om någon försöker invadera oss så äre väl ändå bara att sno moffas älgstudsare och gå lös som en vilde? Hahahahaha Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
skribb Skrivet 4 september, 2005 Rapportera Share Skrivet 4 september, 2005 De kan visserligen kolla upp om din farsa verkligen ÄR död. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
skytten Skrivet 5 september, 2005 Rapportera Share Skrivet 5 september, 2005 USA och Ryssland är inte längre fiender. USA med allierade skulle vänta till Ryssarna tar över ett NATO-land innan de skulle agera. Därför måste vi bli ett NATO-land. Dessutom är det en hederssak att göra allt man kan för att rädda sig. Det är dessutom alltid svårare att anfalla än att försvara sig. De som försvarar sig kan sin terräng bättre än fienderna, och kan ställa upp stora försvarsanläggningar, som kan sätta stopp för fienden. Men vi HAR INGA försvarsanläggningar. Vi hade kanoner vid kusterna, men dom skrotade vi, och så skrotar vi massvis med bunkrar (vilket kostar mer än att hålla dom i drift det närmsta århundradet). Polen rustar upp med nya Hummer pansarbilar, Walter P2K-pistoler och F-16 stridsflyg (och en massa annat jag inte känner till)... Det ses INTE som provocerande, så varför skulle det ses som provocerande om vi skulle göra detsamma? Men om två olika länder har lika teräng, som Finland och Sverige t.ex. Kanske ska tänka över lite vad du säger. Däremot så vet ju sällan fienden vad som finns i det andra landet. Sverige skär inte ned hela tiden. Dom byter faktiskt ut en hel del också. Eftersom vissa saker passerar sina bäst före datum. Hur mycke du än gillar militären och är intresserad av det precis som jag är så måste man inse att det kostar tokmycket pengar! Under Soviets tid så hade man ett stort försvar för då hade Sverige ett hot från Soviet. Men vad har vi för hot idag egentligen, vilket land skulle vilja anfalla Sverige? Inte för att få mark iaf. Möjligen för att få olja men sånt har inte vi. Det är ju perfekt att Sverige är neutralt. Då står vi på ingens sida och slipper bli anfallna. Sen har vi en massa andra länder runt omkring oss som "fienden" måste ta sig igenom för att anfalla oss. Du borde tänka över sånt här lite mer istället för att sitta och drömma om krig. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts