Jump to content

Lumptråden

darkjak
 Share

Ska ni gå Lumpen?  

119 röster

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

• Inlägg 182
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Orka lumpen, segt som fan.

Vad händer om man inte gör lumpen? Är det frivilligt nu för tiden eller hur ligger det till? :rolleyes:

Beslutar pliktverket att du inte behöver göra lumpen får du frisedel, dvs du slipper. Det är ganska lätt att få det idag eftersom bara en av fem blir antagna.

Blir du däremot tilldelad en tjänst har du bara två alternativ, göra din plikt eller hamna i fängelse.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Varför måste man mönstra?

För att lagen säger så.

Varje svensk man som är totalförsvarspliktig är för utredning som avses i 1 § skyldig att vid Totalförsvarets pliktverk genomgå mönstring, om det inte är uppenbart att han saknar förmåga att fullgöra värnplikt och civilplikt.

Skyldigheten inträder det kalenderår när den totalförsvarspliktige fyller arton år eller, för den som förvärvar svenskt medborgarskap senare, från och med den dag när han blir svensk medborgare. Om det inte finns särskilda skäl, är ingen skyldig att genomgå mönstring efter det kalenderår när han fyller tjugofyra år.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

[*]Skjuta

[*]Reparera motorer

[*]Skicka och ta emot eldledningsinformation

[*]Köra terrängfordon eller bandvagn

[*]Ge grundläggande sjukvård

[*]Skydda mig mot NBC-vapen

[*]Hantera avancerad datorutrustning

[*]Skjuta (Döda folk på det mest effektiva sättet, sjukt)

[*]Reparera motorer (Som dödar effektivt?)

[*]Skicka och ta emot eldledningsinformation (RAUS! SKJUT! DÖ!)

[*]Köra terrängfordon eller bandvagn (Döda?)

[*]Ge grundläggande sjukvård (Så de kan döda :S)

[*]Skydda mig mot NBC-vapen (Skydda dig mot vapen! Smart, eller så krigar man inte)

[*]Hantera avancerad datorutrustning (Tryck på en knapp och spräng all skiten i luften)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skall göra mitt yttersta för att komma in! Lockas av att få reda på om jag verkligen har vad som krävs.

Dessutom vill jag väldigt gärna kasta handgranater! ^_^

(skämt)

Jag njöt förvisso i stora drag av zack´s inlägg.. Krig är ingenting jag är för, att ha roligt däremot, vilket jag av kompisars kommentarer känner mig minst sagt lockad att klara mönstringen..

Redigerad av vinnecool
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Mönstrade....blev inte uttagen. Hade dock giltiga skäl, men jag kunde gjort lumpen om jag absoult ville de sa dom. Gjorde alla tester utom konditionstestet, fick en frisedel då. Hade säkert varit en nyttig erfarenhet o göra lumpen.

Vad hade ni som mönstrat på alla tester?

Jag hade 6 på styrka och 9 på inskrivningsprovet, syn/hörsel bra. Befälslämplighet engligt psykologen, kunde blivit kompanibefäl.

Redigerad av beat
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

*Crice* Vad har det med saken att göra? Visst, vissa amerikanska soldater var minst sagt otrevliga, men många kvinnor föll för dom ändå! Hur många amerikaner har inte Vietnamesiska fruar idag? Och hur tror du att de lärde känna varandra? Under kriget, där han var soldat o hon va nåt annat!

Och kalla inte folk för idioter bara för att du hittat ETT tunt motargument!

Du behöver inte överdriva med din kärlek till lumpen så att du tar det till en så pass hög nivå att du påstår att det t.o.m. är bra för ditt kärleksliv. Knappast nå' jämra matchmaking.

"Gå ut i krig; döda, duscha med män och få dig en fruga!! It's a wonderful life!"

--------

Över till the question - svar NEJ, hellre dränker jag mig själv (vilket ni alla vet ska vara särskilt härligt vid det här laget...).

Redigerad av okka
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Millitärtjänstgöring tillhör en svunnen era. Att göra lumpen är en skymf mot de som kämpar för världsfreden.

"De största kämparna för en fredlig värld är de unga männen och kvinnorna som vägrar millitärtjänst."

- Albert Einstein

Lyssna på Einstein, han var en klok man.

Om det svenska försvaret väljer ut mig till lumpen så mister de ytterligare mitt hopp. Jag har sämre kondition är en rullstolsbunden valross. Jag ska nog fan klara mig undan om jag inte får binnikemaskar... ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra sidor