Crusader Skrivet 19 augusti, 2005 Rapportera Share Skrivet 19 augusti, 2005 Med nylanseringen om denna fantastiska hjältens första PK-äventyr startar jag en tråd där jag berättar om honom och hans serier. (Första nummret av "Stål-Kalle - Reloaded" finns i affären nu, så missa det inte. De första serier som släpps nu var tidigare förbjudna av Disney i Europa pga att de var för våldsamma och hemska.) Handling: En ras av kännslosugande rymdvampyrer kallade Evronianer åker från planet till planet där de raderar allt liv. Nu har de fått upp synen för jorden och bara en person kan stoppa dem: Superhjälten PK (Stål-Kalle) tillsammans med hans kompanjon superdatorn Uno (Ettan) och reporten Lyla Lay. Vet inte riktigt var jag ska börja förutom att jag älskar de här serierna. Kvaliteten är helt otroligt. Jag älskar SpiderMan och X-Men och Batman (Faktum är att PK är som något av en blandning av Batman och Spiderman) som bara den men inga av dem slår PK, speciellt inte PKNA och PK2, vilket nog alla PKers skulle hålla med om. OK, skulle kanske översätte lite för alla som inte är stora PK fans. Först, PKers kallar sig de fanns av PK serierna. "PK" är förkortning på "Paperinik" (Stål-Kalles Italienska namn). Som de flesta vet skapades Paperinik i Italien 1969. I Sverige fick han namnet Stål-Kalle. Det börjat med att Kalle Anka hittar ett hemligt rum i en gammal sliten villa som tillhört den sen länge döde gentlemanna tjuven Fantomius där han hittar hans kläder samt en dagbok. Han bestämmer sig för att klä ut sig för att i hemlighet kunna hämnas på Farbror Joakim och Alexander Lukas för de saker de utsätter Kalle för. Han kommer sen på att han kan göra mer och börjar kämpa mot orättvisor, stoppa brottsligar och skydda de oskyldiga. Han tar sig namnet Paperinik. Superghjälten i honom går sen sin egen gång och får liksom ett eget liv. Man kan säga att han blir skitsofren (Har faktiskt varit serier om just det, att han själv förträngt att han är Paperinik) och allt som Kalle inte är (Modig, stark, kvicktänkt, snabb och smidig) blir Paperinik. Med andra ord, medans Kalle misslyckas med allt så lyckas Paperinik för det är en annan person. Iallafall, han parar ihop sig med Jocke som först inte vet att det är Kalle men får reda på det sen efter en längre tid. OK, nu till PK. Ett gäng Italienare som älskar Disney, Paperinik och Amerikanska superhjältar som Batman och Spiderman bestämmer sig för att göra mer äventyrliga och vuxnare serier. De ger honom smeknamnet "PK" och börjar 1996 med "PK - Paperinik New Adventures" ("Stål-Kalle - Nya Serier" i sverige) där en tuffare Paperinik möter en hårdare värld. Det börjar med att han hittar ett hemligt rum med nya supervapen och en dator med höginteligent AI och leder till en ojämn kamp för att rädda jorden undan en rymdinvation av en överlägsen och hänsynslös ras kännslosugande rymdvampyrer som lämnar alla sina offer som kännslo/viljelösa zombies från vilket det finns inget botemedel. Efter PKNAs ("PK - Paperinik New Adventures") slut så gjorde de PK2 som var direkt fortsättning på PKNA och vände uppochner på Paperiniks värld genom att döda hans gammla vänner/fiender och introdusera nya. Efter PK2 beslutades det att göra ett försök att lansera PK över hela världen (Bla gjordes ett TV-spel) och skapade då "PK - Pikappa" som var en remake av PKs historia. Där gav de "Paperinik" ett nytt namn, "Pikappa" som är det grekiska utalandet för bokstäverna "PK". Tanken var att PK skulle bli ett internationellt namn. Tyvärr vägrade de länder som redan hade sinna versioner av PK att byta namn och Disney USA drog sig hastigt ur leken för de trodde inte att nån i USA skulle vilja läsa om Kalle Anka som hjälte. (Ärligt talat, de Kalle Anka serier som görs i USA är riktigt dåliga och försöker härma kortfilmerna från 1940-talet) "PK - Pikappa" ändrade hela storyn och gjorde Kale till en ofrivillig hjälte där en galaxisk union valde honom till jordens försvarare mot de ständigt hotade Evronianerna. Serierna var mycket grymmare och sorgligare än PKNA. Vänner dog i den ständiga kampen mot superskurkar och Evronianer. Den klarade sig i 3 år och hade verkligen sina fantastiska stunder men blev aldrig så populära som PKNA. Då bestämdes det att serien skulle läggas ner och en avslutande serie gjordes där hjälten slutligen mötte sitt öde och raderades från världen. Det är också en unik sak med PK serierna. De avslutade olika äventyr istället för att, som i Marvel serierna, låta det mala på gång på gång på gång, år efter år efter år! Det beslutades att släppa om PKNA som var de populäraste i en ny utgåva kallad "PK - Reloaded" som börjar med de första nummerna av PKNA som tidigare var förbjudna av Disney i Europa för att de var för våldsamma och hemska. Alla PKers hoppas nu på att ett PK3 skall göras med fortsättningen på PK2. Iallafall, jag råder alla som missade de första Stål-Kalle serierna 1997 att ge dem en chans och köpa serierna. Jag vet att många avfärdar dem i förväg pga att de inte gillar tanken på Kalle som en hjälte. Men ge den en chans. (:!!! Jag håller på att försöka göra en fansida men jag är riktigt dålig på att göra hemsidor så jag får se hur det blir med det. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
T-Ryder Skrivet 20 augusti, 2005 Rapportera Share Skrivet 20 augusti, 2005 Du ska ha beröm för att ha orkat skriva allt det Jag tror att jag har läst en Stål-kalle men är inte säker Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Alpha Skrivet 20 augusti, 2005 Rapportera Share Skrivet 20 augusti, 2005 Jag har bara ett Stål-Kalle nummer. Mycket bra skrivet Crusader. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
CurunirOfValinor Skrivet 20 augusti, 2005 Rapportera Share Skrivet 20 augusti, 2005 (redigerad) Jag har bara ett Stål-Kalle nummer. Samma här. "Virus" tror jag det hette. Redigerad 20 augusti, 2005 av CurunirOfValinor Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Alpha Skrivet 20 augusti, 2005 Rapportera Share Skrivet 20 augusti, 2005 Samma här. "Virus" tror jag det hette. Min vet jag fan vad den heter! Det är typ två stora ankor som glor på varandra med en arg blick, medans Stål-Kalle är i mitten från långt håll och tittar på dom. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
NawID Skrivet 20 augusti, 2005 Rapportera Share Skrivet 20 augusti, 2005 Jag har nummer 6/99 (Metamorfos), 7/99 (Virus), 8/99 (Fas Två), 9/99 (Falsk Ängel), 11/99 (Dagen Som Kommer), 12/99 (Inget Personligt) och 1/00 (Fripassagerare). Jag köpte tidningarna mest för att jag gillade evronianerna, men jag hatade att Kalle inte hade sin gamla hederliga bil (313?) osv. Det blev allt för seriösa storys, och ibland rätt så invecklade. I sista numret jag äger har jag för mig att Stjärnöga i princip förintar en stor del av den evronianska flottan, men det kanske jag missuppfattade, var ett tag sen jag läste. Detta och flera andra anledningar (de nummer som inte innehöll kamp mot evronianer var riktigt dåliga, och prenumeration inte var möjligt) ledde snart till att jag slutade köpa tidningen. Men det var roligt så länge det varade, sa bacillen. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Crusader Skrivet 20 augusti, 2005 Skapat av Rapportera Share Skrivet 20 augusti, 2005 Tja, 313 är med. Yterst lite. Han bara använder den inte i Stål-Kalle syften utan använder Pi-kar istället. I Pikappa versionen använder han en super trimmad 313. Kan hålla med om att Xadhoom (Sjärnöga) är lite väl kraftfull och att hon slacktar lite väl många Evronianer. Men sen gick hon också ett stort öde tillmötes. Själv så har jag alla serierna från börja. (Utom då de som släpps nu som aldrig släpps innan. De har jag bara på datorn) Jag gillar verkligen den alvarliga, seriösa och rätt så invecklade undertonen. Det var vad som gjorde serierna så bra. Och meningen med. Att visa en vuxnare och alvarligare sida till Disneys ankvärld. Så jag köpte ju Reloaded så fort jag kunde. De börjar med början på alla de stora storys som är den större delen av serien. Hur Evronianerna utrotar Xadhooms folk och Xadhooms födelse, kriget mellan tidspiraterna och tidspoliserna och självklart Evronianerna när de startar invationen på jorden. Det pågick ju sen i 3 år innan den maskerade ankan utrotade Evronianerna. "Fripassagerare" var faktiskt första delen av 3 av slutet för Evronianerna samt Xadhoom. Föresten, tack så mycket för komplimangerna. Kul ni gillade det. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
I lol Skrivet 20 augusti, 2005 Rapportera Share Skrivet 20 augusti, 2005 Nja har läst dom men har inget. Beröm Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Crice Skrivet 20 augusti, 2005 Rapportera Share Skrivet 20 augusti, 2005 Gosh darn, vi borde ju återuppliva novelltråden. Eller så skapar jag en ny... snart. Fin historia, förresten. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
kattälskaren Skrivet 20 augusti, 2005 Rapportera Share Skrivet 20 augusti, 2005 Har bara läst en serie i en Kalle Anka när han kämpar mot Lord Walrus. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Peskele Skrivet 20 augusti, 2005 Rapportera Share Skrivet 20 augusti, 2005 Har 3 st Stål Kalle ifrån 2000 och 2001 (plus att jag läst i kalle anka pocket). Även fast detta låter najs så kommer jag inte köpa den nya serien eftersom jag tycker att Kalle Anka serierna är mycket roligare (speciellt när de är tecknade av Keno Don Hugo Rosa) Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
skribb Skrivet 20 augusti, 2005 Rapportera Share Skrivet 20 augusti, 2005 Måste bara fråga: De Stål-Kalleserierna som finns i Kalle Ankas pocket, har väl ingenting att göra med "PK" osv? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Crusader Skrivet 20 augusti, 2005 Skapat av Rapportera Share Skrivet 20 augusti, 2005 Måste bara fråga: De Stål-Kalleserierna som finns i Kalle Ankas pocket, har väl ingenting att göra med "PK" osv? PKNA och PK2 är tekniskt uppföljare på de som är i Kalle Ankas Pocket men nej, de har inte så mycket med de serierna att göra förutom att han nämner sina gammla äventyr vid vissa få tillfällen. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
P1rsson Skrivet 20 augusti, 2005 Rapportera Share Skrivet 20 augusti, 2005 Du fick mig sugen på att läsa. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
NawID Skrivet 20 augusti, 2005 Rapportera Share Skrivet 20 augusti, 2005 Nu blev jag sugen på att läsa de nummer jag har, bra skrivet för övrigt! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
GTA_Erik Skrivet 20 augusti, 2005 Rapportera Share Skrivet 20 augusti, 2005 Är ett riktigt Kalle Anka "fan" men äger bara 3 nummer av Stål-Kalle då jag tycker att de serierna skiljer sig så mycket från de andra. Mycket hårdare och seriösare än de i Kall Ankas Pocket. Men för de som både gillar Stål-Kalle och Kalle Ankas Pocket kan jag rekommendera en serie i nr 313 som heter "Arvet". Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
CurunirOfValinor Skrivet 22 augusti, 2005 Rapportera Share Skrivet 22 augusti, 2005 ...eftersom jag tycker att Kalle Anka serierna är mycket roligare (speciellt när de är tecknade av Keno Don Hugo Rosa) Håller med till 110%! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts