Jump to content

Problem med tabeller i Mozilla Firefox

P1rsson
 Share

Recommended Posts

CSS står för Cascade Style Sheet (eller något liknande :unsure: ) som man kan använda på sin hemsida.

Man skriver lite kod i notepad och sparar som mall.css och länkar den sedan till den ursprungliga sidan med en <link>-tabb (Något för #10 det här! ^_^ ).

Kan man sin kod i CSS behöver man inte göra tabeller, man kan sätta texten på sidan vart som helst!

BigBear lärde mig lite CSS förut, och då gjorde jag först en sida där det bara stog en massa text i en enda röra.

Sen satte vi lite div-taggar med olika classer (de som väljer vilken css-kod man ska ha för det stycket), och gjorde en mall.css.

Vi gjorde en grön bakgrund, röd text, centrerade texten, gjorde en scrollningsbar ram som vi satte mycket text i. Även en länk som ändrade färg och storlek.

Jag gjorde även en hemsida (HLMapping) enbart med CSS!

Och om man byter namn på mall.css och kollar på sidan igen så ser man bara texten som finns där.

Designen kan alltså fixas med CSS!

Idag bråkas det om, om det är Tables eller CSS som är bäst :P

Fick du en bra förklaring nu, P1rsson? ^_^

Haha, ah jag fattar säkert hälften (:!!!:) men i frontpage kan man sätta texten vart man vill utan tabeller, det är bara det att det blir snyggare med tabellerna jag har just nu.

Yeah, yeah. Finns det inget lättare sätt att fixa mit tabell problem? Samma som gtasajten har..

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kan du ge exempel på vad som skiljer på renderingen av tabeller i IE och Firefox?

Två screenshots samt en liten beskrivning vore fint, lite svårt att förstå vad du menar annars.

Btw, att använda scripts som gör att en webbplats endast kan besökas av folk med utvalda webbläsare är något av de mest idiotiska ideérna som finns, gör så att sidorna fungerar i alla (nåja, de mest använda) webbläsare istället.

Skolans mailsystem som exempel buggar sig, menar du att det finns nån plug-in som fixar detta?

Edit: Det är alltså de svarta fälten och den avklippta menyraden som är felet.

post-22-1124551392_thumb.jpg

Redigerad av The Dude
Länk till kommentar
Dela på andra sidor