P1rsson Skrivet 15 augusti, 2005 Rapportera Share Skrivet 15 augusti, 2005 (redigerad) Jag och några kompisar håller på att arbete med en hemsida. Vi jobbar i både frontpage och dreamweaver. Men problemet är det att jag fattar inte hur man kan skapa en scroll för hela sidan istället för bara en ram, ska visa exempel med bild. Jag vill kunna ha det som på bilden, alltså att hela sidan går att scrolla ner istället för bara en frame som det blir i frontpage å dreamwaver, iaf så långt jag kan. http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/up...hadetkaradu.JPG Alltså om jag t.ex har 5 ramar och vill scrolla ner dom samtidigt iställt för en scroll för varje frame (ram) hur gör jag då? EDIT: Jag vill alltså inte ha det såhär! http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/up...hadetkaradu.jpg Redigerad 15 augusti, 2005 av P1rsson Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
SlewME Skrivet 15 augusti, 2005 Rapportera Share Skrivet 15 augusti, 2005 Då ska du inte bygga hemsidan i ramar Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
P1rsson Skrivet 15 augusti, 2005 Skapat av Rapportera Share Skrivet 15 augusti, 2005 Då ska du inte bygga hemsidan i ramar Men då är problemet att jag vet inte hur man länkar till ngt annat än ramar, som t.ex tabeller Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
R2D2 Skrivet 15 augusti, 2005 Rapportera Share Skrivet 15 augusti, 2005 (redigerad) Men då är problemet att jag vet inte hur man länkar till ngt annat än ramar, som t.ex tabeller Du bygger en meny med tabeller, har den på varenda sida, och sen bara länkar du mellan dom. *Edit* Vill du kan du ta bort scroll-grejerna på alla förutom mitten, så blir det nästan som du vill, bara att scrollisten kommer att vara i mittenramen. Redigerad 15 augusti, 2005 av R2D2 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
SlewME Skrivet 15 augusti, 2005 Rapportera Share Skrivet 15 augusti, 2005 Använd dig utav SSI på nyheter och menyer.. Beffo Webbhotell stödjer bland annat SSI(Server Side Include)! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
vigge Skrivet 15 augusti, 2005 Rapportera Share Skrivet 15 augusti, 2005 Har du inte tillgång till något serverside-språk som stödjer inkludering av filer går det tyvärr inte. Ramar stödjer dynamiskt höjdsättning beroende på innehållet, det ända sättet är att du använder javascript till att automatiskt ställa in en iframe:s höjd så hela dess innehål visas, och detta avråder jag starkt då hela designen kommer att brytas om besökaren inte har javascript aktiverat. Nåja, här har du scriptet i alla fall: <script type='text/javascript'> function expandFrame (theFrame) { theFrame.frameElement.height = theFrame.document.body.scrollHeight + 20; } </script> <iframe id='iframe' name='iframe' onload='expandFrame(this)'></iframe> Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Tux Skrivet 15 augusti, 2005 Rapportera Share Skrivet 15 augusti, 2005 Själv föreslår jag att man skriver sina koder själv eller använder sig utan Photoshop ... Dreamweaver och Frontpage e liksom.. gah! OBS!: Det blir inte så snyggt att använda flera ramar på en hemsida... du kan se lunarstorm.. dom har ju typ 4 ramar lite onödigt men dom måste skydda deras koder så.... Det räcker att du har en Ram till Content (Där du skriver Välkoms texten och annat)..... sen så när du trycker på länkarna så ändras bara ramen... man sparar mycket plats på webhotellet och att det går snabbare för en användare att bläddra igenom din sida Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
P1rsson Skrivet 17 augusti, 2005 Skapat av Rapportera Share Skrivet 17 augusti, 2005 Tack för alla svaren men bestämde mig för att köra utan ramar. Visste bara inte att det var så enkelt. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts