Jump to content

Varning för resebluff

JMC
 Share

Recommended Posts

• Inlägg 61
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Toppbidragare

Va sa du till dom? :wub:

Jag sa bara (på engelska då)

de sa: -hej och välkommen till *nåt namn* jag heter bruce vad kan jag hjälpa dig med?

-hej jag heter victor. Jag ville bara tala om att du har vunnigt en resa till fucking åmål i sverige. Kan jag få ditt kriditkorts nummer!?

-Klick

Andra gången svarade en tant som fortsatte och prata. När jag sa tt hon hade vunnit en resa började hon berätta att DE ornade resor till bra priser bla bla bla så jag la på

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Grattis! Du har vunnit en lyxkryssning för två i Karibien, säger en vänlig röst på telefonen från USA. Det enda du behöver göra för att få biljetterna är att betala in skatten på 449 dollar per person (tillsammans cirka 9 000 kr), så kommer biljetterna på posten. Men erbjudandet är en bluff. Och att få tillbaka pengar som skickats iväg är närmast omöjligt.

Den som ringer upp dig hävdar att du har vunnit en resa genom att du har besökt någon hemsida och klickat någonstans. Ofta lockar man med resor värda 20 000–30 000 dollar. Biljetterna ska skickas över så snart du har betalt skatten, som sägs vara 449 dollar per biljett. Men det mesta tyder på att det hela är rent lurendrejeri. Antingen kommer det inga biljetter alls, eller också håller resan en avsevärt lägre standard än den utlovade.

Om man uppger sitt kontonummer och godkänner att beloppet dras från ens konto, är det i praktiken omöjligt att få tillbaka pengarna.

Liknande bluffirmor figurerar i USA, enligt den amerikanska konsumentmyndigheten Federal Trade Commission (FTC).

Vi varnar konsumenter för att ingå avtal med företag som kräver betalning i förskott. Det gäller särskilt när företaget anger en bristfällig adress eller bara ett telefonnummer. Om det blir problem kan det vara omöjligt att nå företaget för att få rättelse.

Källa: www.konsumenteuropa.se

----------

Jag blev uppringd idag... I GP (GöteborgsPosten) står det att dom går igenom alla sveriges telefonnummer via Eniro. Dom börjar på A till Ö... Nu har dom förmodligen kommit till C då jag blev upp ringd....

Har dom ringt dig?

Dom ringe till oss nyss :huh:

Pappa la på luren :(

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Om det kostar 14,50/minut att ringa till dom från sverige lär det inte vara gratis för dom att ringa hit heller. Då ska man ju dra ut på samtalet om man blir uppringd så de förlorar pengar. :ermm:

Vad gör polisen egentligen? Det här är ju onekligen grovt bedrägeri.

Ja och ännu värre när det är en inspelad-röst

Länk till kommentar
Dela på andra sidor