Jump to content

Styrketräning

Explosiv Anka
 Share

Recommended Posts

• Inlägg 79
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Toppbidragare

Bilder

Ja som topic namnet antyder är detta en topic om och för styrketräning. Finns det några på forumet som håller på etc. Jag håller själv inte på me styrketräning men funderar på att börja, och köra max-ot metoden och undrar om nån har lite tips? :P

Ah =) Jag har tränat enligt Max-OT, fungerar mycket fint.. antar att du har läst mina tips i en annan topic :rolleyes:

Börja träna med någon polare, så att ni kan pusha på varann i träningen.. samt blir det ju lite tävling också :P

Tanka gärna filen också, läs igenom och förstå :P

Själv tränar jag 3ggr i veckan. Men nu på lovet har jag jobb o annat o göra, så det har blivigt en paus.

Muskeltr_ning.rar

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ah =) Jag har tränat enligt Max-OT, fungerar mycket fint.. antar att du har läst mina tips i en annan topic :rolleyes:

Börja träna med någon polare, så att ni kan pusha på varann i träningen.. samt blir det ju lite tävling också ;P

Tanka gärna filen också, läs igenom och förstå :P

Själv tränar jag 3ggr i veckan. Men nu på lovet har jag jobb o annat o göra, så det har blivigt en paus.

Okej :P ja har nog läst din post i nån annan topic ja :P Mm jag och en polare ska börja köra nu när skolan börjar :P Men Max-ot funkar bra eller man växer bra och så? osså en sista fråga hur lång tid tar det innan man ser resultat eller är det olika från person till person?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kör med varierande vikter, en bra blandning (tycker jag) mellan fria och maskin vikter.

Kör så här.

Ben:

Knäböj 4*40kg (fria)

Benspark 4*40kg (maskin)

Bencurl 4*50kg (maskin)

Stående vadpress i maskin 4*80kg

Sittande vadpress i maskin - 4*50kg

Ben spark i maskin (neråt) 4*7kg + maskinens vikt.

Bröst:

Sned bänkpress med skivstång - 4*15-20 kg

Sned hantelpress (inte varje pass, men när) 4*25kg

Bänkpress med skivstång - 4*20-25kg

Hantelflys (inte varje pass) - 4*20kg

Kabeldrag (maskin) - 4*15kg

Sen kör jag i 3 maskiner som igentligen inte har något namn (inte vad jag hört)

maskin 1 - man sitter framåt och trycker i från sig vikten, tränar mittenpartiet och nedrepartiet av brösten

maskin 2- man trycker upp vikterna, tränar övrepartiet av brösten

maskin 3 - man sitter utåt med armarna och pressar vikterna inåt, tränar hela bröstpartiet.

Mage:

Crunches i kabelmaskin - ny övning för mig, ska utforska den bättre innan jag drar på med tunga vikter.

Sneda crunches (sneda situps) 25 åt gången 4 gånger =100 st

Benlyft - 25 åt gången 4 gånger =100 st

Situps (vanliga) 25 åt gången 4 gånger =100 st

Magmaskin - 25 åt gången 4 gånger =100 st

Efter 2 rep brukar jag lägga på 10-15kg vikt.

Rygg:

Latsdrag med stång - 4*50kg

Sittande kabelrodd - 4*50kg

Hypersträck - utan vikt

Hypersträck åt sidan (utan vikt)

Sittande rodd i maskin - 4*35kg

Axlar:

Stående hantellyft framifrån - 4*8kg

Stående hantellyft åt sidan - 4*8kg

Hantelpress i maskin (sittande) 4*50kg

Hantelpress i maskin (stående) 4*30kg

Armar:

Biceps:

Rak skivstångscurl - 4*15kg

Växlande hantelcurl - 4*13kg

Maskincurl - 4*3kg

Triceps:

Kabel Pushdowns - 4*40kg

Kabel Pushdowns bakom huvudet - 4*40kg

Kick-backs i maskin - 4*14kg (maskinens vikt)

Underarmar:

Handledscurl med skivstång - 4*10kg

Omvänd handledscurl - 4*5kg

Fick ett bra träningsprogram av en polare på gymet, byte ut lite, gillar programet väldigt bra, brukar byta dagar för att det inte ska blr tråkigt och enformigt

Redigerad av Kiedis
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Okej ^_^ ja har nog läst din post i nån annan topic ja :P Mm jag och en polare ska börja köra nu när skolan börjar :P Men Max-ot funkar bra eller man växer bra och så? osså en sista fråga hur lång tid tar det innan man ser resultat eller är det olika från person till person?

Tycker att ni ska köra 2 veckor som ni själva vill. Sedan kan ni börja med Max-OT, jag ökade och orkade mycket mer (tyngre vikter .mm)

Resultaten tar tid (olika för person till person), tex jag som har föräldrar som har tränat friidrott på elit nivå tidigare, har ju dom generna och lätt för mig att bygga muskler (spec. på armar). Men köp ett halvårskort o efter ungefär halva tiden så ser du bra skillnader =) Men träna på ordentligt, det finns inget som heter "lätta dagar" =P

Länk till kommentar
Dela på andra sidor