Jump to content

Vatten Vatten

Hades
 Share

Recommended Posts

Kan man få vattenförgiftning om man dricker MYCKET vatten? säger min kompis iaf, men ja tycker de låter lite konstigt.. men kan man få de?

Förgiftning vet jag väl inte men man kan dö av att dricka för mycket vatten. Kroppen består till stor del av vatten och för mycket mer än det man redan har är inte bra.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Om man dricker destillerat vatten kan man dö, för att salthalten i cellerna sjunker för drastiskt...

Kanske det är något liknande? Typ att kroppen säger ifrån att den har för lite salt.

Mend et tar cirka 20 minuter för magsäcken att skicka nervimpulser till hjärnan, det vill säga att man t ex fattar att man är mätt 20 minuter efter att man blivit det.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

(En kamrat och jag har en liten tävling vi brukar se vem som kan svepa flest pints med vatten. Vad är det som gör att det tar stopp? Är det magsäcken som blir full? Vi märker även att vår blodcirkulation ökar drastiskt. Vi pallar mer läsk/öl än vatten. )

Vatten släcker törsten fortare en läsk och öl

Och det är säkert mer mätande

Redigerad av krull
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, eftersom jag är utbildad ambulanssjukvårdare och undersköterska så får väl jag svara på konsekvenserna med att dricka för mycket vatten. ^_^

Problemen som uppstår när man dricker för mycket vatten beror på att saltbalansen i kroppen blir fel när man kissar för mycket. Människokroppen kan inte göra sig av med hur mycket vatten som helst. Vattnet blir kvar i kroppen och går ut i cellerna.

Vad du dör av är att det går in vatten i cellerna i hjärnan. Hjärnan svullnar och blodtillförseln stryps.

När kvinnor ska föda sätts det in hormoner som håller kvar vatten. Om kvinnan druckit för mycket håller hon kvar för mycket vatten. Både hon och barnet kan få kramper.

Har man blivit vattenförgiftad finns det risk för att det uppstått hjärnskador.

Det finns alltid mycket olika teorier om vattenintaget hos människor.

Rekommenderat intag vatten om dygnet är 2-3 liter eftersom det är Ungefär vad du gör av med varje dygn.

Sen kan det ju bero på vad du gör också.

Har du haft ett hårt träningspass så ska du ju absolut dricka mer vatten än vanligt eftersom kroppen svettas och gör sig då av med mycket vätska.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

En kille i min förra klass spelade vattenpoker innan ett franskaprov... ^_^

Eftersom läraren var sträng så var han tvungen att lämna in provet om han skulle gå på toa... Så han var tvungen att lämna in den när han gjort 2 av 6 sidor eftersom han var så pissnödig :shifty:

Och nej jag vet inte heller varför det blir så... Men det finns väl säkert en logisk förklaring...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor