Jump to content

Val idag

Zack
 Share

Choose teh parti!  

104 röster

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Det kommer sig inte alls. Förstår inte vart du får allting ifrån. Säg inte att lände med lägre skatt klarar sig bättre än Sverige för så är det inte. Vet du vad BNP är? Förmodligen inte... År 1995 när Sveriges skatteskuld var som högst hade vi ändå den lägsta BNP i hela Europa och så är det fortfarande. Tex 1999 så var våran bnp runt 10% jämfört med 95 då den låg runt 22,8%. I Europa så låg fortfarande medel på 50% Så kom gärna inte och säg att länder med lägre skatt har bättre ekonomi osv.

Fn har räknat ut de bästa länderna att leva i och Svergie kom på andra plats och inte har vi en borgerlig regering inte! Vi har också bästa jämnställdhet i världen även om den inte är riktigt stabil ännu.

Sverige har också den/bland de lägsta fattigdomen i Sverige. Under borgarnas tid så ökade den. Vad konstigt???!

Källan som jag använder jämfört med andra är:

Johan Ehrenberg & Sten Ljunggren: "Ekonomihandboken", Leopard Förlag 2002, s 41f

OECD, Economic Outlook dec 1999, tab 35 / ETC 000501

UNDP: "Human Development Report 2002", undp.org/hdr2002/facts.html 020801

Appropå bnp så motsavar bara 3% av företagsskatten i Sverige av BNP. Lägsta i Europa.

BNP?

Bruttonationalprodukt?

Den ska ju vara hög!

Och som sagt: skulle vi sänka skatterna skulle arbetslösheten minska!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

• Inlägg 137
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Det kommer sig inte alls. Förstår inte vart du får allting ifrån. Säg inte att lände med lägre skatt klarar sig bättre än Sverige för så är det inte. Vet du vad BNP är? Förmodligen inte... År 1995 när Sveriges skatteskuld var som högst hade vi ändå den lägsta nettoskulden i hela Europa och så är det fortfarande. När den svenska nettostatsskulden var som störst 1995 var den 22,8 procent av BNP. EU snittet låg då på 55 procent. År 1999 var Sverige är nere i tio procent, medan EU-snittet var 58 procent.  Så kom gärna inte och säg att länder med lägre skatt har bättre ekonomi osv.

Fn har räknat ut de bästa länderna att leva i och Svergie kom på andra plats och inte har vi en borgerlig regering inte! Vi har också bästa jämnställdhet i världen även om den inte är riktigt stabil ännu.

Sverige har också den/bland de lägsta fattigdomen i Sverige. Under borgarnas tid så ökade den. Vad konstigt???!

Källan som jag använder jämfört med andra är:

Johan Ehrenberg & Sten Ljunggren: "Ekonomihandboken", Leopard Förlag 2002, s 41f

OECD, Economic Outlook dec 1999, tab 35 / ETC 000501

UNDP: "Human Development Report 2002", undp.org/hdr2002/facts.html 020801

Appropå bnp så motsavar bara 3% av företagsskatten i Sverige av BNP. Lägsta i Europa.

Här kommer fakta till den som säger att media ska vara vänser!

Svenska morgonpressen:

81,5% borgerlig

11,7% socialdemokratisk

6,8% övrigt

Källa: Ordfront #6/1999 (var visserligen 6 år sen nu men jag tror knappast att det har förändrat sig mycket)

Socialdemokratin är utsliten.

Du verkar bara lyssna på sånna som vill dölja Sveriges problem. Du vill sjäv åtminstone dölja det.

"Fattigdomen" i Sverige under borgarregimen berodde inte på regeringen. Statsskulden berodde inte heller på regeringen. Under sossestyret i slutet på 80- talet drabbades vi av nåt som kallas för "Yuppe- krisen". När räntan var låg lånade folk pengar som galningar, framför allt var det husköp som lockade många. Men när räntorna sen steg blev många av fastighetsägarna skuldsatta. Kronfogden beslagtog fasigheter. Men när fasigheterna skönk i värde gick även bankerna back.

Lågkonjukturen var oundviklig.

Förresten har dom borgeliga partierna närmat sig varandra dom senaste åren. Och dom vill bl.a sänka skatten specielt för dom med sämre lön.

Förresten läser jag sällan nyheter på Aftonbladet, kollar bara rubrikerna. Kollar oftast på nyheterna på TV.

Redigerad av Jacker
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Socialdemokratin är utsliten.

Du verkar bara lyssna på sånna som vill dölja Sveriges problem. Du vill sjäv åtminstone dölja det.

"Fattigdomen" i Sverige under borgarregimen berodde inte på regeringen. Statsskulden berodde inte heller på regeringen. Under sossestyret i slutet på 80- talet drabbades vi av nåt som kallas för "Yuppe- krisen". När räntan var låg lånade folk pengar som galningar, framför allt var det husköp som lockade många. Men när räntorna sen steg blev många av fastighetsägarna skuldsatta. Kronfogden beslagtog fasigheter. Men när fasigheterna skönk i värde gick även bankerna back.

Lågkonjukturen var oundviklig.

Förresten har dom borgeliga partierna närmat sig varandra dom senaste åren. Och dom vill bl.a sänka skatten specielt för dom med sämre lön.

Förresten läser jag sällan nyheter på Aftonbladet, kollar bara rubrikerna. Kollar oftast på nyheterna på TV.

Nu döljer du ju själv borgerlighetens problem. Konstigt att Sveriges ekonomi gick ner väldigt mycket just när borgarna fick makten. Sen när dom blev av med den så började den att öka igen. Säger inte det dig någonting? Lågkonjukturen var verkligen oundviklig... Speciellt när borgarna fick makten! :D

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Säger det dig något att våran skuld ökade fram tills 1997, då sossarna hade makten? Och att Sverige fortfarnade går lite back i kassan?

En borgelig regering är bra. Sveriges företag behöver växa för att Sverige ska kunna hänga med i framtiden. Om inte arbetslösheten minskar kommer Sverige få en skuld som kommer vara minst dubbelt så hög som senast. Kolla bara på det framtida antalet pensionärer och dagens ungdom (dom verkar inte så arbetsvilliga).

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Klart att skulden fortsatte öka ett tag. Det tar ju sin tid att återställa systemet efter en sådan krash.

Hur kan du säga att Sveriges ungdomar inte är så arbetsvilliga? Typ alla jag känner vill ha sommarjobb och dessutom är det väldigt många (om jag kommer ihåg rätt 99%) av alla arbetslösa som vill jobba. Jag tror inte de blir fler om lönerna skulle sänkas osv. Vilket moderaterna bl.a. strävar efter. Eftersom dom vill avskaffa fack som ser till att arbetare och andra får sin rätta lön och arbetsmiljö. Ett företag utan nöjda arbetare är väl ingenting. Dessutom så finns det ingenting som säger att företag klarar sig bättre bara för att dom skulle få skattelättnader.

Som sagt, arbetslösheten följer helt klart med i globaliseringen. Ser du inte sånt så bör du nog gå om dagis. Sverige har klarat sin arbetslöshet väldigt bra jämfört med flera andra länder i Europa.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Så du anser att det inte behövs nån förbättring?

Tror du verkligen att alla dom där 99% vill komma tillbaka till sina jobb? Dom säger bara så för att inte bli illa omtyckta. I Örebro Län (där jag bor) är det bara 60% av dom arbetslösa som söker jobb. Resten ligger hemma och tycker synd om sig själva.

Jag är borgelig, så är det!

EDIT: Om du säger åt folk att "Gå om en årskurs" för dom inte håller med dig, kan du lika gärna lägga av!

Redigerad av Jacker
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tror du att det är så, så får du nog ta och gå om årskurs ett om du ens har gått ut den än. Patetiskt att skriva nåt sånt.

Stick till rosengård i malmö. Där är arbetslösheten över 90%. Familjerna är fattiga. Och bidragen är små. Föräldrana sitter inne och glor på parabol-tv. Barnen är ute och gör kriminella saker.

Perfekt sammhälle?

Har regerireng gjort något eller försökt för att få föräldrana i arbete så familjernas ekonomi blir bättre så föräldrana bryr sig vad sina barn gör. Dessutom hade staten tjänat miljarder

Redigerad av Ceone
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Stick till rosengård i malmö. Där är arbetslösheten över 90%. Familjerna är fattiga. Och bidragen är små. Föräldrana sitter inne och glor på parabol-tv. Barnen är ute och gör kriminella saker.

Perfekt sammhälle?

Har regerireng gjort något eller försökt för att få föräldrana i arbete så familjernas ekonomi blir bättre så föräldrana bryr sig vad sina barn gör. Dessutom hade staten tjänat miljarder

Kan jag få källan på det där? Har du ingen källa till det så har du hittat på det själv.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kan jag få källan på det där? Har du ingen källa till det så har du hittat på det själv.

Det behövs ingen källa ryktet är så starkt redan. Sossarnas misstak har varit att sätta alla invandrare på ett jävla ställe och låta dom isolera sig själva. När mosken brann i malmö så kom brandkåren och skulle släcka. Men då kastar rosengårdarna stenar på brandkåren. Då är det nåt som är fel i samhället eller hur? Men staten bryr sig inte

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det behövs ingen källa ryktet är så starkt redan. Sossarnas misstak har varit att sätta alla invandrare på ett jävla ställe och låta dom isolera sig själva. När mosken brann i malmö så kom brandkåren och skulle släcka. Men då kastar rosengårdarna stenar på brandkåren. Då är det nåt som är fel i samhället eller hur? Men staten bryr sig inte

Har du ingen källa eller? Intressant också att du sa att det var ett rykte. Du ska inte säga så mycket när du inte vet vad det är du pratar om.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har du ingen källa eller? Intressant också att du sa att det var ett rykte. Du ska inte säga så mycket när du inte vet vad det är du pratar om.

LOL! Jag vet exakt vad jag pratar om jag bor förfan i malmö. Bor knappt 4km ifrån rosengård (kanske lite mer) Om du har nerladdnings program som dc++ eller liknade . Sök rosengård på filmer. Där kan du se en dokumentär som amerikanska tvkanalen Fox gjorde om rosengård

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

LOL! Jag vet exakt vad jag pratar om jag bor förfan i malmö. Bor knappt 4km ifrån rosengård (kanske lite mer) Om du har nerladdnings program som dc++ eller liknade . Sök rosengård på filmer. Där kan du se en dokumentär som amerikanska tvkanalen Fox gjorde om rosengård

Men jag vill ha källan till det där rabblet du drog upp om arbetslösheten... eller hittad du på att det var 90% ändå?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Här kommer fakta till den som säger att media ska vara vänster!

Svenska morgonpressen:

81,5% borgerlig

11,7% socialdemokratisk

6,8% övrigt

Källa: Ordfront #6/1999 (var visserligen 6 år sen nu men jag tror knappast att det har förändrat sig mycket)

Morgonpressen är kanske övervägande borglig.

Du har blandat alla borgliga i en klump och splittrat vänstern i två, vilket är att vinkla fakta. Skulle vara mycket bättre att ta varje enskilt parti.

Morgonpressen är dock bara en bit av det hela. Ska vi kolla på TV istället, SVT och TV4 är vänstervinklade och de flesta betalkanalerna är ej politiskt inriktade.

Kvällspressen är också övervägande vänster.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor