Alpha Skrivet 31 juli, 2005 Rapportera Share Skrivet 31 juli, 2005 http://www.aftonbladet.se/atv/player.html?...=10&clipID=1965 Just nu har dom bara döpt planeten till 2003UB313, och den sägs vara 1,5 gånger så stor som pluto!! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
tommy killer Skrivet 31 juli, 2005 Rapportera Share Skrivet 31 juli, 2005 Jätte fint namn Vem fan kommer att komma ihåg det. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Alpha Skrivet 31 juli, 2005 Skapat av Rapportera Share Skrivet 31 juli, 2005 Jätte fint namn Vem fan kommer att komma ihåg det. Just NU har dom döpt planeten till 2003 UB313 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
[B][O][T] Skrivet 31 juli, 2005 Rapportera Share Skrivet 31 juli, 2005 Astronomers in the United States have announced the discovery of the 10th planet to orbit our Sun. The largest object found in our Solar System since Neptune was discovered in 1846, it was first seen in 2003 but has only now been confirmed as a planet. Designated 2003 UB313, it is about 3,000km across, a world of rock and ice and somewhat larger than Pluto. Scientists say it is three times as far away as Pluto, in an orbit at an angle to the orbits of the other planets. Astronomers think that at some point in its history, Neptune likely flung it into its highly-inclined 44-degree orbit. It is currently 97 Earth-Sun distances away - more than twice Pluto's average distance from the Sun. Its discoverers are Michael Brown of Caltech, Chad Trujillo of the Gemini Observatory in Hawaii, and David Rabinowitz of Yale University. David Rabinowitz told the BBC News website: "It has been a remarkable day and a remarkable year. 2003 UB313 is probably larger than Pluto. It is fainter than Pluto, but three times farther away. "Brought to the same distance from the Sun as Pluto, it would be brighter. So today, the world knows that Pluto is not unique. There are other Plutos, just farther out in the Solar System where they are a little harder to find." It was picked up using the Samuel Oschin Telescope at Palomar Observatory and the 8m Gemini North telescope on Mauna Kea. http://www.gps.caltech.edu/~mbrown/planetlila/ BOT Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
OntiX Skrivet 31 juli, 2005 Rapportera Share Skrivet 31 juli, 2005 Jätte fint namn Vem fan kommer att komma ihåg det. JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAG Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
okändsoldat Skrivet 31 juli, 2005 Rapportera Share Skrivet 31 juli, 2005 (redigerad) http://www.aftonbladet.se/atv/player.html?...=10&clipID=1965 Just nu har dom bara döpt planeten till 2003UB313, och den sägs vara 1,5 gånger så stor som pluto!! Och det finns säkert hur många planeter som helst. Ingen i svergie som känner till planeten Sedna? Redigerad 31 juli, 2005 av okändsoldat Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Alpha Skrivet 31 juli, 2005 Skapat av Rapportera Share Skrivet 31 juli, 2005 Och det finns säkert hur många planeter som helst. Ingen i svergie som känner till sedna? Asså dom har hittat en ny planet i solsystemet. Innan fanns det ju bara nio stycken. Nu finns det tio!! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
okändsoldat Skrivet 31 juli, 2005 Rapportera Share Skrivet 31 juli, 2005 Asså dom har hittat en ny planet i solsystemet. Innan fanns det ju bara nio stycken. Nu finns det tio!! Fanns och fanns, dom ''hittade'' Men ifjol hade de också hittat en planet som hette Sedna Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
OntiX Skrivet 31 juli, 2005 Rapportera Share Skrivet 31 juli, 2005 Jag har en elfte planet i fickan Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Alpha Skrivet 31 juli, 2005 Skapat av Rapportera Share Skrivet 31 juli, 2005 (redigerad) Fanns och fanns, dom ''hittade'' Men ifjol hade de också hittat en planet som hette Sedna Planeten 2003 UB313 upptäcktes 2003 fast den identifierades då inte som en planet, så den planeten Sedna du menar kan vara den planeten dom menar. Redigerad 31 juli, 2005 av Alpha Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
aKi Skrivet 31 juli, 2005 Rapportera Share Skrivet 31 juli, 2005 Har en gammal bok om rymden där det står något om någon planet som dom kallade där för "X". Rätt gammal bok faktiskt, hittar dom och tappar bort planeter hela tiden eller? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Crice Skrivet 31 juli, 2005 Rapportera Share Skrivet 31 juli, 2005 Har en gammal bok om rymden där det står något om någon planet som dom kallade där för "X". Ah, damn, den där blåa boken? Hade i alla fall en sådan där "Planeten X" fanns med, tufft om vi hade samma. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
aKi Skrivet 31 juli, 2005 Rapportera Share Skrivet 31 juli, 2005 (redigerad) Ah, damn, den där blåa boken? Hade i alla fall en sådan där "Planeten X" fanns med, tufft om vi hade samma. Tror nog att den var blå, ska se om jag kan hitta den. Den måste väll vara från 97-99 eller något sånt, känns som en evighet sen jag senast kolla i den Edit: Fan hitta inte den Redigerad 31 juli, 2005 av aKi Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Crice Skrivet 31 juli, 2005 Rapportera Share Skrivet 31 juli, 2005 Tror nog att den var blå, ska se om jag kan hitta den. Den måste väll vara från 97-99 eller något sånt, känns som en evighet sen jag senast kolla i den Edit: Fan hitta inte den Wahh, jag tror min hette "Så Funkar Rymden"... dock var min äldre tror jag, kanske annan upplaga förvisso. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
aKi Skrivet 31 juli, 2005 Rapportera Share Skrivet 31 juli, 2005 Wahh, jag tror min hette "Så Funkar Rymden"... dock var min äldre tror jag, kanske annan upplaga förvisso. Mjo de var något sånt, det ända jag komemr ihåg är att jag låg på golvet med boken och åt kakor samtidigt som jag läste. Var i en sån fas där jag sprang runder o letade efter utomjordingar i buskarna. Eller det var nog innan 97, vi flyttade då har jag för mig. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Hew Skrivet 31 juli, 2005 Rapportera Share Skrivet 31 juli, 2005 (redigerad) Ah, damn, den där blåa boken? Hade i alla fall en sådan där "Planeten X" fanns med, tufft om vi hade samma. Har också den, "Så funkar Rymden" var jädrans intresserad av det förut, fanns en annan bok som hette "Så funkar Universum" också. Edit: Den boken jag har är tryckt 95 tror jag, första upplagan kom iallafall 90. Redigerad 31 juli, 2005 av Hew Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Peskele Skrivet 31 juli, 2005 Rapportera Share Skrivet 31 juli, 2005 Vad står det resterande UB313 för då? Universe B? 313 (Kalle Ankas bil ) Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
leftbehind Skrivet 31 juli, 2005 Rapportera Share Skrivet 31 juli, 2005 (redigerad) Coolt me nya planeter Edit: De e bara ett tillfälligt namn eller? Redigerad 31 juli, 2005 av leftbehind Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
aKi Skrivet 31 juli, 2005 Rapportera Share Skrivet 31 juli, 2005 Coolt me nya planeter Edit: De e bara ett tillfälligt namn eller? Mjo får hoppas det annars blir det synd om lågstadie eleverna när dom ska lära sig solsystemet. eeeh 2003U eeeh B14? eeh. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
leftbehind Skrivet 31 juli, 2005 Rapportera Share Skrivet 31 juli, 2005 Hehe precis Hoppas dom hittar ett fint namn Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts