Jump to content

Den tionde planeten

Alpha
 Share

Recommended Posts

Astronomers in the United States have announced the discovery of the 10th planet to orbit our Sun. The largest object found in our Solar System since Neptune was discovered in 1846, it was first seen in 2003 but has only now been confirmed as a planet. Designated 2003 UB313, it is about 3,000km across, a world of rock and ice and somewhat larger than Pluto. Scientists say it is three times as far away as Pluto, in an orbit at an angle to the orbits of the other planets. Astronomers think that at some point in its history, Neptune likely flung it into its highly-inclined 44-degree orbit. It is currently 97 Earth-Sun distances away - more than twice Pluto's average distance from the Sun. Its discoverers are Michael Brown of Caltech, Chad Trujillo of the Gemini Observatory in Hawaii, and David Rabinowitz of Yale University.

David Rabinowitz told the BBC News website: "It has been a remarkable day and a remarkable year. 2003 UB313 is probably larger than Pluto. It is fainter than Pluto, but three times farther away. "Brought to the same distance from the Sun as Pluto, it would be brighter. So today, the world knows that Pluto is not unique. There are other Plutos, just farther out in the Solar System where they are a little harder to find." It was picked up using the Samuel Oschin Telescope at Palomar Observatory and the 8m Gemini North telescope on Mauna Kea.

http://www.gps.caltech.edu/~mbrown/planetlila/

BOT

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skrivet (redigerad)
Fanns och fanns, dom ''hittade''

Men ifjol hade de också hittat en planet som hette Sedna  ;)

Planeten 2003 UB313 upptäcktes 2003 fast den identifierades då inte som en planet, så den planeten Sedna du menar kan vara den planeten dom menar.

Redigerad av Alpha
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ah, damn, den där blåa boken?

Hade i alla fall en sådan där "Planeten X" fanns med, tufft om vi hade samma.

Tror nog att den var blå, ska se om jag kan hitta den. Den måste väll vara från 97-99 eller något sånt, känns som en evighet sen jag senast kolla i den

Edit: Fan hitta inte den :P

Redigerad av aKi
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tror nog att den var blå, ska se om jag kan hitta den. Den måste väll vara från 97-99 eller något sånt, känns som en evighet sen jag senast kolla i den

Edit: Fan hitta inte den :P

Wahh, jag tror min hette "Så Funkar Rymden"... dock var min äldre tror jag, kanske annan upplaga förvisso.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Wahh, jag tror min hette "Så Funkar Rymden"... dock var min äldre tror jag, kanske annan upplaga förvisso.

Mjo de var något sånt, det ända jag komemr ihåg är att jag låg på golvet med boken och åt kakor samtidigt som jag läste.

Var i en sån fas där jag sprang runder o letade efter utomjordingar i buskarna.

Eller det var nog innan 97, vi flyttade då har jag för mig.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ah, damn, den där blåa boken?

Hade i alla fall en sådan där "Planeten X" fanns med, tufft om vi hade samma.

Har också den, "Så funkar Rymden" var jädrans intresserad av det förut, fanns en annan bok som hette "Så funkar Universum" också.

Edit: Den boken jag har är tryckt 95 tror jag, första upplagan kom iallafall 90.

Redigerad av Hew
Länk till kommentar
Dela på andra sidor