Sir.Per Skrivet 29 juli, 2005 Rapportera Share Skrivet 29 juli, 2005 Klart man ska sänka bensin priset, bil/moped/mc är en livsstil också, och att modda om den är olagligt så ni menar alltså att alla ska köpa nya bilar? +att man kan typ inte tanka etanol någonstans, i trollhättan finns det 1 ställe man kan tanka etanol, nej jag tycker det är en dålig ide att höja skatterna. oft: I trollhättan har bensinen kostat 8.98 i typ 2-3 veckor men nu höjde dom till 11 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
g-unit89 Skrivet 2 augusti, 2005 Rapportera Share Skrivet 2 augusti, 2005 Så här är bensinpriset uppbyggt 2005-06-29 Grunden för hela oljebranschen är råoljeutvinningen. Råoljepriset varierar beroende på tillgång och efterfrågan dag för dag och fastställs i dollar. Råoljan har gått upp från en rekordlåg nivå på 10 dollar per fat januari 1999 till att ha varierat uppåt och nedåt mellan 23 till 30 dollar per fat fram till år 2004 då råoljepriset steg kraftigt. Just nu (juni-05) pendlar råoljepriset kring rekordhöga 60 dollar per fat. Under samma period har dollarkursen varierat mellan cirka 6,50 - 10,00 kronor och är för närvarande (28 juni -05) cirka 7,75 kronor. Råoljepriset styrs i realiteten av Opec (de oljeproducerande ländernas organisation). Opec styr världsmarknadspriset på råolja genom att komma överens om hur stora volymer som ska finnas på marknaden. Om vi antar ett pris på råoljan på 60 dollar per fat (= 159 liter) och en dollarkurs på 7,75 blir priset per liter råolja ca 2,92 kronor. När råoljan är inköpt ska den raffineras till produkter - bensin, diesel och eldningsoljor. Dessa förädlade produkter prissätts också på den internationella marknaden. Aktuellt pris noteras av Platts (råvarumäklare) för leverans i Rotterdam. Bensinpriset påverkas också av utbud och efterfrågan på den internationella marknaden. Framförallt påverkas Europa av bensinpriset i USA som är världens största bensinmarknad (cirka 45% av världens konsumtion sker där). Det svenska priset påverkas dessutom av dollarkursen som ständigt varierar i förhållande till den svenska kronan. Inför sommaren vill inget oljebolag eller raffinaderi stå med tomma råoljelager / produktcisterner och fyller därför på sina lager och därmed går priset upp. Europeisk standardbensin kostar idag drygt 3,30 kronor per liter ( ca 540 dollar per ton). På den summan lägger bensinbolagen på ca 0,80 - 1,00 kronor för att täcka sina kostnader (se www.spi.se under rubriken "Bensinpriser - månadsvärden" ). Så den verkliga kostnaden för bensin ( juni-05) är cirka 4,23 kr per liter. Om bensinen bara skulle beskattas med 25 procent moms skulle den kosta cirka 5,65 kronor per liter. I bensinpriset 4,23 ingår vad vi som oljebolag erhåller per försåld liter bensin och det ska täcka varukostnad enligt världsmarknadspriset samt raffineringskostnader. Det ska också täcka transporter, depåer, stationer, marginaler till stationerna, reklam, produktutveckling, hyror och löner till personal m.m. Regeringen har också bestämt att på bensinpriset ska läggas två fasta skatter förutom moms, nämligen energiskatt 2,84 kronor per liter samt koldioxidskatt 2,12 kronor per liter och då får vi ett bensinpris som ser ut enligt nedan: Bensinpris per liter 4,23(inkl inköp, raffinering och hanteringskostnader) 2,84 Energiskatt (fast skatt) 2,12 Koldioxidskatt(CO2)(fast skatt) 2,30 Moms 25% (rörlig mervärdesskatt) 11,49 Summering till Pumppris kr per liter (29 juni -05) Så blir summeringen vad bilisten får betala per liter bensin. Med ett bensinkort kan priset reduceras med 15-20 öre per liter genom att kortinnehavaren erhåller en rabatt som dras av från pumppriset. Därav är det viktigt att inte bara titta på stationens bensinpris som anges på "stolpen" när man som kund letar lägsta pris. Kortrabatt och det lägre pris som oftast är på en automat- / microstation kommer sällan med i mediala prisundersökningar. Den som tjänar mest på bensinen är staten som oavsett världsmarknadspriser och dollarkurser alltid tar ut skatt, för närvarande = 7,26 kronor på varje liter bensin (jun -05) vilket är en summering av energi- och koldioxidskatt samt 25 procent moms på totala bensinpriset inkl punktskatterna (2,84 + 2,12 + 2,30 = 7,26). Över 63 procent av bensinpriset är därmed skatt. Totalt drar staten in över 50 miljarder i skatter per år på bensin, diesel och eldningsoljor. En genomsnittsbilist tankar cirka 1500 liter bensin per år. Med ett bensinpris på 11.49 kronor per liter betalar bilisten 17.235 kronor varav 10890 kronor är skatt. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.