Jump to content

Bensinskatteupproret 2005

darkjak
 Share

Ska man sänka bensinskatterna?  

88 röster

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Det är inte bara bilens bränsle som kräver olja, så att köra slut på all olja är kanske inte så smart.

Men bilens bränsle kräver ju inte olja. Det är bara de enorma oljebolagen som vill att vi ska tro det. Kör bilen på etanol, raps, vätgas (jag vet, ej fullt utvecklad) eller nåt annat förnyelsebart. Om staten verkligen ville kunde dom ju satsa stenhårt på etanolbilar till exempel. Det finns ju redan ett stort antal etanolmackar i Sverige men ingen tillräckligt nära oss.

I USA kommer det tyvärr bli mycket svårare eftersom oljejättarna pumpar in pengar så det ryker om det till politikerna och deras valkampanjer bara för de ska hålla fast vid att olja är det rätta.

Tack P-C, gött att du håller med mig.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

• Inlägg 61
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

.självklart ska skatten sänkas/tas bort.. vi bilägare är tillräckligt hård beskattade även utan skyhöga bensinskatter... vägskatt + nån ny extra skatt är fullt tillräckligt.. inte ens dom pengarna får man valuta för.. vägarna i sverige är verkligen urusla.. finns inte en chans i världen att vägskattepengarna verkligen går till vägarna..

Dåliga vägar i Sverige? Bah, du kan inte ha sett mycket om du klagar på Sveriges vägar. Åk till Italien eller liknande ska du få se på dåligt skötta vägar. Det var som en dröm att komma hem till Sverige igen när vi bilat där en vecka.

Valuta och valuta, det är jävligt dyrt att bygga väg. 100 000 kr per meter motorväg har jag för mig prislappen ligger på.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ha ha! TheDude dubbelpostade!  :blink:  :huh:

Jag var nästan säker på att nån skulle hinna skriva under tiden jag skrev med tanke på hur mycket mycket som hann postas förra gången jag skrev :P <-- ehj, dålig meningsuppbyggnad, det kan jag däremot inte tåla :P

Men dubbelpost, so what, jag gillar det.

Redigerad av The Dude
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Dåliga vägar i Sverige? Bah, du kan inte ha sett mycket om du klagar på Sveriges vägar. Åk till Italien eller liknande ska du få se på dåligt skötta vägar. Det var som en dröm att komma hem till Sverige igen när vi bilat där en vecka.

Valuta och valuta, det är jävligt dyrt att bygga väg. 100 000 kr per meter motorväg har jag för mig prislappen ligger på.

.har inte sett mycket av världens vägar.. men det spelar mindre roll.. sveriges vägar suger helt enkelt..

dom fjantar med osänkt bil kanske inte märker det men normalt folk har det inte allt för kul...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Sånt typiskt exempel på hur folk inte ser längre än sin plånbok. Ett högt bensinpris resulterar i att folk inte alltid väljer att ta bilen när dom ska nån stans utan kanske bussen eller går/cyklar om det är möjligt. Visst det kommer påverkar vår direkta välfärd negativt, det kanske tar 10 minuter extra, och det är inte lika bekvämt att åka buss, men för helvete, tänk lite längre! Ni vet vad jag snackar om och ni kan inte göra som Bush och blunda för det längre. Jorden mår inte bra av att man bränner upp fossila bränslen, det lärde man sig i lågstadiet. Alla som klarar av att se lite längre än sin egna privata välfärd och ekonomi inser att världens bensinförbrukning idag är rent skadlig för jorden och har redan fått effekter. Om man strävar efter att sänka bensinpriserna även i Sverige är ju knappst det ett steg i rätt riktning! En liter bensin idag kostar lite över 11 kr, det är fan billigare än en cola! Alternativa bränslen finns redan, slopa skatten på dom istället!

Vi lärde oss de i högstadiet :blink: visste de dock före.. men i högstadiet vi fick lära oss de...

vote: JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA!ii!!!!i!ii!!!!!!!!!i!!!!!!!!!i!!!!!!iiiiiiiii!iiiiiiiiiii!!!!i!!!!!!!iiiiiiiiiii!!!!!!!!ii!i!iiiii!i!i!i!i!!i!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Sånt typiskt exempel på hur folk inte ser längre än sin plånbok. Ett högt bensinpris resulterar i att folk inte alltid väljer att ta bilen när dom ska nån stans utan kanske bussen eller går/cyklar om det är möjligt. Visst det kommer påverkar vår direkta välfärd negativt, det kanske tar 10 minuter extra, och det är inte lika bekvämt att åka buss, men för helvete, tänk lite längre! Ni vet vad jag snackar om och ni kan inte göra som Bush och blunda för det längre. Jorden mår inte bra av att man bränner upp fossila bränslen, det lärde man sig i lågstadiet. Alla som klarar av att se lite längre än sin egna privata välfärd och ekonomi inser att världens bensinförbrukning idag är rent skadlig för jorden och har redan fått effekter. Om man strävar efter att sänka bensinpriserna även i Sverige är ju knappst det ett steg i rätt riktning! En liter bensin idag kostar lite över 11 kr, det är fan billigare än en cola! Alternativa bränslen finns redan, slopa skatten på dom istället!

Du är inte ett dugg smartare än poliktikerna....

Jag har 7KM till närmaste busshållplats. Vägen som går förbi mig är den sista i kommunen som plogas. På vintern när det kommer en 30-50 cm snö, ska jag gå dom kilometrarna för att komma till hållplatsen, sen måste jag byta buss 2 gånger för att ta mig in till stan?

Finns dom som har ännu längre. Men bor man i sthlm så har man hållplatsen utanför fönstret, men så är det inte på landet.

Sänk skatten på bensin, och visa folket att det inte ÄR dyrt att bygga om sin bil till etanoldrift. Företag tar ca 3000:- för det, som privatperson kan man göra det själv om man är det minsta händig och har en timma över.

Edit

Och jag tycker attt politikerna och tjänstemännen ska ändra sin inställning, så sent som igår hörde jag att det var en snubbe från vägverket som påstod att det kostar 10 000:- eller mer att etanolkonvertera sin bil. Det är SKITSNACK.

Politikerna bryr sig INTE om jorden eller miljön, dom bryr sig ENDAST om pengar.

Redigerad av Joey
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

...

Sänk skatten på bensin, och visa folket att det inte ÄR dyrt att bygga om sin bil till etanoldrift. Företag tar ca 3000:- för det, som privatperson kan man göra det själv om man är det minsta händig och har en timma över.

...

Politikerna bryr sig INTE om jorden eller miljön, dom bryr sig ENDAST om pengar.

Jag vet faktiskt inte vad det kostar att bygga om sin bil. Men uppenbarligen är det dyrare än bensinen. Ifall bensinen blir dyrare så kan folk inte köpa den tillslut, då tvingar konsumenterna fram ett alternativt bränsle och alternativa mackar.

Ifall vi sänker bensinpriset, vem fan skulle då vilja byta? De som byter skulle inte ha någonstans att tanka och det skulle kosta "onödiga" pengar.

Själv tycker jag att det är bättre att "offra" en period då bensinpriset är skyhögt. Jag vet att det skulle medföra en massa problem, men skulle det inte vara värt det i slutändan?

Jag och min familj bor också ute på landet. 5-6 kilometer till närmsta busshållsplats där bussarna bara går varannan timme. Men någonting måste göras. Jag tycker inte att vi kan förbruka all olja och förstöra miljön som vi gör idag och hoppas på att det löser sig. "Nästa generation får ta hand om det".

-

Japp politikerna bryr sig bara om pengar. Ifall vi höjer bensinpriset så köper färre personer bensin = politikerna får mindre pengar = politikerna fixar fram att alternativt bränsle. Busenkelt! ;P

Redigerad av Kow
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet faktiskt inte vad det kostar att bygga om sin bil. Men uppenbarligen är det dyrare än bensinen. Ifall bensinen blir dyrare så kan folk inte köpa den tillslut, då tvingar konsumenterna fram ett alternativt bränsle och alternativa mackar.

Ifall vi sänker bensinpriset, vem fan skulle då vilja byta? De som byter skulle inte ha någonstans att tanka och det skulle kosta "onödiga" pengar.

Själv tycker jag att det är bättre att "offra" en period då bensinpriset är skyhögt. Jag vet att det skulle medföra en massa problem, men skulle det inte vara värt det i slutändan?

Jag och min familj bor också ute på landet. 5-6 kilometer till närmsta busshållsplats där bussarna bara går varannan timme. Men någonting måste göras. Jag tycker inte att vi kan förbruka all olja och förstöra miljön som vi gör idag och hoppas på att det löser sig. "Nästa generation får ta hand om det".

-

Japp politikerna bryr sig bara om pengar. Ifall vi höjer bensinpriset så köper färre personer bensin = politikerna får mindre pengar = politikerna fixar fram att alternativt bränsle. Busenkelt! :huh:

Tack, då slapp jag förklara.

Joey: Jag är fullt medveten om att jag inte är smartare än politikerna, det är liksom deras jobb att vara smarta i sånna här frågor.

Tur att vi har ett miljöparti i riksdagen då som kan ta upp dessa frågor, för deras politiker bryr sig garanterat om miljön.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Dessutom är det FÖRRÖDANDE för alla oss bilfantaster där ute!

Jag funderade på att skaffa en Honda Prelude '87, och pimpa lite, och sen ha o köra med under somrar... Men det visade sig att jag inte har råd med! Jag måste skaffa försäkring på flera tusen (på just en prelude är det 10% av inköpspriset), och sen betala skatt och besiktning! Det som fick bägaren att rinna över var dock det faktum att bensinen kan kosta så mycket som 12kr litern!

Och så är kollektivtraffiken TOTALT VÄRDELÖS!

Varför?

För att bussarna oftast är tomma i min kommun. Det är bara skolungar som åker (och under vintern tar de hemlösa o invaderar bussarna för att inte förfrysa). Annars finns det inte en sate som e korkad nog o ta bussen. Då jag kommer studera så kommer jag UNDER INGA OMSTÄNDIGHETER ta bussen. Köper motorcykel istället (drar bara 0,3l/mil, vilket underminerar kommunisternas kollektivtraffikspolicy :huh: )!

Fördelen med bil är att man tar sig var man vill när man vill, och sparar både pengar o tid på det!

Där jag bor är det skitkrångligt o ta sig till närmsta festställe med buss.

Först går man nån kilometer till närmsta busshållsplats. Därifrån går en buss varje timme.

Sen då jag kommit in i "stan" får jag vänta på centralstationen på nästa buss i typ 45 min.

Sen får jag stiga av typ 5 km från feststället. Dessutom tar båda bussresorna, var och en för sig en kvart längre än en bilresa. Sen så blir man avsläppt så tidigt att det är en halvtimme innan dom öppnar. Och för att komma hem utan att bli nerhuggen av huliganer måste man sticka innan det blir mörkt. Alltså inget festande vintertid!

Alltså sparar jag över en timme bara på vägen dit genom att ta bilen. Sen så kostar det typ 50 spän att komma dit med buss. DET ÄR BARA TVÅ MIL!!! Det ska kosta max 15kr!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

*TEXT*

Men det är ju det jag säger - man ska andvända skattepengarna man får in på bensinen till att utöka och förbättra kollektivtrafiken. Dessutom tvingar priset på utvecklingen av nytt bränsle. Jag har redan sagt det mesta i mitt tidigare inlägg.

Att sänka skatten alldeles för mycket är helt fel. I dagens läge skulle oljan konsumeras fortare än vad det kunde tas upp. Om vi hamnar i en energikris kommer bensinen säkert kosta 50:-/L. Är det kanske så ni vill ha det? Och sen leva på gatan resten av ert liv för världsekonomin blev bottenkörd under krisen? Och sen det där med växthuseffekten.

darkjak: Då kan du väl lika gärna gå den där sträckan så mycket som möjligt? Din kropp blir snyggare av det. :huh:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Men det är ju det jag säger - man ska andvända skattepengarna man får in på bensinen till att utöka och förbättra kollektivtrafiken. Dessutom tvingar priset på utvecklingen av nytt bränsle. Jag har redan sagt det mesta i mitt tidigare inlägg.

Att sänka skatten alldeles för mycket är helt fel. I dagens läge skulle oljan konsumeras fortare än vad det kunde tas upp. Om vi hamnar i en energikris kommer bensinen säkert kosta 50:-/L. Är det kanske så ni vill ha det? Och sen leva på gatan resten av ert liv för världsekonomin blev bottenkörd under krisen? Och sen det där med växthuseffekten.

darkjak: Då kan du väl lika gärna gå den där sträckan så mycket som möjligt? Din kropp blir snyggare av det. :huh:

Oljan räcker i 20-100 år till!

Och för övrigt är jag också mån om miljön. Som projektarbete tänker jag skriva en bok om hur man kan minska mänsklighetens beroende av fossila bränslen.

Visst ska man gå över till t ex etanol. Jag tycker det bästa skulle vara att man från och med NU inte får producera bensin-eller dieselbilar.

Men alla har inte råd med att köpa splitter nya bilar!

Jag kommer inte ha mer än kanske 25 000 då jag kommer behöva skaffa egen bil.

Finns det etanol eller bränslecellsdrivna bilar för 25 000?

NEJ! De kostar MINST tio gånger så mycket!

I dagsläget finns det inte så många bra ekologiska bilar, och ute på landet kommer det ta minst ett årtionde innan alla mackar bytt system.

Det är som elektriciteten!

Sverige började elsättas på 20-30 talen.

Men det var först på 1960-talet som hela sverige hade ström.

Det kommer inte riktigt ta så lång tid för etanolen att nå ut i hela landet, men det kommer ta många år. Under tiden ska man inte låta vår levnadsstandard sjunka på grund av några kommunistidéer.

Och så miljömåna ska man inte påstå att man är. Känner en som tänker rösta MP nästa år. Hans MOPED drar typ 0,7 liter milen. En annan går naturbruksgymnasiet (och ska också rösta MP) och har en epa som drar 1,3 liter milen!

Är man miljömån har man en BIL som drar 0,8 liter milen eller en MOTORCYKEL som drar 0,3 liter!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Dessutom är det FÖRRÖDANDE för alla oss bilfantaster där ute!

Jag funderade på att skaffa en Honda Prelude '87, och pimpa lite, och sen ha o köra med under somrar... Men det visade sig att jag inte har råd med! Jag måste skaffa försäkring på flera tusen (på just en prelude är det 10% av inköpspriset), och sen betala skatt och besiktning! Det som fick bägaren att rinna över var dock det faktum att bensinen kan kosta så mycket som 12kr litern!

Och så är kollektivtraffiken TOTALT VÄRDELÖS!

Varför?

För att bussarna oftast är tomma i min kommun. Det är bara skolungar som åker (och under vintern tar de hemlösa o invaderar bussarna för att inte förfrysa). Annars finns det inte en sate som e korkad nog o ta bussen. Då jag kommer studera så kommer jag UNDER INGA OMSTÄNDIGHETER ta bussen. Köper motorcykel istället (drar bara 0,3l/mil, vilket underminerar kommunisternas kollektivtraffikspolicy :huh: )!

Fördelen med bil är att man tar sig var man vill när man vill, och sparar både pengar o tid på det!

Där jag bor är det skitkrångligt o ta sig till närmsta festställe med buss.

Först går man nån kilometer till närmsta busshållsplats. Därifrån går en buss varje timme.

Sen då jag kommit in i "stan" får jag vänta på centralstationen på nästa buss i typ 45 min.

Sen får jag stiga av typ 5 km från feststället. Dessutom tar båda bussresorna, var och en för sig en kvart längre än en bilresa. Sen så blir man avsläppt så tidigt att det är en halvtimme innan dom öppnar. Och för att komma hem utan att bli nerhuggen av huliganer måste man sticka innan det blir mörkt. Alltså inget festande vintertid!

Alltså sparar jag över en timme bara på vägen dit genom att ta bilen. Sen så kostar det typ 50 spän att komma dit med buss. DET ÄR BARA TVÅ MIL!!! Det ska kosta max 15kr!

Du är ju en sån som kör bil FÖR SKOJS SKULL.

En bil är ett transportmedel ingen kukförlängare.

Kollektivtrafiken är till för folk som inte nödvändigtvis MÅSTE ta bilen till vart-dom-nu-ska.

Det är genialiskt att färdas tillsammans - SL

Länk till kommentar
Dela på andra sidor