Stora_tomtefar Skrivet 24 juli, 2005 Rapportera Share Skrivet 24 juli, 2005 Jag satt och läste ertikeln om "hot Coffee" - modden till GTA:SA, och att spelt fått en högre åldersgräns på grund av detta. Då slog det mig, vad är det för sjuk grej att göra!? Jag menar, spelts fokus handlar om att döda, bara döda och följa en liten handling på vägen, men främst att döda. Det är det som är tjusningen med spelet. När då denna simpla mod kommer in som handlar om att vår lille vän har sex med en tjej, då blir det stora rubriker om vilken skandal det är! SEX! Så, det som alla kommer att stöta på, det som allas existnes bygger på och som är en del av allas liv, sex, är så hemskt och avskyvärt att enbart de vuxna får ta del av det. Ultra-våld och kallblodighet får man spela om man är yngre. Hur sjukt är inte det!? Det är heller inte bara inom spel som denna abstrakta censur förekommer. Jag såg på "Trauma" discovery, en dokumentär om livet på akuten i sjukhus, och där får man se bilder på kirurger som skär upp bukar på grovt skadade traffikoffer, varefter de tömemr personen på dennes tarmar, pillar lite i buken och sedan stoppar tillbaka skiten. Vad som slog mig här var att inävlorna visades med glädje, men kvinnobrösten var strikt censurerade! Jag menar, man kan ju ta illa upp av flickbröst. De som hellre tittar på inälvor än bröst, upp med handen! Sedan har vi ju Janet Jacksons incident på en Super Bowl show, där Justin Timberlake råkade slita i hennes kläder så att hennes bröst under knappa sekunden kunde skymtas. Det blev en stor uppståndlse, och folk stämde Janet och Super Bowl för att de visade sånt (Live-sänt, lite svårt att göra något åt ) Inom kort blev hysterin större, statyer på grekiska gudinnor med bar överkropp fick censureras, häng över lite tyg eller något, bara folk inte ser sådant som halva mänskligheten har! Jag tycker att synen vår fina media har på människan är helt sjuk! Den föredrar ultravåld, död och blod framför nakenhet, sex och fullt naturliga saker... (Ja, död och blod är i den bemärkelsen onaturligt) Ville bara få det ur mig... Vad tycker ni andra? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
P-C Skrivet 24 juli, 2005 Rapportera Share Skrivet 24 juli, 2005 OJ. aldrig tänkt på det. starkt tänkt.och sagt. Spelar inte GTA men de som gör det bör ta del av denna text. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
vinnecool Skrivet 24 juli, 2005 Rapportera Share Skrivet 24 juli, 2005 Det är heller inte bara inom spel som denna abstrakta censur förekommer. Jag såg på "Trauma" discovery, en dokumentär om livet på akuten i sjukhus, och där får man se bilder på kirurger som skär upp bukar på grovt skadade traffikoffer, varefter de tömemr personen på dennes tarmar, pillar lite i buken och sedan stoppar tillbaka skiten. Vad som slog mig här var att inävlorna visades med glädje, men kvinnobrösten var strikt censurerade! Det är ju mest för att det är deras personliga delar som dom inte vill dela med sig för hela världen, du vill ju inte att någon ska filma din penis och visa för hela världen, eller hur? I övrigt håller jag med dig helt! Förutom det där med janet jackson, det var väl mest att hon fakade hela saken förpublicitet... tror jag, är inte så involverad i sådana saker.. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
RadiuZ Skrivet 24 juli, 2005 Rapportera Share Skrivet 24 juli, 2005 Kanske det är lättare att cencurera sex, eftersom 70-80% av alla spel handlar om att döda?! But you got a point Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Bubbli Skrivet 24 juli, 2005 Rapportera Share Skrivet 24 juli, 2005 Micket bra sagt mannen. Det konstigaste är (jag kommer alltid säga det tills någon håller med mig och kommer nog fortsätta efter det) att inget gett sig på Postal och Postal 2 + Expansioner. Kan man bränna människor kroppar så dom väser att dom inte kan andas och allt det där i GTA? Nope, det kan man icke. I GTA kan man skjuta människor och döda dom på diverse sätt men det är långt ifrån lika brutalt (enligt mig) som Postal-spelen. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Ceone Skrivet 24 juli, 2005 Rapportera Share Skrivet 24 juli, 2005 Är det inte 18års gräns för GTA san andreas? 18år är det högsta man får ha för då är man myndig! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Alpha Skrivet 24 juli, 2005 Rapportera Share Skrivet 24 juli, 2005 Håller med om allt du sa Stora_TomteFar!! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Conny_S Skrivet 24 juli, 2005 Rapportera Share Skrivet 24 juli, 2005 Jo det är helt sjukt, varför ändra en åldersgräns från 18+ till adults only? För det första är man ju vuxen när man är 18+ år gammal (iaf i Sverige vad jag vet?), för det andra så är ju sex en väldigt stor del av livet. Så varför censorera det? För det tredje så tror jag att folk på 18 år och över är ganska härdade, och då menar jag inte att de har spelat andra spel där man kan knulla. Vad skall hända härnest? Kanske USA kommer att censorera kondomer för att man sätter dom på kuken? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Corleone Skrivet 24 juli, 2005 Rapportera Share Skrivet 24 juli, 2005 En produkt med åldersgränsen "mature" får ändast köpas av personer över 17 år i USA (tror jag). Så om åldersgränsen höjs så blir det antagligen bara med ett år, alltså får bara folk som är 18 köpa det. Kruxet med detta är att många butiker i USA inte säljer "adults only" spel vilket kommer att ge en del negativa följder för Rockstargames, försäljningen på deras spel kommer att minska och likaså budgeten för vad man har råd att utveckla fler spel för. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
skribb Skrivet 24 juli, 2005 Rapportera Share Skrivet 24 juli, 2005 Det är inte media som "bestämmer" detta. Det är de högt uppsatta moraltanterna som kan få in sina fötter i våra regeringar, och så vidare. Detta handlar ju dock främst om USA, puritanernas nation. Jag tycker att de flesta i USA (politiker, högt uppsatta personer, religiösa) är väldigt sjuka i huvudet. Att vissa försöker få bort den del av vårt liv, som tillåter oss att skapa liv och att njuta, är avskyvärt. Jag kan heller inte förstå varför man skulle göra detta, Jack Thompson försöker ju bara tjäna en slant. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Tweak Skrivet 24 juli, 2005 Rapportera Share Skrivet 24 juli, 2005 Bra talat tomten. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
skribb Skrivet 24 juli, 2005 Rapportera Share Skrivet 24 juli, 2005 Hittar ingen annan tråd om detta så jag postar det här. En på ActionTrip mailade till Thompson och fick minst sagt barnsliga svar. Börja längst ner och läs upp. I have met Col. North and he thinks I’m a great patriot. Just FYI now this is MY last warning. DO NOT RESPOND! -----Original Message----- From: Jack Thompson [mailto:jackpeace@comcast.net]Sent: Friday, July 15, 2005 9:58 AM To: hvarn@sc.rr.com Subject: Re: Open letter You're a disgrace to the Corps. Ollie North would want you to know ----- Original Message ----- From: Cpl Hansel Chad Varn To: 'Jack Thompson' Sent: Friday, July 15, 2005 9:43 AM Subject: RE: Open letter Closed minded? That’s the pot calling the kettle black. In history the voice of ONE has changed the world, shame you forgot that. Nerd? Thank you for the compliment, my God you are a bully. I HAVE FORWARDED THESE TO Senators Clinton and Lieberman, so they may see how rude you are indeed. Kind Regards, Cpl. H. C. Varn -----Original Message----- From: Jack Thompson [mailto:jackpeace@comcast.net] Sent: Friday, July 15, 2005 9:31 AM To: hvarn@sc.rr.com Subject: Re: Open letter you're right. you're an audience of one. if you do the math, Einstein, you can see I am wasting my time bothering with a close-minded nerd. bug off. last warning ----- Original Message ----- From: Cpl Hansel Chad Varn To: 'Jack Thompson' Sent: Friday, July 15, 2005 9:27 AM Subject: RE: Open letter Because you have no substance to your charges, I’ll bet if I was MSNBC, CBS et al you’d have some great comment pre-typed and ready to go. You see you should make the time, as the politicians you’re trying to bring on board are the ones we citizens elect and as constituents we can make or break political careers. I think you have some serious childhood issues you may want to sort out. Regards, Semper Fidelis, Cpl H. Chad Varn hvarn@sc.rr.com www.chadvarn.com -----Original Message----- From: Jack Thompson [mailto:jackpeace@comcast.net] Sent: Friday, July 15, 2005 9:21 AM To: hvarn@sc.rr.com Subject: Re: Open letter I don't have time for your "charges." Go semper fidelis yourself. ----- Original Message ----- From: Cpl Hansel Chad Varn To: 'Jack Thompson' Sent: Friday, July 15, 2005 9:20 AM Subject: RE: Open letter No sir, you embarrass the nation. Pity you can’t respond to my charges against you. Like a bad B-movie you can only offer pithy one liners. I’m making sure all communications to and from you are forwarded to the many arms of the gaming and national press. Regards, Semper Fidelis, Cpl H. Chad Varn hvarn@sc.rr.com www.chadvarn.com -----Original Message----- From: Jack Thompson [mailto:jackpeace@comcast.net] Sent: Friday, July 15, 2005 9:15 AM To: hvarn@sc.rr.com Subject: Re: Open letter get lost. you embarrass the Corps ----- Original Message ----- From: Cpl Hansel Chad Varn To: 'Jack Thompson' Sent: Friday, July 15, 2005 8:58 AM Subject: RE: Open letter Actually sir, I am an English major, 6 year veteran of the US Marine Corps and the parent of two loving children. Too many games my arse; I figured why bother with correct grammatical form when you haven’t bothered with correct thinking and logic, instead you offer a subtle insult. Oh by the way, how do you fit into those goose-stepping boots? To think the six years I spent defending folk’s freedom you would like to just throw away. Not on my watch Mr. Thompson, my brethren and I have paid too dear a price. Oh here is the first sentence reworked with your precious damned verb. You sir, are a blithering idiot! (Blithering is a verb intransitive BTW). In your day, politicians attacked comics, now games are the new scapegoats. Pity your ilk won’t blame the real culprits of society’s woes and the many Columbines theretofore produced; POOR PARENTING. Your scarcely even understand the media you are so quick to attack. When was the last time you played a MODERN video game, without being guided through it by those who cater to your goal? A majority of the gaming industry produces quality, entertaining and less controversial titles. Regards, Semper Fidelis, Cpl H. Chad Varn hvarn@sc.rr.com www.chadvarn.com -----Original Message----- From: Jack Thompson [mailto:jackpeace@comcast.net] Sent: Friday, July 15, 2005 6:51 AM To: hvarn@sc.rr.com Subject: Re: Open letter your first sentence is missing a verb. too many games, no doubt. ----- Original Message ----- From: Cpl Hansel Chad Varn To: jackpeace@comcast.net Sent: Friday, July 15, 2005 6:41 AM Subject: Open letter Mr. Thompson, You sir an idiot. You are about as educated on the video game industry as I am on nuclear medicine (big hint, I’m not!). One again you and your pundits of political lunacy are using the video game industry as your whipping boy. Funny how Hollywood churns out vulgarity after vulgarity yet you raise not one eyebrow? Funny how your kind forced the music industry to put labels on albums with obscene language. At least the video game industry self imposed ratings on it’s product. Thus far it had worked. As a worker in the industry I see idiot parents buy stuff for their kids without regard for the warnings. Perhaps you should blame them not the ESRB or its leadership. Being a republican myself, you make me sick. After reading your open letter I was reminded of the McCarthy hearings in the 50’s and how witch hunters such as yourself almost turned America into the spitting image of Nazi Germany. Video games DO fall under constitutional protection. DO NOT go down that road you are trying to go down. It leads to a place our forefathers would definitely fear. People like you are book burners, no better than Hitler’s goose-stepping SS. I can only pray that your efforts fail. Submitted, Cpl H. Chad Varn hvarn@sc.rr.com www.chadvarn.com Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Slippy Skrivet 24 juli, 2005 Rapportera Share Skrivet 24 juli, 2005 Hittar ingen annan tråd om detta så jag postar det här. En på ActionTrip mailade till Thompson och fick minst sagt barnsliga svar. Börja längst ner och läs upp. Haha. jo Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Stora_tomtefar Skrivet 25 juli, 2005 Skapat av Rapportera Share Skrivet 25 juli, 2005 Hittar ingen annan tråd om detta så jag postar det här. En på ActionTrip mailade till Thompson och fick minst sagt barnsliga svar. Börja längst ner och läs upp. Varför känns det som att Thomsons taktik bygger på att han vänder anklagelser han får till förolämpningar till den andra? Och vad fan får han "Oh by the way, how do you fit into those goose-stepping boots?" ifrån!? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
darkjak Skrivet 26 juli, 2005 Rapportera Share Skrivet 26 juli, 2005 Jag tycker att man ska plocka bort censur. Det enda som någonsin ska få censureras är terroristers meddelanden till världen. Terrorister ska tystas på alla sätt möjliga. Fattar inte heller varför man censurerar sex... Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
The Dude Skrivet 26 juli, 2005 Rapportera Share Skrivet 26 juli, 2005 Jag tycker att man ska plocka bort censur. Ah så vi ska tillåta barnporr på svenska biografer. Och en 5-åring ska få gå och se skräckfilm? Nää, en del censur är nödvändig. Eller hurdan censur menar du? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Ebeeto Skrivet 26 juli, 2005 Rapportera Share Skrivet 26 juli, 2005 (redigerad) Åldersregler skall helt klart finnas, men ren censur skall inte brukas. Det mest vidriga, sjuka, motbjudande och äckliga ska kunna ses om man själv väljer att göra det, så länge det inte kränker en enskild persons rättigheter eller någon av grundlagarna. OFF-TOPIC: @darkjak: Wtf? Din sign. Jag har visst följt Dark Angel. Alla episoder, båda säsongerna... Det är nåt fel på den där tjänsten du kör med... EDIT: @darkjak: Vem bestämmer vem som är terrorist? Redigerad 26 juli, 2005 av Ebeeto Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
darkjak Skrivet 26 juli, 2005 Rapportera Share Skrivet 26 juli, 2005 @the dude: Censur som i att förbjuda vissa åsikter eller former av underhållning. @ebeeto: Människor som spränger civila mål, och försöker skapa obalans i ett land, och som INTE är soldater lydande under något lands regering! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
The Dude Skrivet 26 juli, 2005 Rapportera Share Skrivet 26 juli, 2005 @the dude: Censur som i att förbjuda vissa åsikter eller former av underhållning. @ebeeto: Människor som spränger civila mål, och försöker skapa obalans i ett land, och som INTE är soldater lydande under något lands regering! USA spränger civila mål, ska det censureras? Men jag håller med dig om "att förbjuda vissa åsikter eller former av underhållning" är helt fel (iofs är väl barnporr en form av underhållning enlikt vissa). Vilket land är det där regeringen har censurerat internet? Nordkorea? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Ebeeto Skrivet 26 juli, 2005 Rapportera Share Skrivet 26 juli, 2005 USA spränger civila mål, ska det censureras? Men jag håller med dig om "att förbjuda vissa åsikter eller former av underhållning" är helt fel (iofs är väl barnporr en form av underhållning enlikt vissa). Vilket land är det där regeringen har censurerat internet? Nordkorea? Kina har CP:igt hårda censurregler... De skannar alla SMS som skickas efter potetiell "terrorism" (något som är emot regering, typ...) Nordkorea är väl inte heller direkt kända för att vara ett "land of free speech"... Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts