Jump to content

Nya Windows namngivet

skribb
 Share

Recommended Posts

Som Longhorn vad jag vet :P

Alltså ungefär så här:

http://pcdesktops.emuunlim.com/pictures/sk...b3/longhorn.jpg (lägg till ett mellanslag efter adressen)

http://tech-network.de/longhorn/windows%20explorer.png

Kolla på filmklippet så ser du snabbt när en snubbe sitter vid en dator med Vista installerat.

Usch vad plottrigt och äckligt ;)

Hoppas den kommer med nåt snyggt tema iaf.

*EDIT*

Filmklipp var? :P

Redigerad av R2D2
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

• Inlägg 79
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

"When tech company Vista discovered the title for the new Windows Operating System version, company founder John Wall was not amused. John Wall may take this to court because he knows of how protective Microsoft is over their trademarks. From the article: 'A Microsoft spokesman said the company chose Vista from a list developed by the Windows team, based on attributes of the new software. Among its primary selling points are new tools for searching and viewing the contents of a PC; communications features; and a lighter desktop appearance with transparent objects.'"

Verkar som att det inte kommer få namnet "Vista" ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Som Longhorn vad jag vet :P

Alltså ungefär så här:

http://pcdesktops.emuunlim.com/pictures/sk...b3/longhorn.jpg (lägg till ett mellanslag efter adressen)

http://tech-network.de/longhorn/windows%20explorer.png

Kolla på filmklippet så ser du snabbt när en snubbe sitter vid en dator med Vista installerat.

Det där ser ut som ett billigt skin till XP. Jag tror bilderna är "fejk".

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

De hade säkert kunnat hitta på något fyndigare och mer originellt namn om de ansträngt sig men Vista är inte heller dåligt. Det låter dock klent för att vara namnet på det första operativsystemet av sitt slag (tänker på 64-bitars tekniken).

Jag vet inte hur det är med er men det första jag tänker på när jag läser förkortningen VA är Vatten och Avlopp. :P

Det bästa Windows-namnet hittills är XP, det låter mäktigt och revolutionerande.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en liten teori angående namnvalet. Förkortningen för Vista blir WinVI likadant som förkortning för Windows XP (eXPerience då) blir WinXP.

MS introducerade sitt nya "system" med startmeny osv. med Windows 95.

Efter det har 4 stycken stora operativsystem släppts. Så i ordning blir det:

Win95

Win98

Win2000

WinME

WinXP

WinVI

VI är 6 med romerska siffror. och Vista är deras sjätte stora release. Så jag tror att detta kan vara anledningen. :rolleyes:

Det finns fler ms,så du vet >_<

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

• 1 month later...

Här kommer lite systemkrav:

Av grafikkortet kommer dx9 hårdvarustöd vara ett krav för att använda de nya teman som kommer med. 256mb på kortet är ett "medium"-krav. (256mb för ett OS?! wtf..)

Dubbel/fler-kärniga processorer (t.ex. AMDX2) kommer vara så mycket snabbare i Vista jämfört med "vanliga" cpun.

2gb RAM är det man bör ha för 64bits Vista. 1gb funkar för 32bits versionen. Undrar hur mycket tweaking det kommer att behövas för att inte allt ska gå åt OS:et själv....

"agp är inte optimalt". Vista är optimerat för PCI-E... agp har dött.

Inte heller kommer någon TFT skärm som finns just nu att kunna använda "high definition playback". Detta kommer att finns på nyare skärmar. Egentligen inte microsofts fel... Detta hindrar oss som laddar ned filmer att se de (med bra kvalite).

Thats about it. Tror jag behåller mitt kära Win XP pro SP1 ett tag till ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra sidor