Peskele Skrivet 22 juli, 2005 Rapportera Share Skrivet 22 juli, 2005 Windows altaVista Windows Longhorn låter mycket mycket bättre. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
skribb Skrivet 22 juli, 2005 Skapat av Rapportera Share Skrivet 22 juli, 2005 Longhorn var arbetsnamnet. Alla operativsystem har haft ett arbetsnamn. XP hette Whistler, t.ex. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Anathema Skrivet 22 juli, 2005 Rapportera Share Skrivet 22 juli, 2005 XP stod för eXPeriance(stavning?) VistA kommer nog att bli VA Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Ronin Skrivet 22 juli, 2005 Rapportera Share Skrivet 22 juli, 2005 Vilken jädrans kedjereaktion det vart med namnet, bara på grund av att skribb sa att namnet inte var bra så ska alla andra säga det. Haha, men själv så tycker jag att Vista låter grymt, det är mer vågat. De tidigare windowsnamnen lät så sterila till skillnad från Vista. Namnet låter coolt. Men det återstår att se om också operativsystemet blir coolt. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
HOWHOW Skrivet 22 juli, 2005 Rapportera Share Skrivet 22 juli, 2005 Vilken jädrans kedjereaktion det vart med namnet, bara på grund av att skribb sa att namnet inte var bra så ska alla andra säga det. Haha, men själv så tycker jag att Vista låter grymt, det är mer vågat. De tidigare windowsnamnen lät så sterila till skillnad från Vista. Namnet låter coolt. Men det återstår att se om också operativsystemet blir coolt. W0rd. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Joey Skrivet 23 juli, 2005 Rapportera Share Skrivet 23 juli, 2005 Blir nog bra, men kommer hålla mig till XP och linux. Namnet är vågat, men nästan lite plaggiat på linux. Men men. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Pain To ThE MaX Skrivet 23 juli, 2005 Rapportera Share Skrivet 23 juli, 2005 För inte länge sen så släppte MS lite info om hur "snabbt" det nya operativsystemet kommer vara. "# launch applications 15 percent faster than Windows XP does # boot PCs 50 percent faster than they boot currently and will allow PCs to resume from standby in two seconds # allow users to patch systems with 50 percent fewer reboots required # reduce the number of system images required by 50 percent # enable companies to migrate users 75 percent faster than they can with existing versions of Windows." Ok, jag patchar aldrig Windows. Jag har SP1 installerat - inget mer. Aldrig brytt mig om windows update (stängt av tjänsten t.o.m.). Aldrig haft virus.. Alltså gör detta inte mig mycket alls. Att det startar program snabbare än XP gör beror på att Vista använder "super prefetch", till skillnad från XP som använder vanlig "prefetch". Prefetch är filer som sparas på hårddisken, där info finns om hur programmet ska starta eller liknande. Detta går dock att aktivera i XP - samma prestanda ökning till dig med XP utan att behöva köpa Vista. Att det ska kunna boota en dator 50% snabbare än nuläget låter intressant. Men om jag kan få min AMD 1800+, 640 mb SDRAM, Geforce 3 dator att start på runt 25 sek. (från att jag trycker på ström-knappen, till att alla program laddat klart) så borde folk med 2.5ghz eller snabbare datorer inte ha några problem med att slå min dator, och då skulle inte detta heller betyda så mycket. Men att Vista ändå försöker vara snabbare låter bra. Jag trodde att Vista skulle släppas som ett snyggare, större och trögare OS än XP. Men det verkar som att de kommer optimera en aning. Men som jag såg på ett par bilder, transparanta fönster lär hacka som attan Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
skribb Skrivet 23 juli, 2005 Skapat av Rapportera Share Skrivet 23 juli, 2005 Det där är knappast alla förbättringar och nya funktioner. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Stoffe Skrivet 23 juli, 2005 Rapportera Share Skrivet 23 juli, 2005 Vista borde vart arbetsnamnet, och så det riktiga Longhorn. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Jacker Skrivet 23 juli, 2005 Rapportera Share Skrivet 23 juli, 2005 (redigerad) Hmmm... Dom har tagit fem år på sig att komma med ett nytt operativsystem. Hoppas dom har andvändt tiden till att skapa ett stabilt Windows. Redigerad 23 juli, 2005 av Jacker Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
R2D2 Skrivet 23 juli, 2005 Rapportera Share Skrivet 23 juli, 2005 Hmmm... Dom har tagit fem år på sig att komma med ett nytt operativsystem. Hoppas dom har andvändt tiden till att skapa ett stabilt Windows. Sossarna har haft 30 år på sig att skapa ett stabilt Sverige........ Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Jacker Skrivet 23 juli, 2005 Rapportera Share Skrivet 23 juli, 2005 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
skribb Skrivet 23 juli, 2005 Skapat av Rapportera Share Skrivet 23 juli, 2005 Hmmm... Dom har tagit fem år på sig att komma med ett nytt operativsystem. Hoppas dom har andvändt tiden till att skapa ett stabilt Windows. Tror du det ska ta 1 månad eller? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Jacker Skrivet 23 juli, 2005 Rapportera Share Skrivet 23 juli, 2005 Nej, det tror jag inte. Dom har väl aldrig arbetat med nåt av sina OS såhär länge, det är så jag menar. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Xogede Skrivet 23 juli, 2005 Rapportera Share Skrivet 23 juli, 2005 Men släpps som beta för it-proffs (jag ska prova....) den 3 Augusti i år. IT-proffs. Pah. Varför vänta tills dess, man kommer säkert kunna få tag på det tidigare genom ni-vet-vad! Jag har en liten teori angående namnvalet. Förkortningen för Vista blir WinVI likadant som förkortning för Windows XP (eXPerience då) blir WinXP. MS introducerade sitt nya "system" med startmeny osv. med Windows 95. Efter det har 4 stycken stora operativsystem släppts. Så i ordning blir det: Win95 Win98 Win2000 WinME WinXP WinVI VI är 6 med romerska siffror. och Vista är deras sjätte stora release. Så jag tror att detta kan vara anledningen. Du glömde NT. Och om man ska räkna alla stabila releaser, måste man väl räkna med 3.11 också. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
SAAB Skrivet 23 juli, 2005 Rapportera Share Skrivet 23 juli, 2005 Någon som vet om det kommer vara ett 64 bitars system eller endast 32 bitars? Eller att det finns två versioner? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Jacker Skrivet 23 juli, 2005 Rapportera Share Skrivet 23 juli, 2005 Har för mig att Vista (AKA Loghorn) utvecklades, bl.a, specielt för 64- bits tekniken. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
skribb Skrivet 23 juli, 2005 Skapat av Rapportera Share Skrivet 23 juli, 2005 Du glömde NT. Och om man ska räkna alla stabila releaser, måste man väl räkna med 3.11 också. 1. Nej. Jag valde att inte ta med NT. För vad jag vet är det väl en modifierad, skräpversion av Win2000 eller något sånt. 2. Nej. Läs min post igen. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Patrik Skrivet 23 juli, 2005 Rapportera Share Skrivet 23 juli, 2005 Cöölt med lite nytt, inga bilder på hur det kommer se ut? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
skribb Skrivet 23 juli, 2005 Skapat av Rapportera Share Skrivet 23 juli, 2005 (redigerad) Som Longhorn vad jag vet Alltså ungefär så här: http://pcdesktops.emuunlim.com/pictures/sk...b3/longhorn.jpg (lägg till ett mellanslag efter adressen) http://tech-network.de/longhorn/windows%20explorer.png Kolla på filmklippet så ser du snabbt när en snubbe sitter vid en dator med Vista installerat. Redigerad 23 juli, 2005 av skribb Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts