Jump to content

Nya Windows namngivet

skribb
 Share

Recommended Posts

• Inlägg 79
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Vilken jädrans kedjereaktion det vart med namnet, bara på grund av att skribb sa att namnet inte var bra så ska alla andra säga det.

Haha, men själv så tycker jag att Vista låter grymt, det är mer vågat. De tidigare windowsnamnen lät så sterila till skillnad från Vista.

Namnet låter coolt.

Men det återstår att se om också operativsystemet blir coolt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vilken jädrans kedjereaktion det vart med namnet, bara på grund av att skribb sa att namnet inte var bra så ska alla andra säga det.

Haha, men själv så tycker jag att Vista låter grymt, det är mer vågat. De tidigare windowsnamnen lät så sterila till skillnad från Vista.

Namnet låter coolt.

Men det återstår att se om också operativsystemet blir coolt.

W0rd.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

För inte länge sen så släppte MS lite info om hur "snabbt" det nya operativsystemet kommer vara.

"# launch applications 15 percent faster than Windows XP does

# boot PCs 50 percent faster than they boot currently and will allow PCs to resume from standby in two seconds

# allow users to patch systems with 50 percent fewer reboots required

# reduce the number of system images required by 50 percent

# enable companies to migrate users 75 percent faster than they can with existing versions of Windows."

Ok, jag patchar aldrig Windows. Jag har SP1 installerat - inget mer. Aldrig brytt mig om windows update (stängt av tjänsten t.o.m.). Aldrig haft virus.. Alltså gör detta inte mig mycket alls.

Att det startar program snabbare än XP gör beror på att Vista använder "super prefetch", till skillnad från XP som använder vanlig "prefetch". Prefetch är filer som sparas på hårddisken, där info finns om hur programmet ska starta eller liknande. Detta går dock att aktivera i XP - samma prestanda ökning till dig med XP utan att behöva köpa Vista.

Att det ska kunna boota en dator 50% snabbare än nuläget låter intressant. Men om jag kan få min AMD 1800+, 640 mb SDRAM, Geforce 3 dator att start på runt 25 sek. (från att jag trycker på ström-knappen, till att alla program laddat klart) så borde folk med 2.5ghz eller snabbare datorer inte ha några problem med att slå min dator, och då skulle inte detta heller betyda så mycket.

Men att Vista ändå försöker vara snabbare låter bra. Jag trodde att Vista skulle släppas som ett snyggare, större och trögare OS än XP. Men det verkar som att de kommer optimera en aning. Men som jag såg på ett par bilder, transparanta fönster lär hacka som attan :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Men släpps som beta för it-proffs (jag ska prova....) den 3 Augusti i år. ;P

IT-proffs. Pah. Varför vänta tills dess, man kommer säkert kunna få tag på det tidigare genom ni-vet-vad! :P

Jag har en liten teori angående namnvalet. Förkortningen för Vista blir WinVI likadant som förkortning för Windows XP (eXPerience då) blir WinXP.

MS introducerade sitt nya "system" med startmeny osv. med Windows 95.

Efter det har 4 stycken stora operativsystem släppts. Så i ordning blir det:

Win95

Win98

Win2000

WinME

WinXP

WinVI

VI är 6 med romerska siffror. och Vista är deras sjätte stora release. Så jag tror att detta kan vara anledningen. ;)

Du glömde NT. Och om man ska räkna alla stabila releaser, måste man väl räkna med 3.11 också.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skrivet (redigerad)

Som Longhorn vad jag vet ;)

Alltså ungefär så här:

http://pcdesktops.emuunlim.com/pictures/sk...b3/longhorn.jpg (lägg till ett mellanslag efter adressen)

http://tech-network.de/longhorn/windows%20explorer.png

Kolla på filmklippet så ser du snabbt när en snubbe sitter vid en dator med Vista installerat.

Redigerad av skribb
Länk till kommentar
Dela på andra sidor