Jump to content

Zmodeler guide


kill_me
 Share

Recommended Posts

Hej jag håller på med en svensk tutorial till zmodeler 1.7 den är nästan klar. modelering i zmodeler

ladda ner zmodeler här

1.(klipp blueprintsen först i ett bildprogram paint tror jag går bra!)Först ska du få in blueprintsen i zmodeler (om du har).då trycker du på right>background>image>load image.

Då ploppar det upp ett fönster.

Klicka på add och leta sedan upp filen du ska ha som bakgrund.

2. gör din första face.

för att göra en face måste du först göra en surface för att göra det tryck på create>surfaces>flat och dra den där din blueprint är. sen trycker du på create>faces>single tryck på surfacen då blir den röd på några ställen

3. första polygonen

Nu är bilen helt platt. Så nu måste man göra en polygon. ta fram så att det står User View (som ovan) gör en face någonstans på taket eller vid huven.

Nu har du gjort en polygon men än är det inte klart.

Nu trycker du på modify>move och flyttar facen så att taket blir rakt.

4.nu är bilen halv. för att göra den hel så högerklickar man först på (i mitt fall Union[0]) create copy nu finns det två Union Union[0] och union[1].

kom ihåg att ha X axeln intryckt tryck nu på modify>mirror och tryck på din halva bil vipps blev det två halvor. Tryck på modify>reorient på den nya halvan.

och tryck sedan på modify>move och flytta över den nya halvan så att den passar in med den andra. sen trycker man på select>all och så högerklickar du på en av dom.

nu lyser dom rött. Gå till create>objects>UniteSelect och klicka på dom nu ploppar en ruta upp. där kan du skriva in vad objektet ska heta m.m.

5. Nu ska vi texturera bilen. Då trycker man på surface>AssignUV. Nu ska vi fixa rutorna. då trycker man på material editor och sen trycker man på glowing och sen på opacity och ändrar den tills bollen är så genomskinlig den ska. Nu ska vi göra så att rutorna blir genomskinliga.då trycker man på select>single och högerklickar på de face's som ska vara genomskinliga. Sen högerklickar man på Union[2] och går in i face's>properties då kommer det upp en ruta där ändrar du så att dina faces har den texturen som du gjorde tidigare nu ska du vara klar.

Sen kanske jag inkluderar hur man gör en COL fil.

Tack till pinner och hultan på gtasajten som har hjälpt mig med texturering. ps jag är nybörjare inom 3d modlering.

jag har gjort denna guiden väldigt fort och den kan innehålla många fel.

jag kommer kanske inkludera bilder senare.

om det är fel på guiden skicka mail till pellejons1@hotmail.com, eller skicka ett pm.

NI FÅR GÄRNA ÄNDRA DENNA GUIDEN.

Redigerad av kill_me
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Good men lägg till att om man vill modifiera en sa bil så måste man öppna den med 3d max 7(dff pluggin) och sen exrtrahera i .3ds så man kan importera i zmodeler 1,7 och där i sparar man den sen öpnar man zmodeler 2 och importerar en zmodlerar fil från 1.7 om man tycker mer om 2:an ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...