Jump to content

"Töjja ut" Hårddisken

Mr.Magic
 Share

Recommended Posts

Heres the deal. Min pappas Hårddisk kunde ha totalt 5GB men sen så ändrade han det på något sätt så att han kunde ha totalt 8GB. Det var som att dom där 3GB:na var gömda någonstans. Nu börjar jag få lågt med plats på min hårddisk som kan ha 38,8GB totalt. Men det finns inte att köpa hårddiskar som bara har 38,8GB det brukar vara 40GB så jag måste ju ha "gömd plats" på hårddisk. Så jag undrar: Hur "töjjer man" ut hårddisken?

Tack på förhand.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vissa hårddiskar går att jumpra på ett visst sätt för att begränsa storleken men om din disk överhuvudtaget har den funktionen är det inte så sannolikt att den är inställd på det.

Om du inte vill köpa en ny disk kan du alltid frigöra lite utrymme genom att köra diskrensning som söker av datorn efter onödiga temp-filer och annat som kan tas bort för att spara utrymme.

Gå in på hårddiskens egenskaper och välj diskrensning, då körs en kontroll som tar några minuter sedan visas en lista där du får välja vad du vill ta bort.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har läst i nån tidning ("Pc för alla" eller "Pc hemma")att man han klona sin hårddisk på nätet så den för dubbelt så mycket minne..

Vet inte om det är sannt..

Guiden var 5 sidor lång.. orka läsa igen allt.. :unsure:

Haha pc hemma. Där står det typ hur man installerar ett nytt program. Sen för de riktigt avancerade användarna: Hur du ändrar ordningen i Startmenyn.

Hjärtat i modermodemet

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vissa hårddiskar går att jumpra på ett visst sätt för att begränsa storleken men om din disk överhuvudtaget har den funktionen är det inte så sannolikt att den är inställd på det.

Om du inte vill köpa en ny disk kan du alltid frigöra lite utrymme genom att köra diskrensning som söker av datorn efter onödiga temp-filer och annat som kan tas bort för att spara utrymme.

Gå in på hårddiskens egenskaper och välj diskrensning, då körs en kontroll som tar några minuter sedan visas en lista där du får välja vad du vill ta bort.

Vart ligger hårddiskens egenskaper? (ja, ja e kass på datorer :unsure:)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Den här datorn -> Högerklicka på C:/(eller whatever) -> egenskaper - > och tryck på Diskrensning.

Jaha.. haha.. va dum ja e... va gör den då.. asså exakt? den tar väll inte bort sånt ja installerat o vill ha kvar? :unsure:

EDIT: när ja trycker på de ja ringat in, så får ja upp den lilla rutan till höger.. vad menas? vill inte gö nåt så datan inte startar sen eller nåt.. så va händer om ja trycker där?

post-22-1121812073_thumb.jpg

Redigerad av BroDD
Länk till kommentar
Dela på andra sidor