Jump to content

Hur utalar du kex?

T-Ryder
 Share

Hur utalar du kex?  

109 röster

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

• Inlägg 94
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Populära dagar

Toppbidragare

Kex, allt annat är fel?

Jag retar mig endel på när folk säger fel ord. Det är precis som att uttala "gött" istället gör gott då det stavas gott och inte gött eller "Körv" istället för korv och det stavas korv.

Men jag har alltid varit perfektionist iof.

Jo, sant, sant. Förvisso har vi ju olika uttalsregler i olika delar av landet, så vi rikssvenskar förblir väl lidande.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skriver och säger gott, men när man ska ta i och vara så jäkla manlig/skånig/viking/bonde som möjligt vid en måltid så kan man bara ställa sig upp och vråla:

- FAN VA GÖTT!!

Säger kex btw, min mormor kunde säga chex ibland och hon är uppsalare..

Redigerad av vinnecool
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Säger ni [käke], [kikhosta], [kikare], [kyrka], [kök], [kedja] ?

Jag brukar iallafall säga [chäke], [chikhosta], [chikare], [chyrka], [chök], [chedja]

I svenska uttalas väl alla ord som börjar med K följt av en mjuk vokal med tje-ljudet? Så varför inte säga [cheks]. Dock kan de väl finnas undantag.

Men kex är tydligen ett låneord, från [cakes] så vissa anser väl att de borde uttalas med ett hårt K. De har väl oxå att göra med varifrån i landet man kommer.

Vilken rackarns diskussion man kan få till av detta!

En del av de ovanstående är hämtat från susning.nu

Redigerad av beat
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Säger ni [käke], [kikhosta], [kikare], [kyrka], [kök], [kedja] ?

Jag brukar iallafall säga [chäke], [chikhosta], [chikare], [chyrka], [chök], [chedja]

I svenska uttalas väl alla ord som börjar med K följt av en mjuk vokal med tje-ljudet? Så varför inte säga [cheks]. Dock kan de väl finnas undantag.

Men kex är tydligen ett låneord, från [cakes] så vissa anser väl att de borde uttalas med ett hårt K. De har väl oxå att göra med varifrån i landet man kommer.

Vilken rackarns diskussion man kan få till av detta!

En del av de ovanstående är hämtat från susning.nu

Inte från cake.

Från chequered, alltså rutig!

Och det börjar också med che-ljud!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor