Lindström Skrivet 11 juli, 2005 Rapportera Share Skrivet 11 juli, 2005 Ja, min hårddisk säger att den är 232 gb stor, när jag fick den var den 250 gb stor. Vad är detta för problem? Hur fixar jag detta? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
SuperSwede Skrivet 11 juli, 2005 Rapportera Share Skrivet 11 juli, 2005 Du köpte en 250gb disk som bara visar 232? Allt e i sin ordning, en hårddisk är inte exact det antal gb som skrivs ut. Detta pga missförstånd mellan hur de räknas me megabyte o sånt... orkar inte berätta allt men du kan inget göra.. den kan inte bli större. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Lindström Skrivet 11 juli, 2005 Skapat av Rapportera Share Skrivet 11 juli, 2005 Den var ju 250 när jag kopplade in den! Kolla på detta! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
pottzork Skrivet 11 juli, 2005 Rapportera Share Skrivet 11 juli, 2005 MIn förlorade alva minnet när jag formaterade om den hade 500, sen hade jag bara 250. sen 130. dock fixat så jag har 2*130 nu Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
jaeger Skrivet 11 juli, 2005 Rapportera Share Skrivet 11 juli, 2005 Jag vet Jag vet! En MB är 1024 KB istället för 1000 därför står det mindre på GB, om du kollar på hur många bytes den är stor så står det ju rätt? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
GTApimpfoolife Skrivet 11 juli, 2005 Rapportera Share Skrivet 11 juli, 2005 Mitt grafikkort är sämre än vad som stod på pappren när vi köpte våran dator. Kanske är samma loosers som skriver papprerna till din dator Lindström. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Arvid Skrivet 11 juli, 2005 Rapportera Share Skrivet 11 juli, 2005 Hårddisktillverkaren räknar med att 1 GB är exakt 1 miljard byte för att hårddisken ska verka större på pappret än vad den är i verkligheten. Windows däremot använder det korrekta värdet 1 GB = 1073741824 byte och det är därför som du bara får 232 GB. GTApimpfoolife: På vilket sätt är det sämre? Du kanske har fått fel grafikkort... Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Lindström Skrivet 11 juli, 2005 Skapat av Rapportera Share Skrivet 11 juli, 2005 Men i början när jag hade den stog det 250 gb. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
LoneWolF Skrivet 11 juli, 2005 Rapportera Share Skrivet 11 juli, 2005 Men i början när jag hade den stog det 250 gb. Då kanske den inte var formaterad. I vilket fall så är allt i sin ordining, när du väl har formaterat den så är den inte så stor som det står att den skall vara på pappret. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
aKi Skrivet 13 juli, 2005 Rapportera Share Skrivet 13 juli, 2005 Hårddiskar brukar bli mindre när dom formateras bara för att hålla reda på kluster m.m Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
^MeTaNoLiC^ Skrivet 13 juli, 2005 Rapportera Share Skrivet 13 juli, 2005 .min ena 250gb hd har krympt.. förut var den typ 230gb men efter jag installerade om windows så krympte den till 177gb varför? och hur får jag tillbax det saknade utrymmet? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Lindström Skrivet 13 juli, 2005 Skapat av Rapportera Share Skrivet 13 juli, 2005 (redigerad) Taget från SweClockers forum! - Jag har en disk som är större än 160 gb men windows hittar bara ~128 gb. Win 2k: Ladda ned ServicePack 3 (eller ännu hellre ServicePack 4). Finns bl.a. på http://windowsupdate.microsoft.com. Win XP: Ladda ned ServicePack 1. Finns bl.a. på http://windowsupdate.microsoft.com. Om inte detta löser problemet: Aktivera EnableBigLBA i registret. Står hur man gör i denna länk. http://www.winguides.com/registry/display.php/1115/ Mer info finns här på forumet: http://forum.sweclockers.com/showth...threadid=235789 Credit för detta tillägg går till:Kotan mer info finns även här: http://www.hardforum.com/showthread.php?threadid=651016 Ska pröva nu! Edit: fatta inte ett skit! Redigerad 13 juli, 2005 av Lindström Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Ceone Skrivet 13 juli, 2005 Rapportera Share Skrivet 13 juli, 2005 Jag köpte en 120 gb hårdisk. Och kan bara lagra 111gb på den Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
^MeTaNoLiC^ Skrivet 13 juli, 2005 Rapportera Share Skrivet 13 juli, 2005 .hittade "felet" nu.. D: och E: har bytt plats.. förut var partitionerna C: och D: på samma hd och E: på en annan hd.... men nu är helt plötsligt C: och E: på en och D: på en annan... C + E = 225,8gb... får väl anses hyfsat för en 250gb hd.. D = 232gb.. precis likadan hd... verkar försvinna lite utrymme när man har mer än 1 partition på en hd.. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Puslakan Skrivet 13 juli, 2005 Rapportera Share Skrivet 13 juli, 2005 Papperskorgen tar 10 % av din hårdisk det kan man ändra Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
p-c-2 Skrivet 13 juli, 2005 Rapportera Share Skrivet 13 juli, 2005 Papperskorgen tar 10 % av din hårdisk det kan man ändra Men det är ju bara om den är fylld. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Anarchy Skrivet 13 juli, 2005 Rapportera Share Skrivet 13 juli, 2005 Som många redan har skrivit, är anledningen till att du har mindre plats på hårddisken än vad du ska ha på grund av hur man räknar om byte till gigabyte. En gigabyte är 1073741824 byte, men istället för att räkna om det till gigabyte skriver de istället antal bytes och förenklar för att det ska verka som du har mer plats än du egentligen har. (250 000 000 byte = 250*10^6 byte = 250 gigabyte [giga=1 000 000 =10^6].) Hoppas att du förstår vad jag menar. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Add3 Skrivet 14 juli, 2005 Rapportera Share Skrivet 14 juli, 2005 Det handlar väll om partitioner.. även om man formaterar så är partitionen kvar.. Tog bort partitionen då vart min hårddisk lika stor som då jag köpte den.. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
aKi Skrivet 14 juli, 2005 Rapportera Share Skrivet 14 juli, 2005 Det handlar väll om partitioner.. även om man formaterar så är partitionen kvar.. Tog bort partitionen då vart min hårddisk lika stor som då jag köpte den.. Precis. Blir så bara för att hårddisken ska hålla reda på partionerna, klusters och sektorer. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
jaeger Skrivet 14 juli, 2005 Rapportera Share Skrivet 14 juli, 2005 Killen vägrar ju lyssna, läs så kanske du fattar att du har 250 gb hårddisk men Windows skriver om det till 232... Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts