Jump to content

Routerproblem

Stora_tomtefar
 Share

Recommended Posts

Jag vet att det finns andra trådar som handlar om nätverk som krånglar, men jag skapar en ny som berör just mitt problem (plus att de andra trådarna inte löste detta :))

Okej, jag köpte mig en router häromdagen, en D-link DI 904 närmare bestämt, och att dela internet gick finfint till igår då jag bestämde mig för att starta upp en litet nätverk mellan datorerna... Nu funkar inte nätverket, och om man vill nå bredbandsmodemet via routern så säger datorn att den inte kan finna någon IP-adress, trots att jag reparerar gång på gång...

Såå.... Hur fixar jag detta, så att min dator får en IP-adress trots att den är kopplad via routern?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet att det finns andra trådar som handlar om nätverk som krånglar, men jag skapar en ny som berör just mitt problem (plus att de andra trådarna inte löste detta :huh:)

Okej, jag köpte mig en router häromdagen, en D-link DI 904 närmare bestämt, och att dela internet gick finfint till igår då jag bestämde mig för att starta upp en litet nätverk mellan datorerna... Nu funkar inte nätverket, och om man vill nå bredbandsmodemet via routern så säger datorn att den inte kan finna någon IP-adress, trots att jag reparerar gång på gång...

Såå.... Hur fixar jag detta, så att min dator får en IP-adress trots att den är kopplad via routern?

Kör-->cmd-->ipconfig :o:D

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Gillar Netgear bättre, Har några inställningar i routen ändrats? HAr aldrig haft d-link så jag vet inte hur det fungerar.

Det vet jag inte, jag har i stort sett ingen åtkomst till routern. Tydligen så ska man kunna nå den på adressen 192.168.0.1, men jag testade att pinga den och den kunde inte nås. Man ska alltså skriva in detta i adressfältet i en webbläsare så kommer en "wizard" upp... Varför i helvete fick man inte med detta på en skiva!?

Det finns en massa andra med samma problem, har jag sett...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det vet jag inte, jag har i stort sett ingen åtkomst till routern. Tydligen så ska man kunna nå den på adressen 192.168.0.1, men jag testade att pinga den och den kunde inte nås. Man ska alltså skriva in detta i adressfältet i en webbläsare så kommer en "wizard" upp... Varför i helvete fick man inte med detta på en skiva!?

Det finns en massa andra med samma problem, har jag sett...

Att konfigurera routern från en skiva skulle ju verkligen funka :huh:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag passar på att fråga redan nu; om vi nu ska ha ett nätverk, behöver vi inte olika IP-adresser då? Då måste vi ju offra vår "dynamiska IP" :P

Routern delar ju ut ip-adresser till alla som är inkopplade.

Jag har en router där nere två datorer inkopplade, sen har jag en tp kabel från routern till en switch som står på mitt rum där jag har 4 datorer inkopplade som mest.

Alla har dynamiskt ip och funkar felfritt i nätverket.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor