Jump to content

Attentat i London

Crice
 Share

Recommended Posts

http://www.wikipedia.org/ Och tänk på att Lagos inte är huvudstad, fasyt det kanske du visste.

Som namnet säger är wikipedia en wiki, alltså vem som helst kan skriva där. Wikipedia säger också att London har 15 miljoner invånare. Jag är också medveten om att Lagos inte längre är huvudstad, det var därför jag inte räknade med eftersom jag jämförde London med afrikanska huvudstäder.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

• Inlägg 126
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Som namnet säger är wikipedia en wiki, alltså vem som helst kan skriva där. Wikipedia säger också att London har 15 miljoner invånare. Jag är också medveten om att Lagos inte längre är huvudstad, det var därför jag inte räknade med eftersom jag jämförde London med afrikanska huvudstäder.

Håller med dig. Jag tror också mer på Utrikespolitiska institutet. För jag har för mig att dom sa att det bodde flest invånare i Lagos (om man räknar Afrika).

Fast så här stog det på Svenska Wikipedia:

Genom åren har London växt dramatiskt i storlek. Greater London täcker nu 1 579 km2 med en befolkning på omkring 7,2 miljoner (2001). London Metropolitan Area, det vill säga det urbana London, omfattar omkring 16 200 km2 och har en befolkning på nära 14 miljoner invånare. Vid den senaste folkräkningen var nästan 22 procent av befolkningen född utanför EU.

Då tror jag mer på Engelskans Wikipedia.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Citat från ui.se/

EGYPTEN

Huvudstad: Kairo (7,9 milj inv, uppskattning 2003)

STORBRITANNIEN

Huvudstad: London (7,2 milj invånare inkl förstäder 2001)

Nämen tjena, det var snarare Londons 7,2 miljoner som var inklusive förorter.

Men påståendet löd att det inte fanns någon afrikansk stad som kunde mäta sig med London i folkmängd och det var fel, punkt slut.

Vad jag tycker är intressant är att 50 personer dör i London och det får 10 sidor i DN och förlängda nyhetssändningar. Man kommer att prata om detta i veckor framöver. Var är helsidesartiklarna om dom civila afganer som nu i veckan fick sin by sönderbombad av USA? Den händelsen fick en notis i DN.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vad jag tycker är intressant är att 50 personer dör i London och det får 10 sidor i DN och förlängda nyhetssändningar. Man kommer att prata om detta i veckor framöver. Var är helsidesartiklarna om dom civila afganer som nu i veckan fick sin by sönderbombad av USA? Den händelsen fick en notis i DN.

Där håller jag med dig till 98%, men tänk på att det var en by och London storstad. Kommer du även ihåg när USA bombade mot Afghanistan första gången? Då stog det ju också 10 sidor om det. Om London fortsätter bombas lika ofta som en Afghanby bombas av Amerikaner så kommer London också bara få en liten notis DN om två år.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Där håller jag med dig till 98%, men tänk på att det var en by och London storstad. Kommer du även ihåg när USA bombade mot Afghanistan första gången? Då stog det ju också 10 sidor om det. Om London fortsätter bombas lika ofta som en Afghanby bombas av Amerikaner så kommer London också bara få en liten notis DN om två år.

Det har du rätt i. Ingen orkar faktiskt bry sig om att det dör 10 personer varje dag i självmordsbombningar i mellanöstern.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Säg mig anledningen till varför fler folk skulle dö i afrika än i london pga. en terroattack

Jag tänkte mest på att London var förberedda på en attack, en stad i Afrika skulle inte alls ha samma resurser till ett försvar mot en terrorattack, därmed skulle förmodligen fler människor dö.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tänkte mest på att London var förberedda på en attack, en stad i Afrika skulle inte alls ha samma resurser till ett försvar mot en terrorattack, därmed skulle förmodligen fler människor dö.

Nästan alla terrorattacker finns det ju ingen förberdning till. Det är därför det är så skrämande. Hur många visste att ett två flygplan skulle åka in World Trade Center eller hur många visste att ett tåg bara skulle sprängas rent utav i Madrid. Eller hur många i London visste att det låg massa bomber i bussar och Tunnelbana??

Ta tex en självmordsbombare, om jag skullle möta en i stan så skulle jag tro att det var en helt vanlig människa. Om jag skulle gå förbi den personen skulle jag inte bry mig vem det var och en sekund senare är jag död.

Så det är nog precis samma resurser i Afrika. Eller Afrika kanske har högra resurser än London. Jag menar det är ju inte bara i Afghanistan eller Mellanöstern där det finns självmordsbomabre utan dem finns säkert i Afrika också. Eller jag vet att dem finns där och där av finns det till och med fler attacker i Afrika än London. Så då borde det ju finnas ganska höga resurser. Fast det beror ju också på vart i Afrika. I Sudan (nu sa jag bara ett fattigt land som exempel) finns det nog inte så många självmordsbombare eftersom befolkningen dör ändå innan 30 års ålder. Men i kanske i Kairo eller Rabat eller Kapstaden ja vad som helst som är lite rikare, jo där finns det nog några stycken.

Redigerad av GTApimpfoolife
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jamen han sa för att det var mer folk i afrika

Om vi talar hur många man kan rädda så tänker ju jag procentuellt eller vad man ska säga.

Det är ju skillnad på 1 av 2 och 1 av 99999. Men man har fortfarande räddat lika många. Simpel matematik :o

Redigerad av Everest
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hur många visste att ett två flygplan skulle åka in World Trade Center

Vill bara påpeka att hela Bush-administrationen visste om det eftersom Usama och Co. hade skickat ett brev till Bush och berättat det några veckor tidigare. (källa: Fahrenheit 9/11) Men det är bara detaljer.

Vet man nu vem som ligger bakom attentatet?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nästan alla terrorattacker finns det ju ingen förberdning till. Det är därför det är så skrämande. Hur många visste att ett två flygplan skulle åka in World Trade Center eller hur många visste att ett tåg bara skulle sprängas rent utav i Madrid. Eller hur många i London visste att det låg massa bomber i bussar och Tunnelbana??

Enligt det jag har hört/sett/läst i media så har väl London ett tag varit väl förberreda på en terrorattack, en "terrorexpert" (eller något liknande) på SVT nämnde att om attacken skulle ägt rum någon annanstans i Europa skulle skadorna blivit betydligt mer omfattande. De nämnde också något om att London-polisen lyckats stoppa tidigare attacker, men att man som försvarare inte kan vinna varje gång.

Tror han menar sjukvård och sånt.

Det är nog lättare att rädda folk i London, många blir ju svårt skadade.

Jag menade både det och att man har bättre resurser att förhindra en terrorattack.

Jamen han sa för att det var mer folk i afrika

Om det är mig det är menat till, nej, det har jag verkligen inte sagt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor