Jump to content

Musiktips

jaeger
 Share

Recommended Posts

Först och främst, RIP Captain Beefheart, grym musiker och kungen av psykedelisk musik, en genialisk musiker som man verkligen var tvungen att lyssna till, inte av "tvång" utan för att man fastnade. Musiken lever vidare!

Nåväl.... musiktipset är egentligen Mark Ronson & The Business INTL feat Andrew Wyatt - Somebody to Love Me

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Här om aftonen, efter en dag skärgårdsliv, gick jag och ett gäng kulturfolk hem till min lägenhet för middag och vidare förlustelse. Min vän (tillika lägenhetskamrat och min systers fästman) är en fantastiskt duktig jazzpianist och en kvinna i sällskapet visade sig ha ljuvlig sångröst och även hon, sinnet för jazz. Efter påtryckningar och många glas sprit satte de sig vid pianot och det är här mitt musiktips kommer in. "Jazzstandarden" Summertime (som de framförde oerhört känslomässigt och samspelt) skrevs av George Gershwin 1935 och har spelats av över hundra artister genom tiderna. Ett fantastiskt verk.

Full listan. Några axplock:

John Coltrane

Ella Fitzgerald och Louis Armstrong

Miles Davis

Bill Evans

Dizzy Gillespie

http://www.youtube.com/watch?v=F0Hc2EKj1Hw

Billie Holiday

Charles Mingus

http://www.youtube.com/watch?v=etSg-JxnSp4

Charlie Parker

och slutligen, i en lite annan tappning

Janis Joplin

Vem gör den bäst?

• Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Här om aftonen, efter en dag skärgårdsliv, gick jag och ett gäng kulturfolk hem till min lägenhet för middag och vidare förlustelse. Min vän (tillika lägenhetskamrat och min systers fästman) är en fantastiskt duktig jazzpianist och en kvinna i sällskapet visade sig ha ljuvlig sångröst och även hon, sinnet för jazz. Efter påtryckningar och många glas sprit satte de sig vid pianot och det är här mitt musiktips kommer in. "Jazzstandarden" Summertime (som de framförde oerhört känslomässigt och samspelt) skrevs av George Gershwin 1935 och har spelats av över hundra artister genom tiderna. Ett fantastiskt verk.

Full listan. Några axplock:

Först tänkte jag: "vemfan lever skärdgårdsliv en vecka innan julafton?", sen konstaterade jag: "Coletrane, najs musiksmak" men började med tanke på att jag just läst igenom avatarbytardagstråden ana fuffens. Efter påtaglig mindfuck fattade jag halva inlägget in vem som skrivit det ^_^

- men varför?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Först tänkte jag: "vemfan lever skärdgårdsliv en vecka innan julafton?", sen konstaterade jag: "Coletrane, najs musiksmak" men började med tanke på att jag just läst igenom avatarbytardagstråden ana fuffens. Efter påtaglig mindfuck fattade jag halva inlägget in vem som skrivit det ^_^

- men varför?

Hahahahah! :lol:

Well, svaret du letar efter: Jazz!

Redigerad av kicken
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

WHY? - Afterschool America

i'll never write a movie with a father character

who speaks like an animatronic in an afterschool america.

he says "we all put our pants on one leg at a time"

or "goddammit, yoni. you never do anything right."

don't wanna own another black pocket comb

'cause that's just not me...

why experts pick physical gold over paper in 2003.

(don't wanna own) no more pocket combs

'cause that's just not me...

why the experts choose gold over paper in 2003.

bones are bones my friend

and you won't find flags

in a million years

in the fossil record

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

jj - Die Tonight

Finns på deras nysläppta mixtape album - som f.ö. är helt gratis!

http://sincerelyyours.se/yours0159.php -<<<--- tanka där

Edit: kan kicka in den här låten som jag verkligen gått och snöat in i. :3

http://www.youtube.com/watch?v=RNmNEkb64uY

... låter mycket bättre i 256 kbps i iTunes såklart. ^^

Redigerad av Saleen
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Är vanligtvis inte så mycket för akustisk gitarr, men den här låten platsar med all rätt i Red Dead Redemptions soundtrack. Ni som spelat igenom spelet förstår vad jag menar.

Lyssna gärna på originalet också som han skrev till sitt band Junip, RDR version är otroligt mysig och gör sig så jävla bra i spelet, Junip låten kanske gör sig bättre på skiva, akustiskt eller ej, låten är väldigt bra.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor