Jump to content

Musiktips

jaeger
 Share

Recommended Posts

Håkan Hellström - Klubbland

http://open.spotify.com/track/19qQF5AxDErOreGdMHOgwq

Det finns få saker som är bättre än att vara på en fullsmockad Håkan-konsert och sen höra den här gå igång i allsång. <3

Är din "Indie är skräp!"-period slut nu?

Will Smith - Gettin' Jiggy with it

Hörde den imorse på Morgonpasset i P3, och det var länge sedan jag så pepp av att höra

en låt. Får mig att vilja damma av min 'Willenium' och dansa likt det vore 1999. Eller

nej förresten, det skulle typ innebära att jag osäkert stod och skakade på klassfestgolv-

et med händerna i fickorna samtidigt som jag känner allas hånande blickar bränna i

nacken. Mellanstadiet var en bitch!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Sen när är Håkan "indie"?

Ska jag tolka det som ett 'nej' på frågan?

Man kan ägna spaltmetrar åt att gnabbas om 'indie' är en lapp som kan sättas på band som arbetar avskilt från 'de stora skivbolagen', med lite produktionsmedel, och en hängiven (men också liten) skara fans, som ofta vill vara först med att hitta band. Eller så kan man, likt jag gjorde i mitt inlägg, använda ordet 'indie' som ett lite vidare begrepp - som jag skulle argumentera för är mer vedertaget - som är mer omfattande, men vars kännetecken är band, ofta svenska, som främst ungdomar lyssnar på och tar till sina hjärtan. Typ Håkan, Kent, Broder Daniel, Mando Diao, Markus Krunegård, med mera.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ska jag tolka det som ett 'nej' på frågan?

Man kan ägna spaltmetrar åt att gnabbas om 'indie' är en lapp som kan sättas på band som arbetar avskilt från 'de stora skivbolagen', med lite produktionsmedel, och en hängiven (men också liten) skara fans, som ofta vill vara först med att hitta band. Eller så kan man, likt jag gjorde i mitt inlägg, använda ordet 'indie' som ett lite vidare begrepp - som jag skulle argumentera för är mer vedertaget - som är mer omfattande, men vars kännetecken är band, ofta svenska, som främst ungdomar lyssnar på och tar till sina hjärtan. Typ Håkan, Kent, Broder Daniel, Mando Diao, Markus Krunegård, med mera.

Band som Håkan, BD, Mando Diao, Markus osv. sätter jag i kategorin "pop".

Vad jag inte längre står ut med är dessa lågmälda, intetsägande och känslomässigt oärliga pojkband och det är där någonstans som termen "indie" finns för mig. Typ Eels, Fleet Foxes, Pains of Being Pure at Heart, Jamie T etc. .. alltså, inget ont mot Tweak men.. ja, typ det som Tweak lyssnar på.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Band som Håkan, BD, Mando Diao, Markus osv. sätter jag i kategorin "pop".

Vad jag inte längre står ut med är dessa lågmälda, intetsägande och känslomässigt oärliga pojkband och det är där någonstans som termen "indie" finns för mig. Typ Eels, Fleet Foxes, Pains of Being Pure at Heart, Jamie T etc. .. alltså, inget ont mot Tweak men.. ja, typ det som Tweak lyssnar på.

Okej, fair enough. Av ren nyfikenhet - vad har ni för last.fm-kompatibilitet? Jag hade fått för mig att ni har rätt lik musiksmak.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tips: http://open.spotify.com/user/tweakeli/play...cm8kaMiPLYkqZeD

Destro - The Shaded Forests

Johnny Boy - You Are The Generation That Bought More Shoes And You Get What You Deserve

Tiesto feat. Jonsi (sångaren i Sigur Rós) - Kaleidoscope

Counting Crows - A Long December

Bat For Lashes - Daniel

The Big Pink - Velvet

Passion Pit - Swimming in the Flood

Kent - Töntarna

Cursive - From The Hips

Julian Plenti - Skyscraper

Deadmau5 - Strobe

P-C: Kul parantes till diskussionen här över - jag står inte ut med varken Fleet Foxes eller Eels.

Redigerad av Tweak
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tips: http://open.spotify.com/user/tweakeli/play...cm8kaMiPLYkqZeD

Destro - The Shaded Forests

Johnny Boy - You Are The Generation That Bought More Shoes And You Get What You Deserve

Tiesto feat. Jonsi (sångaren i Sigur Rós) - Kaleidoscope

Counting Crows - A Long December

Bat For Lashes - Daniel

The Big Pink - Velvet

Passion Pit - Swimming in the Flood

Kent - Töntarna

Cursive - From The Hips

Julian Plenti - Skyscraper

Deadmau5 - Strobe

Mina polare skulle kalla det "typisk [mitt namn]-musik." Gillar allt, mer eller mindre.

EDIT:

Min torsdagslista (Spotify-länk)

Redigerad av Tackleberry
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hej, alla snygga!

Imorgon släpper Morgonjuice en skiva med 11 spår.

Namnet är "Sleep tight, Turn rosa", och den kommer gå att köpas för 40 kr inklusive frakt, barnarbete osv. Vill du köpa skivan skriver du ett mail till hela.harligheten@morgonjuice.dk!

Skivan kommer naturligtvis även släppas gratis på Internet, men eftersom vi kommer åka på en exklusiv endagarsreleaseturné till Vetlanda imorgon kommer vi inte ha möjlighet att lägga upp låtarna förrän om ett par dagar.

Väl mött!

/Lars

OMFG. :D

Länk till kommentar
Dela på andra sidor