Jump to content

Musiktips

jaeger
 Share

Recommended Posts

MGMT - Time To Pretend

Så sjukt härlig musik, har dock ingen aning om någon på forumet lyssnar på MGMT. Provlyssna iaf.

Jodå. MGMT är överhypade.

Haha, jag som trodde han skämtade, var ju bland det mest tipsade 2008, och toppade två årslistor.

Redigerad av Tweak
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Filmen är bra, den förklarar en del saker som inte albumet gör. Däremot tycker jag kronologin i filmen är rätt konstig. Känns som allt utspelar sig över en dag i den, medans albumet inte verkar ange någon särskild tidsspann för storyn utan lämnar det öppet för lyssnaren.

Hursomhelst, detta är lätt bästa delen på albumet och även i filmen. Hela albumet, och speciellt denna del, passar Rogers röst sjukt bra.

"All you have to do is follow the worms!" ;)

[youtube-old]FphuBPNYcWo[/youtube-old]

Mja, filmens "nu" börjar ju med att han sitter i sitt hotellrum och städerskan vill komma in. Eftersom rummet inte är trashat och han har kvar sina ögonbryn betyder det att "tid noll" eller "nu" är före "One Of My Turns" och "Goodbye Cruel World". Man får ju se en hel del från barndomen, "Goodbye Blue Sky" och "Another Brick In The Wall" pt. 1 och 2 bland annat. "Mother" är inte från barndomen men fortfarande innan "tid noll". "Empty Spaces" är närmare tid noll men ändå innan. Först "Young Lust" och "One Of My Turns" är ju efter tid noll, och de enda som är kvar då blir ju "Another Brick In The Wall pt. 3", "Goodbye Cruel World / Is There Anybody Out There", "Comfortably Numb", "In The Flesh" (2), "Run Like Hell", "Waiting For The Worms", talversionen av "Stop!", "The Trial" och till sist "Outside The Wall".

Eftersom alla de sju sista låtarna utspelar sig i ett delirium orsakat av drogerna han får i Comfortably Numb är det inte så konstigt om det presenteras som om det hände under en dag. Men allt som trappar upp till hans förvanling i den låten är ju sånt som hänt under trettio år.

Jag tycker studioversionen av Waiting For The Worms är mycket bättre än filmens:

http://www.youtube.com/watch?v=ErlxTxphrao

Davids stämma är hur härlig som helst. Rogers är rätt speciell, den är ju spännande och effektfull på sitt sträva sätt men det är Davids skönsång man älskar i deras låtar.

"Sitting in a bunker here behind my wall

Waiting for the worms to come.

In perfect isolation here behind my wall

Waiting for the worms to come."

"Would you like to see Britannia

Rule again, my friend?

All you have to do is follow the worms.

Would you like to send our colored cousins

Home again, my friend?

All you need to do is follow the worms!"

:D

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Audio Bullys - We Don't Care

There's things I haven't told you

I go out late at night

And if I was to tell you

You see my different side

I go out late at night

And if I was to tell you

You'd see my different side

I go out late at night

And if I was to tell you

I go out late at night

And if I was to tell you

I go out late at night

And if I was to tell you

We don't care

What you say

I'mma do my thing

From day to day

(Get it?)

We don't care

What you think

'Cause in this world

It's Swim-or-Sink

(What the fuck?!)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har nästan enbart lyssnat på Los Campesinos! och The Cure senaste veckorna så nu tog jag en paus och lyssnade igenom gamla Kent-skivor. De vet hur man skriver låtar minsann!

Kent - Sundance Kid

Ambitionen var ett långsamt gift

Du höll ut länge men du föll till sist

Och jag den svage jag står ensam kvar

En sista rest av en utdöd art

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kent - Sundance Kid

Ambitionen var ett långsamt gift

Du höll ut länge men du föll till sist

Och jag den svage jag står ensam kvar

En sista rest av en utdöd art

Den fria viljan var vår tonårsdröm

Men vi är bara instinkt, bara djur och allt är lögn.

Underbar låt, helt klart en av Kents bästa.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det här är vanligen inte min musikstil alls, verkligen inte. Men det finns två låtar, TVÅ, som jag tycker är jäkligt sköna. Den ena är Tupac - Changes, den andra är:

Mobb Deep - Shook Ones, Pt. II

http://www.youtube.com/watch?v=2x5J0794SaM

Texten är bra skriven men som vanligt precis samma tema som alla andra låtar, så det är ingen idé att slänga in en lång quote. En länk kan ni däremot få.

Stötte på en remix som är rätt skön, nästan bättre än originalet.

[youtube-old]xpvpeHtyx7Y[/youtube-old]

Jag hörde den för första gången i en GTA-trailer, närmare bestämt till Libert City Stories.

[youtube-old]bGOjv6f-FKA[/youtube-old]

Jäkligt skönt komponerad trailer där också. :(

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Girugämesh är nog det enda japanska bandet jag kan lyssna på. Halva min klass gillar Dir en grey och har försökt få mig att börja lyssna på dem, men jag gillar dem inte riktigt. Girugämesh är dock helt okej :D

Haha, äh, vem försöker jag lura? Efter en del genomlyssningar så kan jag konstatera att Dir en grey är riktigt awesome.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor