Jump to content

Musiktips

jaeger
 Share

Recommended Posts

I samband med flytten fann jag min gamla Beastie Boys-skiva Hello Nasty som jag inte hade lyssnat på sedan -99. Tog med den till bilen och insåg att den är riktigt fet att lyssna på i sådana sammanhang (läs: bilkörning. Körning, inte åkning).

Allra skönast är Puttin' Shame in Your Game

[youtube-old]utaaHDaQRag[/youtube-old]

(Ignorera videon, det var den bästa jag kunde hitta)

Sedan finns ju de riktiga godingarna Intergalactric och Body Movin', Super Disco Breakin' och Just a Test med också. icon12_714337_0.gif

Far och Son - Panik

[youtube-old]AdyHXj6h_PE[/youtube-old]

Frej från SMK och Simon från Las Palmas!

Ösig låt, men det var faktiskt videon som fick mig att lyssna på hela. Vad skoj de måste ha haft när de spelade in den! :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

<reply till förra sidan, komprimerad verision>

Detta är och förblir vad det hela tiden har varit. Musiktips/vad jag lyssnar på.

Tråden i sig passar bättre i lounge pga. lack of diskussionsunderlag, men mycket bättre i MFG innehållsmässigt. Tråden stannar här.

"Reglerna" i denna tråd kommer inte att ändras.

Bakgrundshistorian om denna tråd är egentligen att på den tiden skapades ett par "Vad lyssnar du på just nu?"-trådar, vilket H inte tyckte om, då det är en posthunt/spamtopic. Musiktips skapades och gick snabbt in i samma spår som dom tidigare trådarna så det blev en liten omformning om dom interna trådreglerna att man bara fick posta ett musiktips per dygn. Detta är nu den enda regeln som denna tråden har och så kommer det förbli. Nu är det dock folk som skiter i den enda regeln, men all övrig diskussion som kan uppkomma är fullt tillåten i denna tråd. Dvs. att man får besvara folks tips, men det får aldrig runna ut i chat-inlägg.

Aningen besviket ser jag hur denna tråd kommer försvinna vid Refresh2009, men förhoppningsvis kommer det finnas något liknande.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Umberto: Ser helst att du inte "gör ett case" av det senare heller.

Det är helt upp till bl.a. dig.

<reply till förra sidan, komprimerad verision>

Detta är och förblir vad det hela tiden har varit. Musiktips/vad jag lyssnar på.

Tråden i sig passar bättre i lounge pga. lack of diskussionsunderlag, men mycket bättre i MFG innehållsmässigt. Tråden stannar här.

"Reglerna" i denna tråd kommer inte att ändras.

Bakgrundshistorian om denna tråd är egentligen att på den tiden skapades ett par "Vad lyssnar du på just nu?"-trådar, vilket H inte tyckte om, då det är en posthunt/spamtopic. Musiktips skapades och gick snabbt in i samma spår som dom tidigare trådarna så det blev en liten omformning om dom interna trådreglerna att man bara fick posta ett musiktips per dygn. Detta är nu den enda regeln som denna tråden har och så kommer det förbli. Nu är det dock folk som skiter i den enda regeln, men all övrig diskussion som kan uppkomma är fullt tillåten i denna tråd. Dvs. att man får besvara folks tips, men det får aldrig runna ut i chat-inlägg.

Aningen besviket ser jag hur denna tråd kommer försvinna vid Refresh2009, men förhoppningsvis kommer det finnas något liknande.

Fair enough.

Jag hoppas iaf att folk tar sig tid att åtminstone kommentera/motivera sina musiktips, det är det minsta man kan begära tycker man.

>OnTopic

Redigerad av Umberto
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet inte om varken jag eller Kaiser Cheifs själva var redo för ett nytt album än. Efter en första lyssning känns det ganska grått och repetivt.

Får hoppas att det växer, för jag gillar ju Kaiser Cheifs.

Min första lyssning säger att det är väldigt mycket över mina förväntningar, som förvisso var rätt låga.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

I samband med flytten fann jag min gamla Beastie Boys-skiva Hello Nasty som jag inte hade lyssnat på sedan -99. Tog med den till bilen och insåg att den är riktigt fet att lyssna på i sådana sammanhang (läs: bilkörning. Körning, inte åkning).

Allra skönast är Puttin' Shame in Your Game

(Ignorera videon, det var den bästa jag kunde hitta)

Sedan finns ju de riktiga godingarna Intergalactric och Body Movin', Super Disco Breakin' och Just a Test med också. icon12_714337_0.gif

Super Disco Breakin' är ju en utav de bästa låtarna någonsin, egentligen. Även Three MCs and One DJ är svängig.

Idag har jag lyssnat på OOIOO och Pram och jag blev påmind om Pram - Cat's Cradle (som jag lyssnar på nu). Den är fett nice.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Raymond & Maria - Nej

Jag kan verkligen inte beskriva hur jädrans underbar denna låt är. Varje gång jag hör dessa meningar (som de kör utan musik i bakgrunden, mitt inne i låten) blir jag så till mig.

Fortsätt kör, det gör inget om vi dör

jag levde en sekund, jag levde en sekund.

Det jag fått se, från din Mazda 323

finns alltid kvar hos mig

finns alltid kvar hos mig.

Ljudet är så sjukt ljuvligt och lyriken är underbar och påminner en del om hur kent skriver sina texter. Så sjukt grymt! Ett måste att lyssna på!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

@ Saleen - det var det där vi kom överens att inte göra, dvs. bara posta en YT-länk, alternativt namedroppa. Det är en jättebra låt, varför inte skriva några ord om den? Varför är det ditt musiktips?

Kaiser Chiefs - Spanish Metal

Gillar verkligen deras två tidigare skivor, och just

nu ser det lovande ut för nya "Off with their Heads"!

Spanish Metal är första låten. Den har koskälla.

[youtube-old]qhBnqP0Hg1s[/youtube-old]

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

The Knife - You Make Me Like Charity

Alltså, det är något med The Knife som bara får varenda sinne i min kropp att go crazy. Det är fulländad musik helt enkelt. Mystiskt och sublimt men samtidigt kraftfullt och sexigt. Vet inte hur många gånger jag bara satt på en random Knife-låt och bara känt hur jag överväldigas av hur bra det är. You Make Me Like Charity är ett grymt exempel. Säga vad man vill om Silent Shout men Deep Cuts är sååå mycket bättre.

Kass fan-video men ..

[youtube-old]U0b306L3TYk[/youtube-old]

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Åh, Beastie Boys! <ahttp://www.gtasajten.com/uploads/emoticons/default_unsure.png' alt=':unsure:'> Har lyssnat mycket på dem sedan återupptäckelsen häromdagen.

Men jag insåg att jag inte har hört så mycket från dem utöver Hello Nasty, så jag lade fingrarna på en Best Of-platta och blev inte besviken!

1. So What'cha Want

2. Brass Monkey

3. Ch-Check It Out

4. No Sleep 'till Brooklyn

5. Hey Ladies

6. Pass The Mic

7. An Open Letter To NYC

8. Root Down

9. Shake Your Rump

10. Intergalactic

11. Sure Shot

12. Body Movin' (Fatboy Slim Remix)

13. Triple Trouble

14. Sabotage

15. Fight For Your Right (To Party)

Ska jag tipsa om en enskild låt blir det dock Brass Monkey. Hade helt glömt bort att det är de som gjorde den. Verkligen skitsköna låtar, alla borde lyssna! (Well, det gjorde ni väl säkert för tio år sedan.)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

METALLICA - The Small Hours

[youtube-old]WMgfhxB6d04[/youtube-old]

Så sjukt bra låt. Inte direkt jättetung, men verkligen nåt man headbangar till. Jag har nog aldrig hört en Metallicalåt med så tydlig och asgrym basgång, lyssna bara vid 1:35 där det börjar bli GRYMT bra! Ett snyggt break kommer vid 4:00-strecket, men det hörs inte särskilt bra alls på YT-versionen eftersom den är i mono. Skaffa den riktiga låten och njut!!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

[youtube-old]aDgLy0R3-AA[/youtube-old]

Sjukt jobbig låt som sätter sig på hjärnan. Vill ändå tipsa om den och visa hur hemsk stämning som råder i filmen. Lasse Åberg står och småstudsar på en leopardtrampolin samtidigt som massa jobbiga ungar i trikåer sitter och sjunger med i refrängen samt blåser i några sorts tutor.

USCH!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

@ Saleen - det var det där vi kom överens att inte göra, dvs. bara posta en YT-länk, alternativt namedroppa. Det är en jättebra låt, varför inte skriva några ord om den? Varför är det ditt musiktips?

Ursäkta mig, det måste jag missat.

Jag fick bandnamnet från en kompis som inte alls gillar sådan musik och jag vet inte vad som exakt gör den bra. Jag vet ingenting om bandet, vad låten egentligen handlar om eller vad som gör den så bra. Det känns bara bra att lyssna på den. Om och om igen.

Band of Horses - Funeral heter den föresten.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor