Jump to content

Musiktips

jaeger
 Share

Recommended Posts

Ugh, galet svårt. Blir dock som ovan, är fullkomligt kär i allt som The Kooks har gjort just nu. Men AM är fortfarande nummer ett. Gillar Milburns debut galet mycket, finns knappt ett svagt spår, men tyckte uppföljaren var rätt blek. Bloc Party... Ja, galet bra band kan man börja med. Men det går i vågor; sommaren är på intågande, och just nu tänker jag 'blä' när jag hör bandnamnet. Okej, inte riktigt så illa, men jag använder hellre min lyssningstid åt annat. Typ The Kooks.

edit: kvot-fix

Bloc Party för mig är att mörka och kalla vinterkvällar dra igång A Weekend In The City med Song for Clay (Disappear here) som första låt på mp3n när man ska någonstans och direkt fyllas med värme samtidigt som man kommer på sig själv med att cykla betydligt snabbare när gitarren drar igång efter det underbara introt. Och Silent Alarm funkar året runt, att det innehåller en av världens fem bästa låtar - This Modern Love - gör det ju inte sämre heller.

Jag håller med dig, de känns inte särskilt aktuella just nu (vilket de inte heller är :rolleyes: )

The Dude på förra sidan: Att de var andra odefinierade artister förstod jag, men ville ge ärrtvå chansen att skriva vilka de var, eftersom det vore kul med tips på andra band som rör sig inom samma musikaliska "kretsar" och se hans åsikter om dem. :huh:

Ska dra hem Atmospheres nya, kommer ju till Hultsfred, älskar albumnamnet också.

edit: stavfel

Redigerad av Tweak
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

BEIRUT - ELEPHANT GUN

[youtube-old]kjeh6P4sRfw[/youtube-old]

Det har sagts förut men är värt att sägas igen: Den här låten är bara så jävla, jävla, jävla bra. Ukulelen i början .. dragspelen .. trumpeten .. sången .. texten .. VIDEON! Åh, åh, åh!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Cajun Dance Party!

Ladda hem dem, nu. :rolleyes: Deras debutalbum The Colourful Life släpptes nyligen och de är hur bra som helst. Jag vet inte var jag läst det, hittar det inte nu i efterhand, men de ska tydligen vara jätteunga. I 17-18-års-åldern. Det skiljer sig väl inte så jättemycket från den vanliga brittiska grejen, men det behöver det inte alltid göra heller, de är nya, fräscha och mysiga.

Amylase (världens mysigaste början på videon också)

[youtube-old]POIdaranmxs[/youtube-old]

Lets not forget, lets not forget what happened in the past

You were right/you were wrong, yeah but everything was fast

So when we build this ship remember to make it last

Increase the time it takes to paint and build the mast

No Joanna, The Colourful life och The Next Untouchable är andra grymma låtar. Skaffa hela skivan!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

BEIRUT - ELEPHANT GUN

[youtube-old]kjeh6P4sRfw[/youtube-old]

Det har sagts förut men är värt att sägas igen: Den här låten är bara så jävla, jävla, jävla bra. Ukulelen i början .. dragspelen .. trumpeten .. sången .. texten .. VIDEON! Åh, åh, åh!

Den första jag lyssnade på... efter två sekunder älskade jag.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Cajun Dance Party!

Ladda hem dem, nu. :confused: Deras debutalbum The Colourful Life släpptes nyligen och de är hur bra som helst. Jag vet inte var jag läst det, hittar det inte nu i efterhand, men de ska tydligen vara jätteunga. I 17-18-års-åldern. Det skiljer sig väl inte så jättemycket från den vanliga brittiska grejen, men det behöver det inte alltid göra heller, de är nya, fräscha och mysiga.

Amylase (världens mysigaste början på videon också)

Lets not forget, lets not forget what happened in the past

You were right/you were wrong, yeah but everything was fast

So when we build this ship remember to make it last

Increase the time it takes to paint and build the mast

No Joanna, The Colourful life och The Next Untouchable är andra grymma låtar. Skaffa hela skivan!

Tummen upp än sålänge.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tipsar om Frank Zappa-albumet The Best Band You Never Heard In Your Life, alla måste tanka det!

Disc one

1. "Heavy Duty Judy" – 6:04

2. "Ring of Fire" (Merle Kilgore, June Carter) – 2:00

3. "Cosmik Debris" – 4:32

4. "Find Her Finer" – 2:42

5. "Who Needs the Peace Corps?" – 2:40

6. "I Left My Heart in San Francisco" (George C. Cory, Jr., Douglas Cross) – 0:36

7. "Zomby Woof" – 5:41

8. "Boléro" (Maurice Ravel) – 5:19

9. "Zoot Allures" – 7:07

10. "Mr. Green Genes" – 3:40

11. "Florentine Pogen" – 7:11

12. "Andy" – 5:51

13. "Inca Roads" – 8:19

14. "Sofa No. 1" – 2:49

Disc two

1. "Purple Haze" (Jimi Hendrix) – 2:27

2. "Sunshine of Your Love" (Peter Brown, Jack Bruce, Eric Clapton) – 2:30

3. "Let's Move to Cleveland" – 5:51

4. "When Irish Eyes Are Smiling" (Ernest Ball, George Graff, Chancellor Olcott) – 0:46

5. ""Godfather Part II" Theme" (Nino Rota) – 0:30

6. "A Few Moments with Brother A. West" (Brother A. West, Zappa) – 4:00

7. "The Torture Never Stops, Pt. 1" – 5:19

8. "Theme from "Bonanza"" (Ray Evans, Jay Livingston) – 0:28

9. "Lonesome Cowboy Burt" (Swaggart version) – 4:54

10. "The Torture Never Stops, Pt. 2" – 10:47

11. "More Trouble Every Day" (Swaggart version) – 5:28

12. "Penguin in Bondage" (Swaggart version) – 5:05

13. "The Eric Dolphy Memorial Barbecue" – 9:18

14. "Stairway to Heaven" (Jimmy Page, Robert Plant) – 9:19

W00000rd för fan! Om du gillar det där måste du också höra de andra två livealbumen från den turnén, Brodway The Hard Way och Make A Jazz Noise Here. Det första är inriktat på textbaserade låtar, framförallt om det dåvarande politiska klimatet i USA. En hel del humor och satir utlovas. Det andra albumet påminner mer om The Best Band, men har större fokus på det instrumentala.

- - -

Och nu måste jag såklart också tipsa om Zappa, och det blir One Size Fits All från 1975. Mycket rockinriktat album, som jag tycker är underskattat av många. Nästan alla låtar är tiopoängare! Rekommenderar detta för både nybörjare och lite mer inbitna Zappalyssnare.

1. "Inca Roads" - 8:45

2. "Can't Afford No Shoes" - 2:38

3. "Sofa No. 1" - 2:39

4. "Po-Jama People" - 7:39

5. "Florentine Pogen" - 5:27

6. "Evelyn, A Modified Dog" - 1:04

7. "San Ber'dino" - 5:57

8. "Andy" - 6:04

9. "Sofa No. 2" - 2:42

Inca Roads på YouTube:

[youtube-old]36HG72P-RBI[/youtube-old]

(Kopiera The Dudes postupplägg ftw :rolleyes: )

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

[youtube-old]36HG72P-RBI[/youtube-old]

(Kopiera The Dudes postupplägg ftw ;) )

Finemang, härligt band han lirar med där, samma som på Dub Room Special DVD:n som jag fick av en vän. Den kanske till och med finns med där?

---

Afasi & Filthy, nya skivan. Typisk svensk hiphop, härligt såhär på sommaren.

[youtube-old]BRYy9wUVI40[/youtube-old]

Länk till kommentar
Dela på andra sidor