Jump to content

Musiktips

jaeger
 Share

Recommended Posts

Alla har släppt två skivor. Bäst av Bloc Party, Arctic Monkeys, The Kooks och Milburn?

Vet inte riktigt varför jag gör detta, hur svårt som helst för mig. Klart är i alla fall att Milburn kommer sist, deras andra var till en början väldigt, väldigt bra men utvecklades till en stor besvikelse. I de andras fall fullkomligt älskar jag både ettan och tvåan. Just nu har ju The Kooks lite fördel också eftersom Konk precis kommit ut. Men det får bli såhär:

1. Arctic Monkeys

2. Bloc Party

3. The Kooks

4. Milburn

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Alla fyra debutplattor är riktigt bra. Alla fyra uppföljare var mer eller mindre besvikelser.

1. Arctic Monkeys

2. The Kooks

3. Bloc Party

4. Milburn

------

Idag har jag lyssnat igenom 'Stadium Arcadium' med RHCP för första gången på väldigt länge. Den är inte så tokig faktiskt, vissa spår är väldigt bra. Men jag vill istället tipsa om en skiva som landade i brevlådan, i onsdags - Metropolis Pt. II: Scenes from a Memory med Dream Theater.

Jag trodde verkligen inte att Dream Theater skulle vara något för mig. Men det var det. Progressiv metal heter det, men det säger kanske inte så mycket. Riktigt tung musik (för mig) hur som helst. Det är en ständig röra med John Petrucci's shred-grejer på gitarren, James LaBrie's ovanliga (och faktiskt lite opassande) röst och Portnoy's trumkavalkader. Scenes from a Memory är en riktigt välgjord skiva, ett konceptalbum som handlar om ett mord på 1920-talet. Första gången jag lyssnade så var det verkligen intressant att lyssna på texterna och följa med, jag ville veta hur storyn skulle sluta. Både musiken och texterna är fenomenala, och ni som gillar Tool kanske gillar Dream Theater. Men bara kanske.

Dream_Theater_-_Metropolis_Pt_2-_Scenes_from_a_Memory_1011926_0.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

4, 5, 6, 7, 8, 9? :rolleyes:

Icke-definierade artister som är bättre än The Kooks?

---

Atmospheres senaste When Life Gives You Lemons, You Paint That Shit Gold är asbra. Tanka Painting eller Yesterday, eller om ni klarar youtube-kvalle:

[youtube-old]3XYa5CyvIpQ[/youtube-old]

[youtube-old]79w-9xANLRU[/youtube-old]

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Atmospheres senaste When Life Gives You Lemons, You Paint That Shit Gold är asbra. Tanka Painting eller Yesterday, eller om ni klarar youtube-kvalle:

[youtube-old]3XYa5CyvIpQ[/youtube-old]

[youtube-old]79w-9xANLRU[/youtube-old]

TACK! Jag hade helt glömt bort att de hade nytt på G.

Som Dude säger, tanka!

Sen kan ni ju ta en kik på Sage Francis om ni inte redan gjort det.

Sage Francis - Makeshift Patriot

Edit: Förresten måste jag bara påpeka hur förbannat söt den korthåriga tjejen är i videon till Shoulda Known. Hon påminner om en... ja... tjej jag var kär i... Väldigt, väldigt kär i... Första tjejen jag var kär i på riktigt riktigt till och med.

[youtube-old]YEZseJ1Wuq8[/youtube-old]

Redigerad av Corleone
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Alla har släppt två skivor. Bäst av Bloc Party, Arctic Monkeys, The Kooks och Milburn?

1. Arctic Monkeys

2. The Kooks

3. Bloc Party

4. Milburn

Ugh, galet svårt. Blir dock som ovan, är fullkomligt kär i allt som The Kooks har gjort just nu. Men AM är fortfarande nummer ett. Gillar Milburns debut galet mycket, finns knappt ett svagt spår, men tyckte uppföljaren var rätt blek. Bloc Party... Ja, galet bra band kan man börja med. Men det går i vågor; sommaren är på intågande, och just nu tänker jag 'blä' när jag hör bandnamnet. Okej, inte riktigt så illa, men jag använder hellre min lyssningstid åt annat. Typ The Kooks.

edit: kvot-fix

Redigerad av AngryAxel
Länk till kommentar
Dela på andra sidor