Jump to content

Musiktips

jaeger
 Share

Recommended Posts

Laura Marling - Ghosts.

Laura Marling är en underbar brittisk folkmusiker. Det är svårt att tro att hon bara är 18 år gammal.

[youtube-old]XonJJbV54BE[/youtube-old]

Hörde en intervju med henne på P3 för någon vecka sen, så spelade dom några låtar med henne, släppte allt och höjde volymen, fastnade direkt, måste skaffa plattan.

Sonic Youth - 100%

[youtube-old]iva_Y9W3hJ0[/youtube-old]

Från plattan Dirty från 95, deras bästa enligt mig.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, det var skitlänge sen jag skrev nånting vettigt här, och jag hade faktist tänkt att recensera Simple Plans nya album.

Om jag ska vara ärlig brydde jag mig inte mycket om det här albumet, visste att dom skulle komma med ett nytt men eftersom jag tyckte att albumet innan typ hade en bra låt så lämnade jag det ifred. Sen när jag var hemma hos syster såg jag nån reklam för den på internet, och laddade hem den lite snabbt bara för att se vad det är för nåt. Jag blev positivt överraskad! Albumet har nånting som andra albumet inte har, känslan av att dom faktist försöker vara lite annorlunda, och det älskar jag verkligen. Det tidigare albumet var så himla stereotypiskt fjollpunk, and thats it. Låten "Generation" börjar lite som en tvserie på 70-talet, då blir man väldigt fundersam och undrar vad dom egentligen spelat in, men sedan kommer dom igång med grymt bra text, underbar musik och en allmänt skön mening med låten.

01. When I'm gone (den enda låten med en riktig musikvideo hittils)

----------------------------------------------------------------

02. Take my hand

03. The end

04. Your love is a lie

05. Save you

06. Generation

07. Time to say goodbye

08. I can wait forever

09. Holding on

10. No love

11. What if

Jepp, jag var klurig och la in YT länkar i namnen, lyssna på.

Albumet hade ju såklart sina nackdelar också, saker som man inte kommer att lyssna på igen om man säger så. Men i overall gillar jag vad jag hör.

4/5

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ledsen för två post inom kort tid, men ingen ser väl detta annars. Jag behöver tips på Lou Reed-skivor. Jag har Transformer, som är underbar och vill ha mer. MER!

Idag har jag skaffat mig b-sidor med The Mars Volta, Aqualung med Jethro Tull och Lucky Soul's The Great Unwanted. Laura Marling blir att kolla upp.

Ska du ha tag på Reed-skivor är ju Coney Island Baby, New York, Berlin och Sally Can't Dance nästa steg.

Och dumpa Jethro Tull-plattan, dom är ... pish.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det här är vad du gör:

1. Skaffa waffles-konto (PM)

2. Prenumerera på Pitchforks RSS-feed med recensioner. Kolla upp allt som låter intressant från beskrivningen och får hyfsat betyg.

3. Registrera dig till Lugers maillista. Titta igenom och kolla upp allt som låter intressant.

4. Läs waffles music chat-forum då och då och kolla upp allt som låter intressant.

5. Great success.

Har what, men jag är så pinsamt dålig på seeda så jag vill inte besudla något till konto. Konstigt nog har jag inte fått varning än på what.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det här waffles, hur bra utbud har det? Är det liksom bara ny musik eller gammal också? Jag har ingen erfarenhet av musiktorrentsidor som oink osv. så det vore kul om någon gav svar, har undrat ganska länge. :o

Sjukt bra utbud om du inte har allt för udda smak. Du kan få testa, skicka PM så bjuder jag in.

Har what, men jag är så pinsamt dålig på seeda så jag vill inte besudla något till konto. Konstigt nog har jag inte fått varning än på what.

Eftersom jag är en av adminsen på waffles så kan jag fixa till din ratio lite om det skiter sig. Ge mig din mail bara så får du invite.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Idag har jag skaffat mig b-sidor med The Mars Volta, Aqualung med Jethro Tull och Lucky Soul's The Great Unwanted. Laura Marling blir att kolla upp.

Igår och idag har jag skaffat mig Laura Marling, My Bloody Valentine, Sunset Rubdown, Elias and the Wizzkids, The Courteeners, Caesars, Alterkicks, Billy Bragg, Black Rebel Motorcycle Club, Cock Sparrer, Dropkick Murphys, Editors, Happy Mondays, R.E.M, Jack Penate, Jarvis Cocker, Joy Division, Jonas Game, Keane, Laakso, LCD Soundsystem, Lightspeed Champion, Manic Street Preachers, Maps, Maximo Park, Morrissey, Muse, New Order, Shout Out Louds, Primal Scream, Pulp, Suede, Stiff Little Fingers, The Avalanches, The Business, The Buzzcocks, The Charlatans, The Coral, The Cure, The Enemy, The Knife, The Levellers, The Mary Onettes, The Mo, The Rumble Strips, The Twang och The Verve. :o

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Igår och idag har jag skaffat mig Laura Marling, My Bloody Valentine, Sunset Rubdown, Elias and the Wizzkids, The Courteeners, Caesars, Alterkicks, Billy Bragg, Black Rebel Motorcycle Club, Cock Sparrer, Dropkick Murphys, Editors, Happy Mondays, R.E.M, Jack Penate, Jarvis Cocker, Joy Division, Jonas Game, Keane, Laakso, LCD Soundsystem, Lightspeed Champion, Manic Street Preachers, Maps, Maximo Park, Morrissey, Muse, New Order, Shout Out Louds, Primal Scream, Pulp, Suede, Stiff Little Fingers, The Avalanches, The Business, The Buzzcocks, The Charlatans, The Coral, The Cure, The Enemy, The Knife, The Levellers, The Mary Onettes, The Mo, The Rumble Strips, The Twang och The Verve. :)

Lägg alla dom i en speciell mapp. Dom lovar jag är bra :o

Återkom om allt annat du gillar.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ledsen för två post inom kort tid, men ingen ser väl detta annars. Jag behöver tips på Lou Reed-skivor. Jag har Transformer, som är underbar och vill ha mer. MER!

Pico har väl nämnt det mesta, men jag skulle vilja lägga till live-skivan Rock N Roll Animal från 1974 som det svänger bra om!

----

Dagens tips: Freddy Cannon - Palisades Park :o

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Igår och idag har jag skaffat mig Laura Marling, My Bloody Valentine, Sunset Rubdown, Elias and the Wizzkids, The Courteeners, Caesars, Alterkicks, Billy Bragg, Black Rebel Motorcycle Club, Cock Sparrer, Dropkick Murphys, Editors, Happy Mondays, R.E.M, Jack Penate, Jarvis Cocker, Joy Division, Jonas Game, Keane, Laakso, LCD Soundsystem, Lightspeed Champion, Manic Street Preachers, Maps, Maximo Park, Morrissey, Muse, New Order, Shout Out Louds, Primal Scream, Pulp, Suede, Stiff Little Fingers, The Avalanches, The Business, The Buzzcocks, The Charlatans, The Coral, The Cure, The Enemy, The Knife, The Levellers, The Mary Onettes, The Mo, The Rumble Strips, The Twang och The Verve. :)

Härligt, Tweak! :o Förfärligt mycket att lyssna igenom, dock.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Igår och idag har jag skaffat mig Laura Marling, My Bloody Valentine, Sunset Rubdown, Elias and the Wizzkids, The Courteeners, Caesars, Alterkicks, Billy Bragg, Black Rebel Motorcycle Club, Cock Sparrer, Dropkick Murphys, Editors, Happy Mondays, R.E.M, Jack Penate, Jarvis Cocker, Joy Division, Jonas Game, Keane, Laakso, LCD Soundsystem, Lightspeed Champion, Manic Street Preachers, Maps, Maximo Park, Morrissey, Muse, New Order, Shout Out Louds, Primal Scream, Pulp, Suede, Stiff Little Fingers, The Avalanches, The Business, The Buzzcocks, The Charlatans, The Coral, The Cure, The Enemy, The Knife, The Levellers, The Mary Onettes, The Mo, The Rumble Strips, The Twang och The Verve. :o

You've done well. :)

Redigerad av P-C
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Igår och idag har jag skaffat mig Laura Marling, My Bloody Valentine, Sunset Rubdown, Elias and the Wizzkids, The Courteeners, Caesars, Alterkicks, Billy Bragg, Black Rebel Motorcycle Club, Cock Sparrer, Dropkick Murphys, Editors, Happy Mondays, R.E.M, Jack Penate, Jarvis Cocker, Joy Division, Jonas Game, Keane, Laakso, LCD Soundsystem, Lightspeed Champion, Manic Street Preachers, Maps, Maximo Park, Morrissey, Muse, New Order, Shout Out Louds, Primal Scream, Pulp [/b]Suede, Stiff Little Fingers, The Avalanches, The Business, The Buzzcocks, The Charlatans, The Coral, The Cure, The Enemy, The Knife, The Levellers, The Mary Onettes, The Mo, The Rumble Strips, The Twang och The Verve. :)

Coolt. Ratio? :o

*edit*

Du borde ge The Mars Volta en chans när du ändå är igång.

-----

Tack för alla tips på Lou Reed, ska kollas upp vid tillfälle.

Idag kan jag tipsa om The Mars Volta - Meccamputechture. De spelade den på konserten, kunde dock inte placera den då. Amputechture är en superskiva, jag har underskattat den.

Redigerad av KvaddadPadda
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Amen, det ser ju bra ut det här! :)

Vilka är det som har sett Detektivbyrån live härifrån? Ärrtvå och PC va? Verkar vara en upplevelse det, ska bli kul att se dem i sommar.

<a href="http://www.mtv.se/overdrive.php?StoryId=14441" target="_blank">http://www.mtv.se/overdrive.php?StoryId=14441</a>

Edit: haha Jonas Game. :ohttp://www.mtv.se/overdrive.php?StoryId=14441

Redigerad av Tweak
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Amen, det ser ju bra ut det här! :o

Vilka är det som har sett Detektivbyrån live härifrån? Ärrtvå och PC va? Verkar vara en upplevelse det, ska bli kul att se dem i sommar.

<a href="http://www.mtv.se/overdrive.php?StoryId=14441" target="_blank">http://www.mtv.se/overdrive.php?StoryId=14441</a>

Sett dom två gånger. På Arvika var det asröj i en liten svettig inomhusdansbana och folk crowdsurfade och gjorde avancerade klapptakter men när jag såg dom på Cirkus med R2 så var det inte riktigt samma sak. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Igår och idag har jag skaffat mig Caesars, Keane, The Verve. :wub:

:)

Edit: Jag får ta och tipsa om en låt med.. Eudoros skickade mig Lucky Soul - Lips are unhappy, och jag har i princip glömt bort att byta låt sedan dess. Så jag har nött den ganska rejält. Mycket skön låt, absolut. :o

Redigerad av Kebab
Länk till kommentar
Dela på andra sidor