Jump to content

Musiktips

jaeger
 Share

Recommended Posts

Låt: Ted Gärdestad - Klöversnoa

Album: Kalendarium 1972-93

Kommentar: Hur skön gammeldanslåt som jag hörde på radion för ett par dagar sen. Inte så likt Teds musik överlag som var mer åt balladhållet oftast.

Den som har klöver på ängarna, ängarna, ängarna

lägger rabarber på pengarna, pengarna ja pengarna

den som kan spela på strängarna

han hänger med ut i svängarna

och gömmer fiolen för drängarna

Den som har klöver på ängarna

lägger rabarber på pengarna

och gömmer fiolen för drängarna

Den som har vassaste knogarna, knogarna, knogarna

får första dansen på logarna, logarna ja logarna

den som har stambord på krogarna

struntar i skatten till fogdarna

han ber dom fara åt skogarna

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

YEAH! Den låten har spelats mycket i RR också :D

Tror att det var just på Rönnby som jag hörde den först. Hade fått Interpol tipsat av någon innan men aldrig kollat upp.

Linkin park - In the end :)

I've tried so hard and that's not far.... but in the end it does'nt even matter

Minnen :P

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Lyssna på Time Awaits med The Kooks. Detta är bra det måste jag tyvärr säga. Gitarren är härlig i början som startas ganska mjuk men blir allt hårdare och hårdare. Sångaren har en ganska rytmisk röst som ger låten ganska schysta reggaebeats som är otroligt läckert.

Refrängen är tung och vridningarna på syntharna är härliga, sen får man inte glömma bort trumvirvlarna som slår nästan konstant i bakrunden.

Avslutningen är magnifik, skivans klart bästa låt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Lyssna på Time Awaits med The Kooks. Detta är bra det måste jag tyvärr säga. Gitarren är härlig i början som startas ganska mjuk men blir allt hårdare och hårdare. Sångaren har en ganska rytmisk röst som ger låten ganska schysta reggaebeats som är otroligt läckert.

Refrängen är tung och vridningarna på syntharna är härliga, sen får man inte glömma bort trumvirvlarna som slår nästan konstant i bakrunden.

Avslutningen är magnifik, skivans klart bästa låt.

Hela den skivan är helt underbar :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade tänkt sammanfatta lite kort vad jag lyssnar på.

1. Pet Shop Boys - Behaviour, Actually, Introspective och början av a-sidan av Please. För Pet Shop Boys är bäst. Verkligen.

2. Eric Dolphy's liveframträdanden av God Bless The Child, och den osannolikt härliga Lo-Fi. Även en hel del annat från denne man och hans flöjt.

3. The Slits - Cut. Kvinnlig reggaepunk som är så oerhört underbart catchy att man blir sugen på att skutta runt och tänja på rösten.

4. Prefab Sprout - From Langley Park to Memphis, Protest Songs, Steve McQueen, Swoon och Jordan: The Comeback, eftersom att vit musik aldrig har varit så perfekt i sin kritvithet. Helt sanslösa melodier.

5. Astrud Gilberto's liveframträdande med Stan Getz. Getz Au Go Go. Obskyr skiva. Hon har den mest underbara rösten. Och jag kommer alltid att älska henne.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor