Stora_tomtefar Skrivet 5 juli, 2005 Rapportera Share Skrivet 5 juli, 2005 Jag undrar bara vad som är skillnaden på en Router och en Switch, för jag ska köpa något som gör så att våra datorer kan delta i ett nätverk samt dela skrivare och internet. Kan någon snabbt förklara skillanderna, och vilken som passar mitt ändamål? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
skribb Skrivet 5 juli, 2005 Rapportera Share Skrivet 5 juli, 2005 En switch är en switch (du vet nog vad det är). En router är en brandvägg med inbyggd switch (i princip alltså). Det finns även routers med inbyggt ADSL-modem. Men har du inget behov av brandvägg så kan du lika gärna ha en switch. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Stora_tomtefar Skrivet 5 juli, 2005 Skapat av Rapportera Share Skrivet 5 juli, 2005 En switch är en switch (du vet nog vad det är). En router är en brandvägg med inbyggd switch (i princip alltså). Det finns även routers med inbyggt ADSL-modem. Men har du inget behov av brandvägg så kan du lika gärna ha en switch. Tacksingen skribb! Så, om man har en brandvägg på datorn så behöver man bara en Switch? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
skribb Skrivet 5 juli, 2005 Rapportera Share Skrivet 5 juli, 2005 Tja, det beror ju på. Om du har en mjukvarubrandvägg och vill fortsätta ha den så duger en switch. Annars kanske du vill hoppa över rill router? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
The Dude Skrivet 5 juli, 2005 Rapportera Share Skrivet 5 juli, 2005 Men router krånglar till det i dc och dylikt, jag skulle köpt en en switch. Se till att den har en port för internet, eller det kanske alla switchar också har? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts