Jump to content

Många anmälningar mot Jamba

JMC
 Share

Recommended Posts

Konsumentverket har tagit emot över 40 anmälningar mot företaget Jamba, som säljer ringsignaler och bakgrundsbilder för mobiltelefoner. Klagomålen gäller framför allt marknadsföring mot barn.

Många irriteras eller imponeras av ringsignalen ”Crazy Frog”. Jamba, som säljer ringsignalen, marknadsför sina produkter hårt i tv och på webben. Men företagets försäljningsmetoder får kritik.

I Storbritannien har klagomålen mot Jamster, som är Jambas motsvarighet där, varit så många att regeringen beslutat att inleda undersökningar av företaget. Klagomålen kommer från föräldrar vars barn lurats att påbörja abonnemang när de köpt ringsignaler. Jamster har även en stämning emot sig i Kalifornien, skriver sajten BetaNews.

Här i Sverige har inte mindre än 45 anmälningar mot Jamba inkommit till Konsumentverket sedan förra året. Det är en ovanligt hög siffra.

En stor andel av klagomålen rör även här avtal som ingåtts med underåriga. Men där finns också klagomål på vilseledande marknadsföring, debitering för bilder som inte beställts och ringsignaler som beställts men inte skickats.

Ett vanligt scenario är att någon som tror sig köpa en enstaka ringsignal omedvetet beställer ett abonnemang där en avgift dras varje vecka eller månad. Klickar du på en ringsignal på Jambas hemsida kommer du alltid direkt till en knapp för beställning av ett helt ”paket” med abonnemangsavgift. För att köpa enstaka produkter måste du i stället klicka på en särskild länk, längre ner på sidan.

Under allmänna villkor på Jambas hemsida står ”För att använda tjänsterna måste du ha fyllt 18 år eller ha målsmans tillstånd. I annat fall är avtalet är ogiltigt.” Vem som helst som har tillgång till en mobiltelefon kan dock beställa Jambas tjänster genom att knappa in telefonnumret och sedan skriva in lösenordet som skickas till telefonen via sms. Någon annan identifiering behövs inte.

Ansvariga på Jamba har valt att inte uttala sig i frågan.

Källa: Mobil.se

Många har säkert skrivit på. Men fler behövs:

ANTI JAMBA KLICKA HÄR?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det står ju i deras annonser att det rör sig om månadsavgifter!

Att folk aldrig kan läsa ordentligt!

Som den där tjejen som hamnade i koma för att hon åt choklad med nötter i, trots att hon var nötalergiker, och trots att det på FRAMSIDAN AV FÖRPACKNINGEN stod "kan innehålla spår av nötter".

Folk har försökt att lura mig många gånger, men jag läser ALLTID ALLT jag skriver på.

Hoppas att Jamba klarar sig!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det står ju i deras annonser att det rör sig om månadsavgifter!

Att folk aldrig kan läsa ordentligt!

Som den där tjejen som hamnade i koma för att hon åt choklad med nötter i, trots att hon var nötalergiker, och trots att det på FRAMSIDAN AV FÖRPACKNINGEN stod "kan innehålla spår av nötter".

Folk har försökt att lura mig många gånger, men jag läser ALLTID ALLT jag skriver på.

Hoppas att Jamba klarar sig!

Hur förklarar du att dom inte skickar bilder som man betalt för på mobilen?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor