Jump to content

LAN Problem

Karatemorfar
 Share

Recommended Posts

Sitter på ett lan jusst nu hos mig.

Har ett problem, och det har alltid varit så när vi har haft lan, både hos mig och andra.

Vi har en lång nätverkskabel, ifrån d-linken på övervåningen, ner till källaren, där vi har en 4 portad hub, med en nätverkskabel in till varje dator. Problemet är att vi aldrig hittar något lan spel när någon har hostat. Internet funkar, men inga spel.

Vad kan egentligen vara felet, för det suger att inte kunna spela mot varandra. Har testat många spel, så som CS, Carmageddon, Deer hunter 4, C&C Generals, AOE, Far Cry. Enda spelet som funkar är Worms World Party, och det är ju inte allt för roligt..

Snälla, hjälp !!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hittar datorerna varandra i nätverket?

EDIT

Kan skriva allt på en gång ist.

Jag hade problemet med att internet funkade på båda datorerna, men de kunde inte se varandra, man kunde inte dela filer och än mindre spela mot varandra. Dock löste jag det för nån vecka sedan med att välja nätverksinställningen(På guiden konfigurera ett hemnätverk/litet kontorsnätverk) "Annat" och sedan "Den här datorn tillhör ett nätverk som inte har någon internetsansluting" på alla datorer. Nu funkar det klockrent med internet, dela filer och spela spel med varandra.

Weird som fan men hoppas att det funkar för dig med!

Redigerad av Cleansing
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Sitter på ett lan jusst nu hos mig.

Har ett problem, och det har alltid varit så när vi har haft lan, både hos mig och andra.

Vi har en lång nätverkskabel, ifrån d-linken på övervåningen, ner till källaren, där vi har en 4 portad hub, med en nätverkskabel in till varje dator. Problemet är att vi aldrig hittar något lan spel när någon har hostat. Internet funkar, men inga spel.

Vad kan egentligen vara felet, för det suger att inte kunna spela mot varandra. Har testat många spel, så som CS, Carmageddon, Deer hunter 4, C&C Generals, AOE, Far Cry. Enda spelet som funkar är Worms World Party, och det är ju inte allt för roligt..

Snälla, hjälp !!

Worms World Party är ju förjävla kul om man är ett par stycken :)

Ditt problem kan jag dock inte hjälpa dig med :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hittar datorerna varandra i nätverket?

EDIT

Kan skriva allt på en gång ist.

Jag hade problemet med att internet funkade på båda datorerna, men de kunde inte se varandra, man kunde inte dela filer och än mindre spela mot varandra. Dock löste jag det för nån vecka sedan med att välja nätverksinställningen(På guiden konfigurera ett hemnätverk/litet kontorsnätverk) "Annat" och sedan "Den här datorn tillhör ett nätverk som inte har någon internetsansluting" på alla datorer. Nu funkar det klockrent med internet, dela filer och spela spel med varandra.

Weird som fan men hoppas att det funkar för dig med!

Det där funkade inte.. :)

Gick in i kontrollpanelen, valde Guiden Konfigurera Nätverk, Nästa tills jag kom fram till något där det fanns en sak att välja i en ruta, Anslutning till lokalt nätverk och namnet på det. När jag tar nästa så står det

Viss nätverksmaskinvara på den här datorn är fortfarande frånkopplad. Innan du fortsätter måste du antingen ansluta all maskinvara eller markera Ignorera frånkopplad nätverksmaskinvara

Då tog jag Ignorera frånkopplad nätverksmaskinvara. Sen kom det upp några frågor, då tog jag Annat som du sa till mig. Sen valde jag "Den här datorn tillhör ett nätverk som inte har någon internetsansluting" Sen valde jag datornamn och det där. Sen kom det upp en till fråga om brandväggen, då tog jag att brandväggen konfigureras så att fildelning på nätverket tillåts. Sen var det klart, och vi gjorde det på kompisens dator, men inte funkade det att spela varken Deer Hunter eller Carmageddon..

Gjorde jag fel ?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor