Jump to content

London

RavenE
 Share

Recommended Posts

Jag och pappa ska åka till London (Eller...jag är iaf 98% säker på att vi ska åka) så jag har en fråga till dom som har varit där:

Vad kan man göra där?

Typ: Gå på Harrods (Heter det så? Den där mega leksaksaffären med "leksaker" för barn från 1-17år?)

En fråga till: Om jag köper ett PS2 spel i London, funkar det på mitt PS2 som är köpt i Sverige?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skrivet (redigerad)

Kollade i dagens tidning, och punden ligger på *trumvirrvel* 13.90 ^_^

100 SEK ger alltså 6.97 pund

Hmm..det där såg knasigt ut...det står såhär:

Land | Valuta | Forex betalar | 100 SEK ger

Storbrit. | Pund | 13.9019 | 6.97'

Edit: Haha...vad olika summor alla skrev... B)

Redigerad av RavenE
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag var där i november förra året. Då stod pundet i 13.3 kr typ.

Ta de lugnt med köpen i London som sagt, ganska dyrt.

Sen är ju Harrods ett stort varuhus, inte bara en leksaksaffär, om de nu va de du menade. Väldigt snobbigt där, dyrt som aset. Finns en leksaksavdelning om du nu vill titta, såg en "leksaks-lamborghini" där, ungefär 1,5 meter lång. gick på 40.000 pund ^_^

Andra saker du kan göra är ju London Eye, de stora pariserhjulet. Madame Tussauds är rätt kul me (vaxkabinetten alltså), men de kostar en del. Hyde Park kan ju vara kul med.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Köpte mitt MOH: Frontline till ps2 på Hamleys i London (tror att jag gav ca: 200 kr för det) . I England lanseras PAL-spel vilket betyder att du kan spela dom i Sverige.

Jag gick mest och kollade på de vanliga sevärdheterna som finns i London (Big Ben, Buckingham palace, Harrods, Hyde park, Towern m.m)

Men om man ändå är i England så kan man ju passa på att gå och titta på fotboll.

Redigerad av Corleone
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Köpte mitt MOH: Frontline till ps2 på Hamleys i London (tror att jag gav ca: 200 spänn för det) . I England lanseras PAL-spel vilket betyder att du kan spela dom i Sverige.

Jag gick mest och kollade på de vanliga sevärdheterna som finns i London (Big Ben, Buckingham palace, Harrods, Hyde park, Towern m.m)

Men om man ändå är i England så kan man ju passa på att gå och titta på fotboll.

Mmm.. vi ska nog oxå gå och kolla på några sevärdheter

Forboll + Alexander = Död Alexander B) (Hatar fotboll) ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Köpte mitt MOH: Frontline till ps2 på Hamleys i London (tror att jag gav ca: 200 kr för det) . I England lanseras PAL-spel vilket betyder att du kan spela dom i Sverige.

Säsongen är ju inte igång nu ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skrivet (redigerad)
.va säger du pojk, engelsk fotboll är ju den bästa! Men det är klart, alla gillar inte fotboll...  :D

Hehe..det är säkert den bästa..

Precis, du kanske inte gillar Flygplan så mkt, men det gör jag B)

Edit: Sorry för dubbelpost ^_^

Redigerad av RavenE
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

GTApimpfoolifes officiella London Guide:

Fakta Om London:

London är huvudstad i både Storbritannien och England. Det bor ca 12 miljoner personer i London inklusive förorter ca 4.000 km2. Tiden ligger på GMT, dvs en timma efter svensk tid.

London är egentligen ett ghetto av olika små cities, där London City är en av dessa. En annan av de mer kända är Westminster.

Det vanligaste sättet att ta sig fram är via tunnelbana och taxi.

Shooping:

Hamleys:

Med sina sex våningar fyllda med enbart leksaker är det inte konstigt att Hamleys har runt 5 miljoner besökare varje år. Ett paradis för barn, men även för vuxna med barnasinnet kvar. Räkna med mycket folk på Hamleys när det närmar sig jul.

Du hittar Hamleys på 188-196 Regent Street och du tar enklast tunnelbanan till Oxford Street/Piccadilly Circus . Varuhuset har normalt öppet 10-20 på vardagar och lördagar, samt 12-18 på söndagar.

hamleys1_474857_0.jpg

Oxford Street:

Det största shoppingstråket i London finner du på Oxford Street. Om din plånbok tillåter det kan du spendera otroligt mycket pengar här, speciellt på en del av sidorgatorna där de riktigt lyxiga affärerna finns. Kläder, juvelser, husgeråd, musik, smink - allt finns här.

oxford2_474857_1.jpg

Harrods:

Om du vill besöka varuhuset som har allt, där man kan handla med stil och få förstklassig service - då är Harrods varuhuset för dig. Du hittar allt från brudklänningar till husdjur i varuhuset som 1985 köptes upp av den kände affärsmannen Mohamed Al Fayed.

Harrods historia började redan 1849 men det var först 1889 som verksamheten fick den inriktning den har idag. Nu har Harrods mer än 5000 anställda på 300 olika avdelningar. Vi rekommenderar varmt ett besök här, även om du inte nödvändigtvis tänkt handla något.

harrods1_474857_2.jpg

Sevärdheter:

Madame Tussauds:

Vill du träffa kändisar, om än inte så pratsamma, så är Madame Tussauds rätt plats att besöka. Här finns vaxdockor så naturtrogna att det är svårt att tro att de inte är levande. Nya kända personer läggs till hela tiden och idag har man mer än 400 dockor som man kan titta på. Då det ofta är timslånga köer bör man boka biljetter i förväg, både billigare och smidigare. Köp biljetter till Madame Tussauds., när du sedan kommer fram se till att ställa dig i rätt kö. Fråga gärna någon av vakterna.

Om du har starka nerver kan du också passa på att göra ett besök i skräckkammaren. Här kan du se kända brottslingar från historien och deras otäcka leverne. Mer information på engelska om vaxkabinettet.

I samma hus som Madame Tussauds finns också ett planetarium. Här får du veta mer om vår upptäcktsresa i rymden och hur det kan se ut när nya galaxer föds och gamla dör. Även hit bör du köpa biljetter i förväg, då får du dessutom mycket bra specialpriser. Mer info på engelska samt biljettköp.

madamde1_474857_3.jpg

London Eye:

London Eye står 135 meter högt på stranden the South Bank mellan Waterloo och Westminister Bridges. Mittemot London Eye finns Big Ben och House of Parliament, och en åktur med London Eye erbjuder en fantastisk vy över centrala London.

En åktur i London Eye tar besökare sakta runt i en halvtimmes färd i kabiner som rymmer 25 personer per kabin. Man går in och ut medan hjulet rör sig. Extra häftigt kan det bli att besöka London Eye på natten då man kan se stadens alla ljus.

eye1_474857_4.jpg

Tower of London:

Tower of London grundades så tidigt som 1066 av William Erövraren. Det är idag en av världens mest kända och spektakulära borgar. Tower of London har numera över 2,5 miljoner besökare per år som upptäcker borgens 900-åriga historia genom besök i fängelsehålan, juvelhuset, avrättningsplats och mycket mer. I Tower of London förvaras också de kända brittiska kronjuvelerna.

tower_london1_474857_5.jpg

Piccadilly Circus:

Med sina stora färgglada reklamskyltar är Picadilly Circus ett känt landmärke för alla som besöker London. Fem stora vägar med livlig trafik mynnar ut i Picadilly Circus så det är en hektisk plats att besöka. Från torget når man Oxford street, Regent street och andra stora shoppingstråk.

picadilly2_474857_6.jpg

Docklands:

En av äldsta delarna i London är Docklands, med gamla varv, lagerhus och hamnar. Hela området renoverades under den senare delen av 1980-talet och består idag till lika stor del av moderna byggnader och kontor. I Docklands kan man flanera, äta gott och studera det gamla som blandas med det nya.

Docklands har också en egen liten, helt automatiserad, järnväg som man kan åka.

docklands1_474857_7.jpg

The Millenium Dome:

The Millenium Dome byggdes efter beslut av den brittiska regeringen för att markera det nya årtusendet. Domen öppnade 31 december 1999 och var sedan öppen för allmänheten under hela 2000. Efter det har där hållts en del arrangemang och liknande. The Millenium Dome figurerade också som hastigast i Bondfilmen "The World is not enough" (1999).

Utsatt för häftig debatt, både före och efter byggandet, verkar ödet för the Millenium Dome för närvarande lite ovisst.

dome1_474857_8.jpg

Tower Bridge:

Ytterligare ett känt landmärke i London är the Tower Bridge. Färdigt 1894 hade bron tagit 8 år att färdigställa. Första månaden under sin existens öppnades Tower Bridge 655 gånger - idag öppnas den 500 gånger per år. Även om båttrafiken har minskat har istället biltrafiken ökat och man räknar med att cirka 38 000 bilar passerar bron varje dygn.

De två gångvägarna upptill på Tower Bridge erbjuder en storslagen utsikt över resten av London. Observera att dessa dock kostar i inträde att använda.

tower2_474857_9.jpg

Hyde Park:

Londons största park är Hyde Park. Med sina 630 tunnland (ca 2,5 miljoner kvadratmeter) är den en grön oas i London. Från början ägd av munkar förvandlade Henry den åttonde den till ett hjortområde 1536. Idag finns det aktiviteter för alla i Hyde Park, allt ifrån morgongymnastik, ridning, vandring och tom segling.

hyde1_474857_10.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra sidor