Jump to content

Allt om "kult"

Tackleberry
 Share

Recommended Posts

Först och främst vill jag citera susning.nu för föklaringen på "kult" och "kultförklaring":

Kult:

Kult betecknar något som fått credd? bland unga människor, trots att det från början kanske var lite fånigt. Vad som är kult och inte är svårt att bedöma för någon som inte hänger med riktigt, detta är problemet med den ironiska generationen. Några saker i en del kretsar som är kult är Drutten och Jena, Svenska Akademien och uttrycket man tackar, man tackar.

En vanlig sak är att filmer eller rockband får en kultstämpel av någon anledning (de stod för något coolt, de var oerhört löjliga, dåliga eller väldigt roliga). Se även kultförklarad.

Det kan även innebära något som har en mycket liten, men mycket fanatisk? skara beundrare. I detta fall kan som exempel nämnas Kvinnofängelset och (i synnerhet) Rocky Horror Show.

Se även det (för närvarande) okultiga begreppet Camp.

Kultförklarad:

dokument/händelse/epok som dyrkats,haft ett stort inflytande och lever kvar.

Det som är kultförklarat är ofta alltså något som lever kvar, fast inte hos alla. Ofta någon fjantig sak, men betyder mycket för vissa. Kult kan förväxlas med tradition, fast de egentligen är olika saker.

I den här tråden ska ni skriva om saker som är kultförklarade av er m.m. För vissa kanske t.o.m. GTAsajten är smått kultförklarad, vem vet...?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

För mig är några saker kult, likaså för mina bröder och några kusiner.

Först och främst vill jag nämna, inte helt oväntat, Nintendo 8-Bitars. Speciellt med spelen "Ice Hockey", "Duck Hunt", "Ice Climber" och "Super Mario Bros"-serien förstås. Spelen är väldigt simpla, men kan vara hur roliga som helst. Minnet av Nintendo 8-Bitars är heöt fantastiskt. De bästa handkontroller som någonsin funnits och den fascnierande pistolen som man kunde använda i t.e.x "Duck Hunt". Än idag förstår jag inte hur den fungerar, dessutom vill jag inte förstå heller. Tänk när jag använde den för första gången. Det är nog en av de häftigaste saker jag varit med om, att man kunde skjuta fåglar på skärmen! Är det något jag aldrig kommer göra mig av med är det Nintendo 8-bitars, aldrig!

En annan sak som är kult för mig har också med spel att göra. Vi hade för längesedan flyttat våran gamla dator till mormor. Vi brukar hälsa på henne, ofta dessutom. Men i helgen satte jag mig och utforskade datorn lite. Hittade spel som "Kosmo", "Elasto Mania", "Heroes of Might and Magic", "Lemmings", jag skulle kunna göra listan nästan oändlig, men jag stannar här. Än en gång simpla spel, men spel som kan vara riktigt roliga.

Jag hittade även gamla låtar och Winamp. Då kom jag på att även orginalskinnet för Winamp är kultförklarat. Det är simpelt, men lever kvar, dels på grund av funktionaliteten, dels på grund av kultförklaringen.

Jag skulle kunna säga Kalle Anka på julafton, men då går jag genast in på tradition. Vi ska alltså inte förväxla kult med tradition.

En sak som är på gränsen till att vara kult för mig är fotbollsspelet "Häcken" och "Straffpingis". Något som är lika roligt nu som för 10 år sedan.

Nu lämnar jag ordet vidare till er. Jag skulle kunna skriva mer, men det får räcka med detta så länge.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Använder väl Crouching.Tigers fina sätt att skriva en sån här lista på då. B)

Spel:

Prince of Persia

GTA

Hunter (ett ganska okänt (tror jag iallafall) spel till Amiga)

Counter-Strike

Age of Empires

TV och filmer:

Desperate Housewives :D

Alla filmer med Jason Voorhees

Musik:

Ebba Grön

Imperiet

Litteratur:

Liftarens Guide till Galaxen

Alla Dragonlance-böcker

Annat:

GTA-sajten :P

Jason Voorhees ^_^

Redigerad av CurunirOfValinor
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kult för mig:

Spel:

Monkey Island (originalet), helst till Commodore 64, men det går lika bra på min betydligt modernare dator ^_^

King's Quest VI

Prince of Persia 1 & 2

Donkey Kong till Super Nintendo

TV och filmer:

Columbo (tv-serie)

Rocky Horror Picture Show

Harold å Maude

Trazan & Banarne

Hellraiser 1

Mumien (både originalet och den nya, inte några jävla uppföljare)

Vem ska trösta knyttet?

Musik (EDIT, kom på att jag inte kunde kultförklara artister utan bara låtar):

Mr Tambourine Man av Bob Dylan

Ghost Riders in the Sky av Johnny Cash

Oh Boy! av Peps Persson

Litteratur:

Bamse

Mumintrollet

Vem ska trösta knyttet? (världens bästa bok)

Redigerad av Crouching.tiger
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kult för mig:

Spel:

Monkey Island (originalet), helst till Commodore 64, men det går lika bra på min betydligt modernare dator ;)

King's Quest VI

Prince of Persia 1 & 2

Donkey Kong till Super Nintendo

TV och filmer:

Columbo (tv-serie)

Rocky Horror Picture Show

Harold å Maude

Trazan & Banarne

Hellraiser 1

Mumien (både originalet och den nya, inte några jävla uppföljare)

Vem ska trösta knyttet?

Musik:

Bob Dylan

Johnny Cash

David Bowie

Peps Persson

Litteratur:

Bamse

Mumintrollet

Vem ska trösta knyttet? (världens bästa bok)

Ojojoj, Vem Ska Trösta Knyttet!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Gillar den grejen som Crouching.Tiger använde sig utav:

Spel:

GTA-serien: syftar på Grand Theft Auto 2 och sånt.

Gran Turismo 2: glömmer aldrig när jag fick en Suzuki Escudo Pikes Peak

Croc, The Legend of The Gobbos: Gamla minnen sprider sig när den lilla krokodilen skriker SPLASH.

NHL 99: Också gamla minnen, när jag vann min första Staney Cup med Dallas Stars.

TV och Filmer:

Rederiet

Tre Kronor

orkar inte rabbla upp massa filmer

Musik:

Led Zeppelin

Black Sabbath

Mötley Crüe

Bok:

Tintin.

Allt detta borde kultförklaras.

Länk till kommentar