Jump to content

Filosofering om döden

Funnylin
 Share

Recommended Posts

• Inlägg 93
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Toppbidragare

Bilder

Pessimister...

Jag tror att när man dött så börjar man med ett nytt liv. Fast inte liv, alltså... liv är ickeexisterande. Det vi kallar "liv" är hur hjärnan uppfattar allt som skickas till den. Liv är bara ett annat ord för medvetande, liv är att veta att man finns. Alltså kommer vi uppleva flera "liv", fast inte samma personlighet/minnen etc.. Man börjar om helt enkelt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Himmel och helvete är påhittad av religion.

Antagligen har du rätt! Religion uppfanns för att håll folk i schack! Innan det fanns lagar och regler så var det religionen som talade om vad som var rätt och fel och vad man fick göra och inte!

Nu har vi sveriges rikes lag som har tagit över den uppgiften!

...Fast, jag är inte så pass säker så att jag skulle våga skända gravstenar eller sno från kyrkan...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Pessimister...

Jag tror att när man dött så börjar man med ett nytt liv. Fast inte liv, alltså... liv är ickeexisterande. Det vi kallar "liv" är hur hjärnan uppfattar allt som skickas till den. Liv är bara ett annat ord för medvetande, liv är att veta att man finns. Alltså kommer vi uppleva flera "liv", fast inte samma personlighet/minnen etc.. Man börjar om helt enkelt.

Ganska invecklat! Låter lite som matrix vs renkanation! ^_^

det är renkanation du tror på!?

OM det finns en fortsättning på livet så är det, det allternativet som jag tycker verkar förnuftigast!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ganska invecklat! Låter lite som matrix vs renkanation! ^_^

det är renkanation du tror på!?

OM det finns en fortsättning på livet så är det, det allternativet som jag tycker verkar förnuftigast!

Nej, det där är inte reinkarnation, han tror ju inte på återfödelse och allt går om och igen på denna plats vi kallar jorden.

Eller? Visst?

Värt att nämna är att det inte står någonting om himmel och helvete i bibeln.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror att när man dör så finns man inte mer någonsin (men eftersom man inte finns så finns man ju inte och då vet man ju inte att man inte finns, så då är det nog inte så farligt som det låter)... :'(

Dock hoppas jag att man får ett nytt och bättre liv...

Kanske är det så att man först lever som nån insekt, och när man dör blir man ett djur, sen ett annat och till sist människa... för att til sist få evig sömn.

Den som lever får se (som man brukar säga, fast det skulle passa bättre om man sa det tvärtom ^_^)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, det där är inte reinkarnation, han tror ju inte på återfödelse och allt går om och igen på denna plats vi kallar jorden.

Eller? Visst?

Värt att nämna är att det inte står någonting om himmel och helvete i bibeln.

Kanske inte med dom orden men det verkar ju finnas ett "dåligt" ställer och ett "bra" ställer.

Faktisgt la? Jag är inte så duktig på bibeln.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kanske inte med dom orden men det verkar ju finnas ett "dåligt" ställer och ett "bra" ställer.

Faktisgt la? Jag är inte så duktig på bibeln.

Eftersom religion förespråkar att "alla är lika värda" osv så skulle det väll vara LIITE dubbelmoral att skicka dom som inte "tror på gud" eller har gjort felsteg i livet (och om det nu finns en allsmäktig gud så borde det ju vara hans fel) till ett jämra helvete, medans dom andra får evig euferi! =)

...jag kanske överanvänder ordet euforisk...

*tar mig en tankeställare*

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Eller? Visst?

Exakto. Snarare att vi får "uppleva" medvetande igen.

Bah, jag har nyss insett att jag inte tror på livet. Myspys. Euforiskt, som okka hade sagt. =)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Döden är faktiskt det enda sanna löftet här i livet. Det enda som vi kan vara 100% säkra på att det ska hända. ;)

Wow, kom du på det helt själv? ;)

Nej, men det är faktisgt sant. Jag TROR (märk tror) att det inte är nåt efter döden mer än den "eviga sömnen". Som det kliar i mitt öga vill jag dö så snart så möjligt ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

För länge sen så satte jag in en söndrig kontakt inne i ett uttag(det var mörkt, såg inte att den var sönder)och fick ström i mig, fast jag överlevde. Men tänk om jag dog där, fast jag lever nu vidare i min själ, eller nåt sånt.

För att kanske förstå vad jag menar lite enklare, t.ex om jag hoppar ut från en 300m skyskrapa från högsta våningen, och faller på marken, då kanske jag fortfarande känner inom mig att jag fortfarande lever, med lite allvarliga skador bara.

Fast i den riktiga världen där alla såg mig falla kanske jag är död, och människor sörjer för mig.

Så inom mig kan jag leva hur länge som helst, tills jag blir gammal och dör naturligt(av ålderdom)Sån

PS. Jag ska inte testa att ramla ner för en byggnad heller ;) , men detta var väl en gnutta filosofi.

Och en annan tanke, tänk så när vi dör, så lever vi kvar på den här jorden,odödliga och osynliga för dom levande, och man kan göra vad man vill!

Som ni snackade om innan om, döden kanske är bara att du går bort ifrån livet och kommit ditt där man förtjänar att vara. Jag tror inte på helvetet. Psykopater som inte har gjort något sååå jättedåligt(asså att dom bara kanske varit smått störda,dom typ som inte har mördat andra) kanske "helas" av Gud, och så får dom leva i frid.

Helvetet har nog en del nog sagt för att man ska komma till Himmelen utan att ha gjort nåt hemskt(för att skrämma andra att man kommer till helvetet om man "syndar" och brinner förevigt)!

Jaha då var det klart ^_^

Edit: Läste nu att okka tog upp om det "är jag död i mitt förra liv"(jag visste inte att den teorin fanns innan,jag kom på det jag skrev helt själv), men tänk så skulle man inte dö i sitt liv om man tog självmord, bara ett sår, fast i andras liv så skulle jag varit död.

Och jag vägrar tro att livet är bara ett enda mål i ens existens,att man bara ruttnar och dör. Jag tror att man nån gång får uppleva en existens där du får njuta och göra vad du vill och upptäcka yttre rymdens liv om du vill! ;)

Redigerad av Alpha
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Okej - Skönaste sättet att ta livet av sig själv? =)

Själv tror jag nog att dränka sig själv, jag har hört att det ska vara euforiskt...

...hoppa från höghus verkar också väldigt...fint (?)

Verkar skönast att hoppa från ett höghus, man får ju se till att man landar på huvudet.

Först sväva, göra lite volter, och sen

BABLAMM!

Så är man död. Snabbt och enkelt. Enda problemet blir ju att ta sig upp...

- Vad ska du göra då?

- jag ska ta mig upp på taket och hoppa ner och mosa mig mot asfalten.

- Suuuure! Gå då!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Okej - Skönaste sättet att ta livet av sig själv? =)

Är det bara jag som har hört att det ska vara ganska gött att frysa ihjäl? Efter ett tag slutar man ju tydligen känna kylan och allt blir fint.. :)

Krångligt? Ja, men att dränka sig själv är väl inte så lätt det heller!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Är det bara jag som har hört att det ska vara ganska gött att frysa ihjäl? Efter ett tag slutar man ju tydligen känna kylan och allt blir fint.. ;)

Krångligt? Ja, men att dränka sig själv är väl inte så lätt det heller!

Har jag också hört!

Den euforiska känslan av värme som kommer efter den olidliga kylan är nog väldigt bekväm.

...jag borde verkligen sluta missbruka ordet eufori...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor