Jump to content

Problem med kraftigt lagg

Share

Recommended Posts

Hur mycket RAM har du?

Har du satt växlingsfilen så att minsta och största värde är lika, t.ex. 2048 mb på båda?

Testat starta om datorn? :)

Om du stänger av fraps, har du samma hackande? (kan vara att fraps börjar spela in eller något).

Fraps är inte igång.. Har 512 MB RAM DDR

Datorn var avstängd ett tag när detta hände..

Vart ser jag det där med växlingsfil som du nämnde?

Har installerat om GTA nu, ska testa snart..

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skrivet (redigerad)

Har som din bild fast lite siffrorna ser ut såhär:

tillgängligt utrymme: 38660 MB

Ursprunglig storlek 768

Maximal storlek 1536

Ska jag ändra så att de är lika? Vad ska jag ändra dom till isf?

Ja, jag ska defragmenterallite senare =)

Redigerad av Nick
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har som din bild fast lite siffrorna ser ut såhär:

768

1536

Ska jag ändra så att de är lika? Vad ska jag ändra dom till isf?

Ja, jag ska defragmenterallite senare =)

Ändra båda till 2048, det brukar vara en bra inställning om man inte har värstinghårddiskar. Fast iofs.. 2048 är stort det med ^_^ Mhm.. sätt de på 2048 :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ändra båda till 2048, det brukar vara en bra inställning om man inte har värstinghårddiskar. Fast iofs.. 2048 är stort det med ^_^ Mhm.. sätt de på 2048 ^_^

OKej, bara inget går sönder nu bara :)

Fixat, inget mer jag ska ändra?

Hade det där med RAMminnet eller HD'n att göra?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nej men.. växlingsfilen är inget farligt.. tvärtom :P Växlingsfilen är en del av hårddisken som används som extra RAM. Mer än så behöver du inte veta :)

Okej, verkar som om problemet har löst sig. Vet inte om det beror på ominstallationen eller att jag krånglade med Frame limiter(?),

I alla fall kommer jag inte att röra på Frame Limiter mer, så slipper jag troligen detta problem..

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, verkar som om problemet har löst sig. Vet inte om det beror på ominstallationen eller att jag krånglade med Frame limiter(?),

I alla fall kommer jag inte att röra på Frame Limiter mer, så slipper jag troligen detta problem..

Har inget att göra med framelimiter. Framelimiter är bara en sorts v-sync som capar fps vid 30. Du får röra den så mycket du vill. Jag och alla andra som spelar gta-sa har rört frame limiter så det ska du också kunna göra. Mitt tipps: stäng av frame limiter. OCH stäng av vsync i nvidias kontrol panel. Det borde lösa alla framtida problem med kapad fps. Dock har detta inget att göra med att du fått mega hack helt plötsligt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har inget att göra med framelimiter. Framelimiter är bara en sorts v-sync som capar fps vid 30. Du får röra den så mycket du vill. Jag och alla andra som spelar gta-sa har rört frame limiter så det ska du också kunna göra. Mitt tipps: stäng av frame limiter. OCH stäng av vsync i nvidias kontrol panel. Det borde lösa alla framtida problem med kapad fps. Dock har detta inget att göra med att du fått mega hack helt plötsligt.

Okej, får lita på vad du säger =)

Vart stänger jag av v-sync?

Kan det vara denna som ställer till det för mig?

Det enda jag gjorde innan jag fick "megalaggen" var att installera FRAPS och ändrade lite på Frame Limiter..

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, får lita på vad du säger =)

Vart stänger jag av v-sync?

Kan det vara denna som ställer till det för mig?

Det enda jag gjorde innan jag fick "megalaggen" var att installera FRAPS och ändrade lite på Frame Limiter..

Kan vara att spelet bara cp:ade sig helt enkelt. Spelet slutade att fungera.. inget hände när jag tryckte på exe:n. Tog bort .set filen.. och det startade ^_^

För att stänga av v-sync:

post-31-1119817884_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skrivet (redigerad)

Okej, och vad är det v-sync gör som inte är bra?

Tack för all hjälp!!

EDIT: Direkt jag slog av FRAME LIMITER kom detta problem igen, jag satte på FL och startade om spelet, och nu är det som vanligt. INga lagg...

Vad är det för fel?

När jag stängde av V-sync gick all loadskit asfort, ska det vara så? ^_^

EDIT2: Spelet fungerar inte med Frame Limiter ON heller nu..

EDIT3: Har installerat om spelet, fungerar fortfarande INTE. Vad ska jag göra?

Redigerad av Nick
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det är något annat än Vsync/framelimiter som strular. Det v-sync gör är: Den gör så att din dator inte kan få mer fps än vad du har i Hz. Ex. Du sätter 85hz på din skärm. Då gör vsync att du bara kan få 85fps. "meh, 85 fps är tillräckligt" kanske du tänker. Men CPU:n får tänka och resurser går åt för att hålla fps:en nere - onödig prestanda förlust.

I Nvidias kontroll panel (samma ställe där du ändrade vsync) så kolla om du har "anastropic filtrering" och "anti aliesing" på AV. De här kan döda prestandan.

gå hit: D:\Documents and Settings\*ditt namn*\Mina dokument\GTA San Andreas User Files. Hitta filen "gta_sa.set". Klipp ut den och klistra in den till skrivbordet. Testa starta spelet.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det är något annat än Vsync/framelimiter som strular. Det v-sync gör är: Den gör så att din dator inte kan få mer fps än vad du har i Hz. Ex. Du sätter 85hz på din skärm. Då gör vsync att du bara kan få 85fps. "meh, 85 fps är tillräckligt" kanske du tänker. Men CPU:n får tänka och resurser går åt för att hålla fps:en nere - onödig prestanda förlust.

I Nvidias kontroll panel (samma ställe där du ändrade vsync) så kolla om du har "anastropic filtrering" och "anti aliesing" på AV. De här kan döda prestandan.

gå hit: D:\Documents and Settings\*ditt namn*\Mina dokument\GTA San Andreas User Files. Hitta filen "gta_sa.set". Klipp ut den och klistra in den till skrivbordet. Testa starta spelet.

Hittade "Anisotropic filtering" och "Inställ. för kantutjämning", är det dessa du menar? Ska jag slå av dessa två?

Har redan testat att ta bort gta.set ...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor