Jump to content

Fotografier

Foo
 Share

Recommended Posts

Jo, jag är nyfiken också. :ph34r: Värt att nämnas är dock att det är första gången jag fotograferar med systemkamera, och att jag kör helt manuellt. Men men, det skall som sagt bli riktigt intressant. :P

Kan inte du förklara det här med HDR-bilder lite mer? Jag vet att man tar flera bilder på samma motiv med olika exponeringar och klipper sedan ihop, men varför kan man inte bara mörklägga vissa delar av bilden i PS, istället för att ta en annan och klippa in m.m.?

Skulle också vara intressant och se hur en HDR-bild ser ut utan "HDR"!

För att digitalkameror inte har tillräckligt stort ljusomfång för att få med nyanser där 'extrema' ljusförhållanden äger rum. Man tar alltså tre bilder, olika exponerade. I detta fall tog jag tre bilder - Den första bilden tas med 'exponeringsvärde' 0, den andra blir underexponerad ('för' mörk), med ett exponeringsvärde på -2 steg, och den tredje blir överexponerad ('för' ljus), med ett värde på +2 steg.

I alla tre bilder finns det delar där det inte finns någon bildinformation, delar som antingen är helt vita, eller helt svarta. Däremot, om man lägger ihop alla tre, blir det ett mysigt resultat. Man får ett större ljusomfång, helt enkelt, med HDR.

post-8685-1190041279_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

För att digitalkameror inte har tillräckligt stort ljusomfång för att få med nyanser där 'extrema' ljusförhållanden äger rum. Man tar alltså tre bilder, olika exponerade. I detta fall tog jag tre bilder - Den första bilden tas med 'exponeringsvärde' 0, den andra blir underexponerad ('för' mörk), med ett exponeringsvärde på -2 steg, och den tredje blir överexponerad ('för' ljus), med ett värde på +2 steg.

I alla tre bilder finns det delar där det inte finns någon bildinformation, delar som antingen är helt vita, eller helt svarta. Däremot, om man lägger ihop alla tre, blir det ett mysigt resultat. Man får ett större ljusomfång, helt enkelt, med HDR.

Fan vad läckert! Och tack för en jättebra förklaring. :ph34r:

Jag är på extremt bra fotohumör. Fast jag har ingen film nu. Har ni tips på bra länkar där man kan se sjuka bilder m.m.?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tips: Ladda inte upp bilder i 6-10 megapixels storlek, det blir svårt att skaffa sig ett helhetsintryck om den tar upp hela skärmen och det tar en enorm tid att ladda bilderna. Visst skalar Beffo ner bilderna, men det blir misslyckat och det tar fortfarande lång tid att ladda 1,5-3 mb. Minska istället ner till 800*600 och välj en hyfsat hög kvalitet.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tips: Ladda inte upp bilder i 6-10 megapixels storlek, det blir svårt att skaffa sig ett helhetsintryck om den tar upp hela skärmen och det tar en enorm tid att ladda bilderna. Visst skalar Beffo ner bilderna, men det blir misslyckat och det tar fortfarande lång tid att ladda 1,5-3 mb. Minska istället ner till 800*600 och välj en hyfsat hög kvalitet.

Tänkte göra det, men jag hade inte riktigt tid.

Ska göra det i fortsättningen då jag ska visa bilder. :ph34r:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

I Photoshop sedan, hur gör du där? Öppnar du en bild och lägger de andra två över den första? Eller gör du något annat?^_^

Fram tills för några veckor sedan har jag använt Photoshop, och pulat ihop bilderna manuellt, med hjälp av lagermasker. Har dock kommit fram till att programmet Photomatix Pro gör det mycket bättre och snabbare!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hur jobbar man med tre olika bilder samtidigt? Jag har det senaste ps tror jag, men jag fattar inte ett skit. Jag har försökt i veckor med att kunna arbeta med samma bild på tre olika sätt och sen lägga ihop dom, men jag vet inte hur man gör ><.

Hur gör man? ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Åh, tufft! Verkligen :)

Hur jobbar man med tre olika bilder samtidigt? Jag har det senaste ps tror jag, men jag fattar inte ett skit. Jag har försökt i veckor med att kunna arbeta med samma bild på tre olika sätt och sen lägga ihop dom, men jag vet inte hur man gör ><.

Hur gör man? :)

Det är faktiskt inte samma bild, det är tre olika bilder (från stativ), tagna precis efter varandra. Bracket-funktionen på kameran gör det möjligt att få tre olikt exponerade bilder, vilket är lämpligt för t ex. HDR.

Edit: Kanske hör mer hemma i Bildredigeringstråden, men "Fotografier" känns mer hemtrevligt.

post-8685-1190230054_thumb.jpg

Redigerad av AngryAxel
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Åh, tufft! Verkligen :)

Det är faktiskt inte samma bild, det är tre olika bilder (från stativ), tagna precis efter varandra. Bracket-funktionen på kameran gör det möjligt att få tre olikt exponerade bilder, vilket är lämpligt för t ex. HDR.

På så vis. Går det inte att gå tillväga på samma sätt, via ps?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor