Merkky Skrivet 5 september, 2007 Rapportera Share Skrivet 5 september, 2007 En annan sak. På alla mina bilder syns en dustspot rätt så långt upp (dock inte på nagelbilden). Jag har putsat försiktigt med en glasögonduk på linsen, men det hjälper inte. Har du någon aning om vart smutsen kan ligga? "Baksidan" av objektivet? Domdomdomdooom. Sensorsmuts! Undvik att ta bort objektivet, oftast då damm och skit kommer in i kameran. Det är inget man rengör själv, då sensorn är grymt känslig, och det kostar typ en tusenlapp att skicka iväg den på rengöring sålänge du inte har nån fin försäkring som täcker sånt. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Curly Skrivet 5 september, 2007 Rapportera Share Skrivet 5 september, 2007 Domdomdomdooom. Sensorsmuts! Undvik att ta bort objektivet, oftast då damm och skit kommer in i kameran. Det är inget man rengör själv, då sensorn är grymt känslig, och det kostar typ en tusenlapp att skicka iväg den på rengöring sålänge du inte har nån fin försäkring som täcker sånt. Sensorn kommer man aldrig åt, sitter en glasskiva framför den. Att göra ren sensorn själv är vanligt nuförtiden, i alla fall bland de som hållt på ett tag. Man behöver inte ens röra nånting, det går att rengöra genom att införskaffa sig en blåsbälg eller luft på burk och aktivera sensorrengöring i menyn och sen blåsa. Nikon hade väl kampanj i somras på att det ingår några rengöringar av kameran. Sök på sensorrengöring på Fotosidans forum. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Foo Skrivet 5 september, 2007 Skapat av Rapportera Share Skrivet 5 september, 2007 Domdomdomdooom. Sensorsmuts! Undvik att ta bort objektivet, oftast då damm och skit kommer in i kameran. Det är inget man rengör själv, då sensorn är grymt känslig, och det kostar typ en tusenlapp att skicka iväg den på rengöring sålänge du inte har nån fin försäkring som täcker sånt. Blåsbälg + exponera = På så sätt kommer du åt sensorn och kan blåsa bort dam, har själv fått göra det 2 ggr och det har blivit lika fritt från störande mörka prickar på bilden varje gång! Dock om du har annan smuts som inte vill blåsa bort rekomenderar jag att lämna inm den, även om det kan göras på egen hand. I vissa fall blåser dammet bara runt och hamnar på ett annat ställe på sensorn, så några försök kan behövas. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Maimstream Skrivet 5 september, 2007 Rapportera Share Skrivet 5 september, 2007 (redigerad) Edit. Redigerad 5 september, 2007 av Maimstream Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
AngryAxel Skrivet 5 september, 2007 Rapportera Share Skrivet 5 september, 2007 Vet inte om det gäller för D40 (det är den du har, right?), men då jag köpte min D80 fick jag tre års "check and clean" på köpet, så om det också gäller för din kamera, rekommenderar jag dig att åka in till Nikon Center, Haga Norra, och be dem rensa sensorn, och kanske fråga om råd ang- hur man gör det själv. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
RavenE Skrivet 5 september, 2007 Rapportera Share Skrivet 5 september, 2007 (redigerad) Vet inte om det gäller för D40 (det är den du har, right?), men då jag köpte min D80 fick jag tre års "check and clean" på köpet, så om det också gäller för din kamera, rekommenderar jag dig att åka in till Nikon Center, Haga Norra, och be dem rensa sensorn, och kanske fråga om råd ang- hur man gör det själv. Gissar att du skulle quotat mig där, right? Yes, det är en D40 jag har. Vet inte om det ingick något sådant, tror inte det. Kan man lämna in kameran där och betala för det? Pratade med en av mina medialärare idag, han är bra på kameror. Han visade på sin (D50) hur han gjorde då han fick dustspots. Han skruvade av objektivet och tryckte ner avtryckarknappen så att 'spegeln' åkte upp och sensorn blev synlig. Där sa han att man kunde blåsa lite försiktigt. Provade det idag, men det blev inget bättre. Redigerad 5 september, 2007 av RavenE Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Maimstream Skrivet 5 september, 2007 Rapportera Share Skrivet 5 september, 2007 Gissar att du skulle quotat mig där, right? NEJ, han ignorerade mig bara Vad är det för fel på mina skitbilder? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
AngryAxel Skrivet 5 september, 2007 Rapportera Share Skrivet 5 september, 2007 NEJ, han ignorerade mig bara Vad är det för fel på mina skitbilder? *gasp* Inte alls! Satt däremot på en laptop, som vägrade ladda dina bilder. Nu när är tillbaka vid min 'stora' dator, så har jag har sett dem, däremot, tyckte jag inte att det var något speciellt med dem Den blåaktiga tonen i bilderna är helt okej, men de flesta är för mörka/för suddiga för att egentligen ge bilden någon substans. Halvintressanta motiv. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
samuelszon Skrivet 5 september, 2007 Rapportera Share Skrivet 5 september, 2007 Ny Hemsida Älska! Otroligt vackert, även om jag tycker siluettbilder är fantastiskt uttjatade. http://www.bahnhof.se/wb821316/images/u.JPG Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Merkky Skrivet 6 september, 2007 Rapportera Share Skrivet 6 september, 2007 Edit. Njah, inte så bra. Högt brus, dålig skärpa, mörka och otydliga. Bättre kan du... Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Maimstream Skrivet 6 september, 2007 Rapportera Share Skrivet 6 september, 2007 (redigerad) *gasp* Inte alls! Satt däremot på en laptop, som vägrade ladda dina bilder. Nu när är tillbaka vid min 'stora' dator, så har jag har sett dem, däremot, tyckte jag inte att det var något speciellt med dem Den blåaktiga tonen i bilderna är helt okej, men de flesta är för mörka/för suddiga för att egentligen ge bilden någon substans. Halvintressanta motiv. Fniss. Du 'r gullig. Njah, inte så bra. Högt brus, dålig skärpa, mörka och otydliga. Bättre kan du...Inte med den kameran jag just nu har. En Avant S3, b[de jag och andra personer som nyttjar denna kameran tycker att den 'r skitkass. Jag fick den i konfirmationspresent, och jag 'r grymt pank och kan p[ s[ vis inte f[ tag p[ n[gon ny kamera. Ironi. Lol. Stavfel. Redigerad 6 september, 2007 av Maimstream Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Foo Skrivet 6 september, 2007 Skapat av Rapportera Share Skrivet 6 september, 2007 (redigerad) Älska! Otroligt vackert, även om jag tycker siluettbilder är fantastiskt uttjatade. http://www.bahnhof.se/wb821316/images/u.JPG Redigerad 6 september, 2007 av Foo Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
BigBear Skrivet 7 september, 2007 Rapportera Share Skrivet 7 september, 2007 Poppis med solnedgångar. Här är en från 19:22 igår. http://www.uppladdning.net/bilder/blandat/3a5161a7fd9d452f53bced57c14ef438.jpg Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Kebab Skrivet 7 september, 2007 Rapportera Share Skrivet 7 september, 2007 Var det du som tog den? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
antepanteboy Skrivet 7 september, 2007 Rapportera Share Skrivet 7 september, 2007 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Mathias Skrivet 7 september, 2007 Rapportera Share Skrivet 7 september, 2007 Var det du som tog den? Enligt "möt forumiten" är det just Foo som är denne "David Bjurhede" @Antepante: Gillar bilderna på din bror (?), lite trixande i photoshop skulle kunna förbättra bilderna ytterligare. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Hew Skrivet 7 september, 2007 Rapportera Share Skrivet 7 september, 2007 (redigerad) Gillar bilderna på äpplerna, men känns som att bilderna skulle vara snyggare med färg. Annars var kollaget du(?) knåpat ihop asfult Edito: Alltså resten av bilderna var inte asfula, utan hur bilderna var placerade typ. Redigerad 7 september, 2007 av Hew Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
AngryAxel Skrivet 7 september, 2007 Rapportera Share Skrivet 7 september, 2007 (redigerad) stor bild Kreativt användande av studsmatta - Gillas! Edit nr. 2 - Tog ett kort på Marvin. Redigerad 7 september, 2007 av AngryAxel Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
antepanteboy Skrivet 7 september, 2007 Rapportera Share Skrivet 7 september, 2007 Gillar bilderna på äpplerna, men känns som att bilderna skulle vara snyggare med färg. Annars var kollaget du(?) knåpat ihop asfult Edito: Alltså resten av bilderna var inte asfula, utan hur bilderna var placerade typ. Jag vet , Det var egentligen inte menigen att det skulle bli ett collage, orkade inte bara tanka upp alla bilder en i taget, tack för kommentarerna! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
spajdermän Skrivet 7 september, 2007 Rapportera Share Skrivet 7 september, 2007 Poppis med solnedgångar. Här är en från 19:22 igår. http://www.uppladdning.net/bilder/blandat/...d57c14ef438.jpg Solnedgångar sa vi. Bidrar med en från någon vecka sen jag också då Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts