Jump to content

Fotografier

Foo
 Share

Recommended Posts

Min bror berättade idag att jag kunde få hans analoga systemkamera om jag ville - en likadan som min mammas, en skitfin gammal Canon AE-1. :rolleyes: De bilder som min mamma tar blir sjukt jävla grymma, det är vykortskvalitet på dem, så jag längtar tills och börja fota.

Enda nackdelen är att det tyvärr inte är en digital, och att man måste framkalla bilderna, men det är väl en bra början. ^_^

Att jämnföra digitala bilder på en datorskärm med bilder som man framkallat är som att jämnföra Ica Cola mot Coca Cola.

Framkallade bilder är mycket mycket bättre och finare

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Att jämnföra digitala bilder på en datorskärm med bilder som man framkallat är som att jämnföra Ica Cola mot Coca Cola.

Framkallade bilder är mycket mycket bättre och finare

OK, ursäkta muppigheten nu, men jag tycker faktiskt bättre Ica Cola är bättre än Coca Cola. :shifty:

Men visst har du rätt, jag håller med. Bilderna blir bättre men du får ingen förhandsvisning i någon skärm, du kan inte radera en dålig bild, det kostar för att kunna plåta och för att kunna få fram dem.

Redigerad av samuelszon
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Fina, gillar två sista bäst.

Vad var det för läger?

Jo, de var kanske bäst, men jag gillar glädjen och livet i de andra. (w00t)

Vår församling, (ja, jag är kristen) Betaniaförsamlingen Alfta, och en till, missionsförsamlingen Alfta, åkte på läger tillsammans för att liksom lära känna varandra bättre.

Glömde en.

Spindelnät:

Quickie: @EuN: I like it. Ser ut som att han går på vattnet :shifty:

Redigerad av spajdermän
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kollade igenom mina inställningar på min kamera idag. Jag fann att det fanns två färgsystem, eller vad det heter. NCS och PAL. Är det någon här som har någon som helst aning om vilket format som är bäst eller bör använda? Läste om detta på Wikipedia men fattade null. Så, vad skall jag använda, NCS eller PAL? :shifty:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Min kamera har fruktansvärda problem med mörker. Om jag donar lite med inställningarna så att den ska ta upp mycket ljus etc så ska det funka bra. Och det gör det - bara om man håller in shutter-knappen halvvägs. När jag väl knäpper bilden kommer en grainig, mörk och ful bild fram. Inställningarna gäller bara när jag håller in den halvvägs. Vad göra?

Jag har en Panasonic Lumix.

Exempel:

Redigerad av P-C
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Min kamera har fruktansvärda problem med mörker. Om jag donar lite med inställningarna så att den ska ta upp mycket ljus etc så ska det funka bra. Och det gör det - bara om man håller in shutter-knappen halvvägs. När jag väl knäpper bilden kommer en grainig, mörk och ful bild fram. Inställningarna gäller bara när jag håller in den halvvägs. Vad göra?

Jag har en Panasonic Lumix.

Har också märkt att det ser bättre ut i displayfönstret innan bilden tagits, i vissa kompaktkameror, dock vet jag inte varför det är så. Pröva att ljusa upp i Photoshop, samt använda NoiseNinja för att få bort jobbigt brus. Det blir ingen brusfri bild, men klart bättre, i de flesta fall.

f.ö. har jag uppdaterat min fotosida, med nya, fina knappar, kategorier, och fler bilder! yay! - www.explosionsandstuff.net/photo

Redigerad av AngryAxel
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Var nyligen på läger med min församling.

Konstruktiv kritik uppskattas :rolleyes:

Orginalbilder i all ära, men jag tycker att du i alla fall kan beskära de lite och lägga till en ram. Det räknas knappast som fusk. Det är inte så snyggt när halva bilden, speciellt på porträtt, består av ingenting. Då är det snyggare om det bara är en liten bit ovanför huvudets slut som syns.

Jag gjorde ett exempel på en bild och gjorde också bakgrunden en gnutta svartvit, beskar (heter det så?) och la till en svart ram. Då blir det plötsligt mycket snyggare. :)

Den sista var annars ganska fin.

post-10601-1187261427_thumb.jpg

Redigerad av samuelszon
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vad för objektiv? -_- Jag måste köpa ett nytt nu snart, gärna ett vidvinkel eller ett superzoom objektiv..

Raka motsatsen mot varandra, vad är det du vill fota?

---

Mor&far ska köpa ny kamera och funderar på kompaktkamera från Canon (minns inte modellen nu), kravet är att den ska vara så vidvinklig som möjligt - men samtidigt kompakt - och gärna med hög ISO. Finns det några andra gryma tips förutom Canons nya modeller?

De erbjöd mig en kamera också (när de ändå köpte :P), men sa att jag höll det erbudandet inne isället.

Redigerad av The Dude
Länk till kommentar
Dela på andra sidor