Jump to content

Fotografier

Foo
 Share

Recommended Posts

En bild jag tog på min bror. Det är från Mällbystrand, ligger typ vid båstad.

Bild

Jättebra bild, verkligen! Det enda jag kan tänka mig bli bättre, är om du klonar bort den lilla ljusa pricken mellan huvudet och solen, och om ditt motiv hade varit med engagerat - dvs inte klia sig i rumpan. Möjligtvis också om bilden hade stått på andra ledden, så att det blev någon slags panoramavy (himlen en bit ovanför solen är inte jätteintressant). Men, som sagt - Fin bild, gillar verkligen vågorna vid hans fötter (vilka endast framträtt ännu mer om den hade varit panorama)

Redigerad av AngryAxel
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Passar på att säga att jag köpt mig en riktig kamera nu, så nu är det slut på mobilkamerabilder. :rolleyes:

Nikon D40 blev det, 4790:-.

Enda nackdelen är att den kommer på fredag. ^_^

Fantastiskt.

Varför köper varenda kotte här out of the blue en D40 för 5000:- egentligen? Jag ser inte många bra fotografer här om jag ska vara helt ärlig och jag förstår inte hur folk kan lägga hela lönecheckar på något som antagligen kommer stå i bokhyllan om ett halvår? Jag använder en liten digitalkamera för 1500:- . Visst, skulle sitta fint med mer manuella funktioner men den funkar. Du behöver inte 29cm kuk för att få en tjej att kommma. ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Fantastiskt.

Varför köper varenda kotte här out of the blue en D40 för 5000:- egentligen? Jag ser inte många bra fotografer här om jag ska vara helt ärlig och jag förstår inte hur folk kan lägga hela lönecheckar på något som antagligen kommer stå i bokhyllan om ett halvår? Jag använder en liten digitalkamera för 1500:- . Visst, skulle sitta fint med mer manuella funktioner men den funkar. Du behöver inte 29cm kuk för att få en tjej att kommma. :rolleyes:

En systemkamera kan vara en fet morot för att bli bra på foto; de öppnar verkligen för möjligheter man inte kan åstakomma med en 'vanlig' kompaktkamera. När jag köpte min D80 kunde jag inte överdrivet mycket om foto, men känner att jag lärt mig riktigt mycket sedan dess. Sedan är det också så mycket roligare med en DSLR, oavsett om man är skillad eller inte. Sedan går den ju alltid att sälja på blocket, skulle man ångra sig - just D40 har jag för mig går för nästan nypris.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

En systemkamera kan vara en fet morot för att bli bra på foto; de öppnar verkligen för möjligheter man inte kan åstakomma med en 'vanlig' kompaktkamera. När jag köpte min D80 kunde jag inte överdrivet mycket om foto, men känner att jag lärt mig riktigt mycket sedan dess. Sedan är det också så mycket roligare med en DSLR, oavsett om man är skillad eller inte. Sedan går den ju alltid att sälja på blocket, skulle man ångra sig - just D40 har jag för mig går för nästan nypris.

Visst, jag skulle inga banga på en D40 men jag blir lite trött på att se diverse emos och esteter i skolan gå runt med sina feta kameror runt halsen och tycka att det är 'konst' att fota en penna på ett bord och sen slappa ett photoshop-filter på det. Suck, suck - jag kanske bara är avundsjuk, vem vet?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Visst, jag skulle inga banga på en D40 men jag blir lite trött på att se diverse emos och esteter i skolan gå runt med sina feta kameror runt halsen och tycka att det är 'konst' att fota en penna på ett bord och sen slappa ett photoshop-filter på det. Suck, suck - jag kanske bara är avundsjuk, vem vet?

Själv går jag Media, och tänker rikta in mig på foto nu i åk 2. Jag känner redan nu att jag behöver en bra kamera för att kunna utvecklas inom det området, de kameror jag har använt hittills privat är standard-digitalkameror. Och mobilen förstås, vilket ni har sett.

Jag hade kunnat lägga ut betydligt mer pengar på kameran, hade tänkt köpa en EOS400 (tror det var den), det var innan jag hittade D40. D40 och EOS400(?) var snarlika, D40 saknade några funktioner, men var betydligt billigare. Därför föll en liten del av lönen på den.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Visst, jag skulle inga banga på en D40 men jag blir lite trött på att se diverse emos och esteter i skolan gå runt med sina feta kameror runt halsen och tycka att det är 'konst' att fota en penna på ett bord och sen slappa ett photoshop-filter på det. Suck, suck - jag kanske bara är avundsjuk, vem vet?
Att använda Photoshop är ju fusk :rolleyes:

Själv använder jag också en liten digitalkamera (Avant S2, or whatever (

)), men jag skulle verkligen inte ta och köpa någon systemkamera på ett bra tag, då jag vet att jag inte tar så värst bra fotografier. Däremot har jag funderat på att skaffa en bättre digitalkamera, även fastän min vän (Ja, jag har några) har tjatat på mig att köpa en systemkamera, att köpa en begagnad systemkamera, att rusta upp hans fars gamla systemkamera att...

Dessutom tycker jag att man ska få lite mer kritik och kommentarer ifrån lite fler ställen än ett forum för att man ska känna att man verkligen utvecklas. Jag vet att det finns personer som inte kan ett piss om fototeknik men ändå säger "Snygg bild!", "Skitsnygg, verkligen" och liknande för att man känner och inte vill såra personen, fastän bilderna kan vara rena skräp.

Det är så om allting, man ska aldrig förlita sig på den kritik man får ifrån människor man känner/"känner" eller liknande, om man inte redan vet att det är rättvis kritik man får.

Men det är min åsikt, det.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Dessutom tycker jag att man ska få lite mer kritik och kommentarer ifrån lite fler ställen än ett forum för att man ska känna att man verkligen utvecklas. Jag vet att det finns personer som inte kan ett piss om fototeknik men ändå säger "Snygg bild!", "Skitsnygg, verkligen" och liknande för att man känner och inte vill såra personen, fastän bilderna kan vara rena skräp.

Personligen ger jag sann kritik. Tycker jag att en bild är dålig, så säger jag det och ger tips på vad som kan förbättras. Det gäller såklart inte bara bilder, utan allt som man kan ge kritik till.

Och visst har du rätt om det med att få kritik från andra ställen än the one and only GTAsajten. Men är man intresserad av något och vill utvecklas inom det så tycker jag att man bör satsa på det. :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Personligen ger jag sann kritik. Tycker jag att en bild är dålig, så säger jag det och ger tips på vad som kan förbättras. Det gäller såklart inte bara bilder, utan allt som man kan ge kritik till.

Och visst har du rätt om det med att få kritik från andra ställen än the one and only GTAsajten. Men är man intresserad av något och vill utvecklas inom det så tycker jag att man bör satsa på det. :rolleyes:

Det är sant, jag borde ju ha lagt till att om man tycker något är kul och man vill göra det, så ska man inte sluta med det, man kan ju inte utvecklas om man inte övar.
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Min bror berättade idag att jag kunde få hans analoga systemkamera om jag ville - en likadan som min mammas, en skitfin gammal Canon AE-1. :rolleyes: De bilder som min mamma tar blir sjukt jävla grymma, det är vykortskvalitet på dem, så jag längtar tills och börja fota.

Enda nackdelen är att det tyvärr inte är en digital, och att man måste framkalla bilderna, men det är väl en bra början. ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra sidor