Vinnie Skrivet 5 januari, 2010 Rapportera Share Skrivet 5 januari, 2010 En D300, jag gillar den väldigt mycket. Önskar dock jag kunde filma med den. Vad har du för prisnivå? Skulle också vilja kunna filma, men då blir det någon tusenlapp dyrare.. Funderar på att köpa en instegsmodell och jämför man dessa finns det inga direkt stora skillnader. En D60 med kitobjektiv får man begagnad för runt 3500 vilket lockar rejält. Vill inte lägga allt för mycket pengar på detta utan att veta hur mycket jag verkligen kommer använda kameran. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
P-C Skrivet 5 januari, 2010 Rapportera Share Skrivet 5 januari, 2010 (redigerad) Jag ska köpa systemkamera! Vad har forumiterna för kameror och vad tycker ni om dem? Tog min nya D3000s oskuld och blev väldigt nöjd! Här är lite indienbilder! Kommer fler tror jag! Redigerad 5 januari, 2010 av P-C Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Vinnie Skrivet 5 januari, 2010 Rapportera Share Skrivet 5 januari, 2010 Tog min nya D3000s oskuld och blev väldigt nöjd! Här är lite indienbilder! Kommer fler tror jag! http://img.photobucket.com/albums/v231/Akaast/rickshaw-1.jpg http://img.photobucket.com/albums/v231/Akaast/batpil.jpg http://img.photobucket.com/albums/v231/Akaast/ganges.jpg http://img.photobucket.com/albums/v231/Akaast/gata.jpg Ruskigt fina bilder! Vad tycker du om att inte ha inbyggd AF? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
P-C Skrivet 5 januari, 2010 Rapportera Share Skrivet 5 januari, 2010 Ruskigt fina bilder! Vad tycker du om att inte ha inbyggd AF? Tack! Den har visst AF. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Vinnie Skrivet 5 januari, 2010 Rapportera Share Skrivet 5 januari, 2010 Tack! Den har visst AF. Mm men den i objektivet, vilket gör en lite låst. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
AngryAxel Skrivet 5 januari, 2010 Rapportera Share Skrivet 5 januari, 2010 Mm men den i objektivet, vilket gör en lite låst. Lite, ja - men såvida du inte ska handla en massa gamla gluggar klarar du dig rätt bra. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
The Dude Skrivet 22 januari, 2010 Rapportera Share Skrivet 22 januari, 2010 (redigerad) Jag var utan internet ett par timmar idag så jag satte mig och redigerade bilder från förra våren i stugan. Kamera: EOS 30D med 17-85mm objektiv. Redigerad 15 februari, 2023 av The Dude Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
AngryAxel Skrivet 6 februari, 2010 Rapportera Share Skrivet 6 februari, 2010 Jag var utan internet ett par timmar idag så jag satte mig och redigerade bilder från förra våren i stugan. Kamera: EOS 30D med 17-85mm objektiv. Härliga bilder! Snubben på sista bilden ser ut som Mikael Juntti, är det han? Fotade Andreas Grega igår, till en artikel en vän skriver. Sjukt trevlig var han, typ så o-divig, opretentils och nere-på-jorden man kan bli. Lägger upp fler bilder när tidningen kommer. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
The Dude Skrivet 19 mars, 2010 Rapportera Share Skrivet 19 mars, 2010 Härliga bilder! Snubben på sista bilden ser ut som Mikael Juntti, är det han? Fotade Andreas Grega igår, till en artikel en vän skriver. Sjukt trevlig var han, typ så o-divig, opretentils och nere-på-jorden man kan bli. Lägger upp fler bilder när tidningen kommer. Nope. Det är min kusin. --- Kafka hade det inte heller så roligt. Kamera Nikon D90 objektiv: 18mm iso: L 1.0 (lägsta möliga på kameran, kan någon förklara vad detta innebär? Det är vanliga isotal ner till 200 men sen står det L istället) sen är det en HDR-merge av 5 bilder med slutartider från 1,5 sek till 1/60 sek. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
AngryAxel Skrivet 19 mars, 2010 Rapportera Share Skrivet 19 mars, 2010 Kamera Nikon D90 objektiv: 18mm iso: L 1.0 (lägsta möliga på kameran, kan någon förklara vad detta innebär? Det är vanliga isotal ner till 200 men sen står det L istället) sen är det en HDR-merge av 5 bilder med slutartider från 1,5 sek till 1/60 sek. Det är grymt bra att du experimenterar och så, men jag skulle säga att det inte finns någon som helst anledning att köra HDR på den. ISO L 1.0 (eller något sådant) är samma sak som ISO 100 - är inte helt säker på varför det heter som det gör, det har väl med definitionen av ISO att göra, eller så. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
The Dude Skrivet 19 mars, 2010 Rapportera Share Skrivet 19 mars, 2010 Det är grymt bra att du experimenterar och så, men jag skulle säga att det inte finns någon som helst anledning att köra HDR på den. ISO L 1.0 (eller något sådant) är samma sak som ISO 100 - är inte helt säker på varför det heter som det gör, det har väl med definitionen av ISO att göra, eller så. Jag tycker HDR kan få kontrasten i bilder att se ut mycket mer som ögat uppfattar den (om man inte överdriver det förstås). Här är hela bilden: http://i283.photobucket.com/albums/kk293/b...fkaKontrast.jpg Inte bara användbart för mindblowing landskapsbilder imo. Nu var iofs den sista bilden där ett dåligt exempel eftersom jag skruvade upp kontrasten en bra bit. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
AngryAxel Skrivet 19 mars, 2010 Rapportera Share Skrivet 19 mars, 2010 Jag tycker HDR kan få kontrasten i bilder att se ut mycket mer som ögat uppfattar den (om man inte överdriver det förstås). Här är hela bilden: http://i283.photobucket.com/albums/kk293/b...fkaKontrast.jpg Inte bara användbart för mindblowing landskapsbilder imo. Nu var iofs den sista bilden där ett dåligt exempel eftersom jag skruvade upp kontrasten en bra bit. Alright, smaken är som baken. Jag menar bara att kameran tar in all ljusinformation i det fallet ändå (om man fotar med RAW), och att man skulle kunna få ett mer ögon-likt spektrum med typ... lite 'Fill light'. Vems kamera är det? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
The Dude Skrivet 19 mars, 2010 Rapportera Share Skrivet 19 mars, 2010 (redigerad) Alright, smaken är som baken. Jag menar bara att kameran tar in all ljusinformation i det fallet ändå (om man fotar med RAW), och att man skulle kunna få ett mer ögon-likt spektrum med typ... lite 'Fill light'. Vems kamera är det? Utan HDR:en hade ju kudden blivit överexponerad och skuggan i laptopen underexponerad. Ljusskillnaden var stor men man ser ju inte det på bilden just eftersom den är mergad av flera. RAW i sig gör väl inte att kameran kontrast bättre? Kameran tillhör Miss K. Redigerad 19 mars, 2010 av The Dude Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Boomer Skrivet 21 mars, 2010 Rapportera Share Skrivet 21 mars, 2010 http://fc00.deviantart.net/fs71/f/2010/080/f/0/Coming_Up_by_Permlid.jpg Lite äldre bild. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
P-C Skrivet 21 mars, 2010 Rapportera Share Skrivet 21 mars, 2010 http://fc00.deviantart.net/fs71/f/2010/080/f/0/Coming_Up_by_Permlid.jpg Lite äldre bild. Är det något filter på? Mycket fint, ser ut som något ur en Monet-tavla! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Boomer Skrivet 21 mars, 2010 Rapportera Share Skrivet 21 mars, 2010 ^- Ett styck gråfilter + lite längre slutartid + fifflande med diverse kamerainställningar. Tack, btw. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
AngryAxel Skrivet 21 mars, 2010 Rapportera Share Skrivet 21 mars, 2010 (redigerad) ^- Ett styck gråfilter + lite längre slutartid + fifflande med diverse kamerainställningar. Tack, btw. En del photoshoppande också? Typ, färgkorrigeringar, uppskärpning? Bilden var sjukt bra, förresten! Redigerad 21 mars, 2010 av AngryAxel Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Boomer Skrivet 21 mars, 2010 Rapportera Share Skrivet 21 mars, 2010 ^_ Självklart jag pysslat lite med RAW-filen också, annars skulle ju färgerna aldrig varit så pass fulla med liv. Har, som du sa, även slängt på lite extra skärpa. Annars, så är det kamerainställningarna som gäller, D40 kan mer än vad folk tror. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Adrian G Skrivet 22 mars, 2010 Rapportera Share Skrivet 22 mars, 2010 Pappa köpte en systemkamera förra veckan som jag har fått leka runt lite med. Bäst att fortsätta med Thumbnails kanske, , Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Illousion Skrivet 25 mars, 2010 Rapportera Share Skrivet 25 mars, 2010 Provade morsans nya systemkamera för att se hur pass kvalitén blir. Rätt bra faktiskt. Nikon D40, för den som är intresserad. Och jävlar vad bra den tog upp smutsen på bilen! Så smutsig såg den inte ut att vara IRL ens. JA grillen är sprucken, men det är ingen "rishög", den är bara smutsig. Jag lovar. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts