Jump to content

Fotografier

Foo
 Share

Recommended Posts

Behöver lite hjälp tror jag..

Jag kör med en Nikon D60, har inte haft den så väldigt länge sen September 08 men har inte hunnit använda den mycket pga av vintern osv. Men det är så här, att idag när jag var ute för att ta lite kort för det kändes som allt för länge sen. Så fanns det inget bättre motiv än ankorna(!) på flaningen här i Trelleborg. I alla fall, det var ju grått och så p.g.a vädret så lite sådär halv mörkt/grått. Men saken är den att dom flesta bilderna jag knäppte blev suddiga, lite oskarpa. Och jag provade alla olika intsällningarna och jag är stadig på mina händer men ändå. Visst dom rörde sig lite sådär emellan åt men min gamla kamera ( Nikon Coolpix P4 ) Den fick inte så värst många suddiga vad jag minns.

Är det något jag missar, Slutartid osv? Som sagt, jag är inte värst jätte kunnig på dom sakerna än, lär så gott jag kan. Men alltså det jag undrar är om att dom blir oskarpa kan ha med någon inställning att göra, eller så känns det som det måste vara pga vädret och att dom rör sig för mycket för kameran. Blev lite konstigt förklarat känner jag nu.

Men om någon kunnig förstår så :)

Har kit objektivet mer VR på.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kan du lägga upp en bild så man får se? :)

Ja självklart :( Jag tar en bild som visar exakt hur jag menar med "suddig" :shifty:

Den känns allmänt oskarp trots att dom står "stil" liksom. Har några som är mer suddiga men denna är ändå ett objekt som är still men den känns ändå oskarp, ungefär det jag riktar mig på.

Bild 1

Edit: Lägger upp en till denna är lite suddigare Bild 2 Men ändå ganska stilla objekt.

Redigerad av MiRRe
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ja självklart :( Jag tar en bild som visar exakt hur jag menar med "suddig" :shifty:

Den känns allmänt oskarp trots att dom står "stil" liksom. Har några som är mer suddiga men denna är ändå ett objekt som är still men den känns ändå oskarp, ungefär det jag riktar mig på.

Ah, det var som jag trodde. Låter dock Axel eller någon annan kunnig person svara på vad det beror på. :)

Vilket läge använde du när du fotade?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ah, det var som jag trodde. Låter dock Axel eller någon annan kunnig person svara på vad det beror på. :)

Vilket läge använde du när du fotade?

Jag använde mest sport, den som finns på kameran, mest för jag tänker så här "då tar den bilden snabbt, eftersom dom rör sig lite" Men sen testade jag A, men det gick inte alls, sen testade jag den där det bara är utan blixt, den under Auto. Sen testade jag nog någon annan men dom här två borde vara tagna med sport. Eller Action kallas den nog , en liten gubbe som ser ut att hoppa eller något :(

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag använde mest sport, den som finns på kameran, mest för jag tänker så här "då tar den bilden snabbt, eftersom dom rör sig lite" Men sen testade jag A, men det gick inte alls, sen testade jag den där det bara är utan blixt, den under Auto. Sen testade jag nog någon annan men dom här två borde vara tagna med sport. Eller Action kallas den nog , en liten gubbe som ser ut att hoppa eller något :)

Jag undrar om det inte kan ha med att du har autoinställningar. Bländaren kan vara stor, vilket ger kort skärpedjup, slutaren kan vara halvlång, även om den ligger runt 60-80 kan dom bli suddiga. Sen kan ljuset, färgerna och så mycket annat också påverka. Testa läsa på lite om hur man ställer bländare och slutare själv, och vad som det innebär. Jag är dock inte säker på vad problemet är, men det är nog svårt att räkna ut om man inte knäppte bilden och tänkte på allt sånt själv.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag undrar om det inte kan ha med att du har autoinställningar. Bländaren kan vara stor, vilket ger kort skärpedjup, slutaren kan vara halvlång, även om den ligger runt 60-80 kan dom bli suddiga. Sen kan ljuset, färgerna och så mycket annat också påverka. Testa läsa på lite om hur man ställer bländare och slutare själv, och vad som det innebär. Jag är dock inte säker på vad problemet är, men det är nog svårt att räkna ut om man inte knäppte bilden och tänkte på allt sånt själv.

Okej tack, jag ska leta mig fram lite och läsa om just det.

Sökte lite på Google, fick väl "lite" klart för mig. Men känns som om jag förvirrar mig i dom olika :) Ska helt enkelt ta min manual och Läsa om och om igen tills det sitter och även testa mig fram :(

Har nu läst lite om bländare och slutartid, men om man är på A, vilket är det då man styr är det slutartid? Och förstår jag detta rätt

Slutartid = "Snabbhet"

Bländare = Ljus intaget?

Jag känner mig gaanska lost :/

Redigerad av MiRRe
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Okej tack, jag ska leta mig fram lite och läsa om just det.

Sökte lite på Google, fick väl "lite" klart för mig. Men känns som om jag förvirrar mig i dom olika :) Ska helt enkelt ta min manual och Läsa om och om igen tills det sitter och även testa mig fram :(

Har nu läst lite om bländare och slutartid, men om man är på A, vilket är det då man styr är det slutartid? Och förstår jag detta rätt

Slutartid = "Snabbhet"

Bländare = Ljus intaget?

Slutartid - Hur länge kameran tar in ljus

Bländare - Hur mycket ljus kameran tar in

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Om du är på A är du inne på bländarläget - A står för Aperture. Här bestämmer du hur stor bländare du vill ha. Bländaren är en slags öppning inuti kameran som man kan ändra storlek på, och den kontrollerar två saker - hur kort skärpedjupet ska vara och - som spajdermän sade - hur mycket ljus kameran släpper in. Här är en bra bild som visar detta. Ju större öppningen (bländaren) är, desto mer ljus släpps in. Ju mer ljus som släpps in, desto kortare slutartid kan du ha. Detta betyder att risken för suddiga bilder blir mindre. Ett bländarvärde på 4 innebär större bländare än ett bländarvärde på 16, som bilden visar. Förlåt om jag låter nedlåtande - jag försöker inte fördumma någon, utan bara förenkla det så mycket som möjligt. När man väl förstått hur det ligger till är det väldigt logiskt, och förståelse gör det så mycket enklare att själv experimentera.

Oroa dig inte, det gör alla i början!
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Axel, är tacksam för allt hjälp även er andra :(

Men har jag förstått detta rätt då :)

Det är bra att ha en stor öppning så att säga och ha en kort slutartid, alltså om jag fotar med A som jag blivit rekommenderad ett antal gånger. Så ändrade jag bländaren så om jag öppnar den helt, hur ändrar jag då slutartid eller det gör man inte på A kom jag att tänka på. Men jag öppnar den fullt, reglerar den slutartid själv sen eller ska man satsa på M för där ändrar man väl allt själv?

Förlåt om jag har dumma newbie frågor här , försöker bara få det att fastna :shifty:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Axel, är tacksam för allt hjälp även er andra :(

Men har jag förstått detta rätt då :)

Det är bra att ha en stor öppning så att säga och ha en kort slutartid, alltså om jag fotar med A som jag blivit rekommenderad ett antal gånger. Så ändrade jag bländaren så om jag öppnar den helt, hur ändrar jag då slutartid eller det gör man inte på A kom jag att tänka på. Men jag öppnar den fullt, reglerar den slutartid själv sen eller ska man satsa på M för där ändrar man väl allt själv?

Precis, det gör den - den gör en mätning av ljusförhållandena, och väljer den slutartid som passar bäst för att få en bra exponering.

På M ändrar du både bländare och slutartid själv, och det kan vara bra ibland, om den inte gör som du vill på A eller S. Till din hjälp har du en mätare i D60n som ser ut ungefär som nedan:

(+)------------|llllll-------(-)

Den berättar hur bildens exponering blir med de nuvarande inställningarna - med andra ord, den berättar hur mörk/ljus bilden blir. Om mätaren (tjocka strecket) överväger åt minuset, blir bilden underexponerad, dvs lite mörkare. Och om den rör sig åt plusset blir den överexponerad, alltså ljusare.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Precis, det gör den - den gör en mätning av ljusförhållandena, och väljer den slutartid som passar bäst för att få en bra exponering.

På M ändrar du både bländare och slutartid själv, och det kan vara bra ibland, om den inte gör som du vill på A eller S. Till din hjälp har du en mätare i D60n som ser ut ungefär som nedan:

(+)------------|llllll-------(-)

Den berättar hur bildens exponering blir med de nuvarande inställningarna - med andra ord, den berättar hur mörk/ljus bilden blir. Om mätaren (tjocka strecket) överväger åt minuset, blir bilden underexponerad, dvs lite mörkare. Och om den rör sig åt plusset blir den överexponerad, alltså ljusare.

Mycket bra förklarat av den där "bilden" du gjort där för den har jag varit lost på, mycket stort tack. Men när jag har fotat på S får jag 99% totalt svarta bilder, har tagit på månen där då den är den ända jag kan få månen klar (inte som en ljusplupp) Men efter det har jag fått EN bild med S som inte var pitch black, Kanske för att jag inte förstått den där mätaren.

Hade jag inte behövt stiga upp tidigt imorgon så hade jag testat med en gång, får helt enkelt vänta. Men mycket bra hjälp, många tack till dig!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Usch, bländaren har jag alltid varit lite lost på.:) Måste läsa på lite mer om den känner jag, så jag kan bestämma mer över inställningarna.

Då är vi två (: Ska rå plugga den och även slutartiderna och allt det dära :(

Men en fråga, testade lite på M precis, men hur ändrar man egentligen slutartiden när man är där inne? När man rullar på den det där "hjulet" så öppnar och stänger den bländaren sig men jag förstår inte riktigt hur man ändrar slutartiden där inne :/

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Då är vi två (: Ska rå plugga den och även slutartiderna och allt det dära :)

Men en fråga, testade lite på M precis, men hur ändrar man egentligen slutartiden när man är där inne? När man rullar på den det där "hjulet" så öppnar och stänger den bländaren sig men jag förstår inte riktigt hur man ändrar slutartiden där inne :/

För mig är det tvärtom. Slutartiden ändrar sig när jag scrollar på det hjulet. Men då har jag en Nikon D40 istället.

För att jag ska kunna ändra bländaren i det läget måste jag hålla in den inringade knappen på bilden här nedan, och scrolla samtidigt. Du har ingen liknande på din?

post-6660-1233011074_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

För mig är det tvärtom. Slutartiden ändrar sig när jag scrollar på det hjulet. Men då har jag en Nikon D40 istället.

För att jag ska kunna ändra bländaren i det läget måste jag hålla in den inringade knappen på bilden här nedan, och scrolla samtidigt. Du har ingen liknande på din?

Heheeee, nu känner jag mig lite smått dum då jag trott det har varit tvärt om, jag har nämligen en exakt likadan knapp där så jag har nog ändrat slutartiden istället för den där bländaren. Men ändå så rör sig öppningen till större och mindre när jag scrollar men, jag ska kolla upp det, men jag har nog haft fel :/

Har fått rätt för mig hur jag ändrar vad nu, testade lite ikväll i rummet här och fota min brors GH trummor med olika inställningar. Jag hade hela tiden bländaren fullt öppen och tog mellan 2-4 sekunder eftersom bilden annars blev för underexponerad. Men jag såg inte direkt någon skillnad när det gäller hur skarpa bilderna blev denna gången. Dock gick det inte att använda riktigt snabba slutartider här för belysningen i mitt rum är så pass mörk att då blir bilden för underexponerad, helt svart med andra ord. Och jag fick också använda stativ. Men idag såg jag ingen skillnad men det är klart, sekunderna varierade inte direkt heller. Ska göra samma test utomhus under dagen då det är ljust för att testa igen lite med skarpheten i bilderna. Men det är bra att alltid ha bländaren fullt öppen?

Redigerad av MiRRe
Länk till kommentar
Dela på andra sidor