Bubbli Skrivet 17 juni, 2008 Rapportera Share Skrivet 17 juni, 2008 Jag som gått båda de kurserna måste tillägga att i Foto A lär du dig framkalla bilder i ett mörkrum, du fotar med analog kamera med film i. Visst, fota och visa upp bilderna för Per och du blir hans gullebarn (som ni så fint anklagat mig för), men det är inte så mycket av det i A. Foto B = Teori. 'Nuff said. Edit: Jag tycker att den duger än så länge i alla fall. Vilken tråkig lärare ni måste ha haft då... I foto A så fick vi lära oss att framkalla film, kopiera upp bilder och lära oss fotografera med analog och digital kamera. Vi fick göra mycket övningar och ut och fotografera mycket. I foto B så fick vi göra i stort sett samma grej fast mer avancerat. och eftersom vi enligt våra fotolärare är [skryt]den bästa fotoklassen sedan 2001[/skryt] så ska vi antagligen i stort sett bara få reda på vad vi ska lära oss och sedan ut och fotografera det själva. Så i foto C så lär det inte bli så mycket genomgångar och sådant då han anser att vi redan kan så mycket. Typ... Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Cyper Skrivet 17 juni, 2008 Rapportera Share Skrivet 17 juni, 2008 Lite nya bilder. Dom sista är med min nya kamera. Schtockholm. http://ww2.beffo.se/upload/pic~/0qdjne1wjmu7.png (Tagna för bara några dagar sedan med min nya kamera) Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Eudoros Skrivet 17 juni, 2008 Rapportera Share Skrivet 17 juni, 2008 Det är väldigt svårt att växa i en D40 - Kan tänka mig att, om du är intresserad för foto och vill lära dig mer, utveckla dig etc - tröttnar på den rätt snabbt, och vill ha mer. Den är ganska liten, vilket kan vara både en fördel och nackdel, den har inte inbyggd autofokusmotor i huset (vilket betyder att du måste köpa gluggar med inbyggd autofokusmotor om du inte vill tvingas fokusera manuellt), och den har något av en... 'fjortiskamera'-stämpel. Kitgluggen funkar, absolut, men den är också rätt begränsad. Har själv inte sårskilt mycket erfarenhet av den, men jag har hört att den är av dålig kvalitet, och är rätt oskarp. Jag säger verkligen inte att det är en dålig kamera och avråder dig från att köpa - fotografen tar trots allt bilderna, inte kameran -, men jag tror att om du är intresserad så finns risken att du tröttnar snabbt, tycker den är tråkig, och vill köpa en ny kamera. Tips är att leta begagnad (men i nyskick!) D80+18-135-glugg; en bra kombination, för inte en alldeles för stor summa pengar! edit: såg precis Jonas bilder däruppe - Älskar den med träden och berget och ljuset! True that. Den mest irriterande faktorn hos D40:n är att det är inte någon inbyggd autofokus, vilket svider rätt rejält om man ska uppgradera till finare objektiv senare. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
AngryAxel Skrivet 17 juni, 2008 Rapportera Share Skrivet 17 juni, 2008 För er som inte kollar min bilddagbok (vilket är ganska många, tror jag), har jag lagt upp ca 90 bilder från Hultsfred. Hade fotopass till alla scener förutom Pampas och Hawaii, men det löste sig genom att stå i publiken med teleobjektiv och fota. Håkan-bilderna, bland annat, är fotade på det sättet. www.axelhammarback.com/hultsfred Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
KalleR Skrivet 17 juni, 2008 Rapportera Share Skrivet 17 juni, 2008 Hittade en regnbåge Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
FerkurZ Skrivet 17 juni, 2008 Rapportera Share Skrivet 17 juni, 2008 (redigerad) Hittade en regnbåge Riktigt fin du har verkligen alex! Redigerad 17 juni, 2008 av FerkurZ Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Martin-123 Skrivet 17 juni, 2008 Rapportera Share Skrivet 17 juni, 2008 För er som inte kollar min bilddagbok (vilket är ganska många, tror jag), har jag lagt upp ca 90 bilder från Hultsfred. Hade fotopass till alla scener förutom Pampas och Hawaii, men det löste sig genom att stå i publiken med teleobjektiv och fota. Håkan-bilderna, bland annat, är fotade på det sättet. www.axelhammarback.com/hultsfred Sjukt fina bilder! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
VickeX Skrivet 17 juni, 2008 Rapportera Share Skrivet 17 juni, 2008 (redigerad) Hittade en regnbåge Wow! Skitfint fotografi. Edit: Säger detsamma till Alexanders fotografi här nere. Redigerad 17 juni, 2008 av VickeX Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
RavenE Skrivet 17 juni, 2008 Rapportera Share Skrivet 17 juni, 2008 http://pici.se/thumbs/t_vBLcvyGfB.gif Moppetur till stugan ikväll. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Merkky Skrivet 20 juni, 2008 Rapportera Share Skrivet 20 juni, 2008 Jag impulsfotade ett bidrag till fotbollstävlingen på bilddagboken, och nu hamnade jag i röstningen. Rööösta på mig! Klicka! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Gof Skrivet 22 juni, 2008 Rapportera Share Skrivet 22 juni, 2008 Var ett ganska annorlunda väder här alldeles nyss, så jag försökte fota det. Mot väster, såg det ut såhär: Och mot öster: Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Tackleberry Skrivet 24 juni, 2008 Rapportera Share Skrivet 24 juni, 2008 (redigerad) Äntligen ska jag börja fota igen! Blev dock bara en D40, 2990 kr lockade för mycket. Vill egentligen ha en bättre kamera, men ekonomin säger ifrån. Fotografier kommer så snart jag fått den. Redigerad 24 juni, 2008 av Tackleberry Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Mordos Skrivet 5 juli, 2008 Rapportera Share Skrivet 5 juli, 2008 Äntligen ska jag börja fota igen! Blev dock bara en D40, 2990 kr lockade för mycket. Vill egentligen ha en bättre kamera, men ekonomin säger ifrån. Fotografier kommer så snart jag fått den. Från vars? Eller från en privat person? Jag vill gärna betala 1000kr mindre. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Tackleberry Skrivet 5 juli, 2008 Rapportera Share Skrivet 5 juli, 2008 (redigerad) Från vars? Eller från en privat person? Jag vill gärna betala 1000kr mindre. Kolla på prisjakt, Elgiganten och PC City har bland andra haft den för 2990 kr några gånger. På Elgiganten tog den slut innan jag hann beställa, men när PC City sålde den billigare hann jag med. Just nu verkar den inte finnas för det priset. EDIT: Om man vill ha ett billigt komplement (med mer zoom) till D40-ns kitobjektiv, vilket bör man köpa? Redigerad 6 juli, 2008 av Tackleberry Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
RavenE Skrivet 6 juli, 2008 Rapportera Share Skrivet 6 juli, 2008 EDIT: Om man vill ha ett billigt komplement (med mer zoom) till D40-ns kitobjektiv, vilket bör man köpa? Jag köpte Sigma 55-200mm för 1990 kr på Elgiganten, har fungerat väldigt bra för mig hittills. Nackdelen, vilken du kanske redan vet, är ju att D40 inte har inbyggd fokusmotor, utan den måste sitta i objektivet vilket i sin tur gör att objektivet blir dyrare och mer begränsat. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
antepanteboy Skrivet 7 juli, 2008 Rapportera Share Skrivet 7 juli, 2008 Längesen jag tankade upp några bilder här nu, här är några som jag nyligen tagit Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
kattälskaren Skrivet 7 juli, 2008 Rapportera Share Skrivet 7 juli, 2008 http://pici.se/thumbs/t_hmWICjUgZ.gif http://pici.se/thumbs/t_EzBxzwvGK.gif Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Tackleberry Skrivet 12 juli, 2008 Rapportera Share Skrivet 12 juli, 2008 Några få: Inget foto jag är jättenöjd med, men denna tidiga morgon jag skulle till jobbet var verkligen stämningsfull: Har fler foton jag skulle vilja posta, men de är för privata för att postas i ett öppet forum. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Mordos Skrivet 12 juli, 2008 Rapportera Share Skrivet 12 juli, 2008 (redigerad) http://www.dustin.se/pd_5010128903.aspx Bra eller dåligt erbjudande? Redigerad 12 juli, 2008 av Mordos Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
AngryAxel Skrivet 12 juli, 2008 Rapportera Share Skrivet 12 juli, 2008 http://www.dustin.se/pd_5010128903.aspx Bra eller dåligt erbjudande? Oj, väldigt bra! Tänk på att det är exkl. moms, bara. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts